Tips på felsökning halleffektsensor hastighetsmätargivare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hubben

Tips på felsökning halleffektsensor hastighetsmätargivare

Inlägg av hubben »

Hastighetsmätaren har gett upp på husbilen, och det är lite smådrygt att felsöka då elen på en husbildsmoddad fiat minst sagt lämnar en hel del att önska. :(

Jag har iallafall plockat loss givaren, då det är den jag misstänker, men eftersom att en ny givare är smådyr så skulle det vara trevligt att kunna konstatera att det är denna som felar innan man köper nytt. Öppnar man givaren sitter där ett magnethjul mot ett kretskort med en krets märkt 2203 - vad jag tror är en halleffektgivare - och någon sorts förstärkarkrets på baksidan. Kretsen har tre pinnar ut, 12v, gnd och signal.

Nu har jag ingen koll alls på halleffektgivare, men jag tycker att jag bör kunna mäta en utsignal när jag kopplar på 12v och snurrar magnethjulet. Stämmer det? Hur ser utsignalen ut? En spänning, en växelspänning? Kontakt/isolation?
Kjelle

Re: Tips på felsökning halleffektsensor hastighetsmätargivar

Inlägg av Kjelle »

Här finns kurvformer.

http://www.lanzo.se/auto/waveforms.html

Kjelle
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Gissar att det bör vara ungefär samma signal som för en varvmätare. På med oscilloskopet och testa alltså..
Det måste vara sensorn, för signalkabeln går raka vägen till instrumentet, och instrumentet är för dyrt för att få vara trasigt!
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hmm, den ligger på 0v, och när magneten triggar den går den till 0,3v med vad som ser ut som en kass sinusvåg som svänger kanske 0,2v i amplitud.. verkar vara någonting som är vajsing i den..
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Verkar som om kretsen, förutom diverse avstörningskretsar, består av en halleffektsensor och två transistorer, kopplade så att så länge halleffektsensorns utvärde understiger tröskelvärdet för den första transistorn så är utsignalen noll. När halleffektsensorns utsignal överstiger tröskelvärdet för den första transistorn öppnar den, varpå transistor nummer två öppnar och aktiverar utsignalen.

Detta låter ju inte konstigt i sig. Det verkar även fungera, när jag inte har en magnet närvarande är utsignalen 0, men när jag för en magnet tillräckligt nära får jag en utsignal.

Det som förbryllar mig en aning är att utsignalen, genom den andra transistorn, är ihopkopplad med halleffektsensorns utsignal. Dvs, kretsen bryter så länge halleffektsensorns utsignal understiger ett visst värde, men sedan får man sensorns utsignal som utvärde ur hela kretsen. Låter inte det skumt? Jag skulle ju hellre se att man hade en +5v matning eller liknande mot utsignalen..

Kruxet är att det enda jag kan utläsa ur kretsen är 2203 som står på sensorn, ett par resistanser och kapacitanser och 1Bp22 på ena transingen. Lite svårt att utifrån det avgöra vilken utsignal man kan vänta sig.. Krux nummer två är att en ny sensor kostar 2513:- plus moms, och jag skulle vilja veta att denna med säkerhet är trasig innan jag beställer en dylik..

[edit]
Om jag mäter på sensorn så har den gnd och +10v in, och ger 0,67v ut när den är triggad.. Och det är alltså dessa 0,67v som går vidare ut. Lite väl lågt tycker jag för att skicka i en lång kabel upp till instrumentpanelen, eller?
[/edit]
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Någon som har nåt tips på hur jag kan hitta åt vilken typ av sensor det är som sitter där? Skulle misstänka att den inte ska ge 0,63v ut nämligen..
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Är utgången open kollektor?

I så fall får du mäta relativt plus.

Protte
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Relativ puls?
Jag har ju ingen susning om vad det är för krets, allt jag vet är att det står 2203 på den. ;)

Kopplar oscilloskopet mellan ut-ben och jord, och har då 0V när ingen magnet är i närheten, och 0,67V när magneten ligger mot. Det är allt jag vet om sensorn.
Den 0,67V nivån traverserar sedan hela kretsen och kopplas mot utgången, vilket gör att jag får 0,67V ut. Det kanske är helt rätt, men det känns löjligt lite för att skicka ut på kabeln som sagt..

Hittade en begagnad givare på skroten, köper den och mäter utsignalen och ser om det är samma. Annars får man iallafall ett bör-värde och kan fortsätta felsökningen så att man kanske har en fungerande i reserv nästa gång den rasar. ;)
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Ja, mäta mellan plus och utsignalen. Eller med ett pull-up-motstånd.
Utsignalen borde svänga nästan hela matningsspänningen.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Om man kollar kretsen så ser det ut som att utsignalen ska bli "hög" när den triggar, dvs det bör finnas spänning mellan utpinne på sensor och jord. När den inte triggar är utspänningen 0v, vilket gör att transingarna inte leder och utsignalen är en stabil nolla.

Frågan är ju om en transistor kan gå sönder på så sätt att den kortsluter gate till source, för då skulle ju den kunna dra ner utspänningen eventuellt.. nja, jag bara spekulerar här.

Hittar verkligen ingenting vettigt om sensorn, tyvärr har man ju inte så mycket att söka på.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Eller kan det kanske vara så att den har en slutande funktion, så att den sluter/öppnar mot jord istället för att ge en utspänning.. hmm, måste testa det, men då borde man kunna göra kretsen så mycket enklare.. dessutom verkar utgången vara jordad när den inte triggar.
bearing

Inlägg av bearing »

Har du provat med pull-up som Sparkz föreslår?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Har inte hunnit det ännu, ska göra det ikväll. Men det handlar ju egentligen bara om att den i ett state förbinder utgången mot jord och nollar den, och i sitt andra state inte gör det, så att utpinnen blir hög genom pull-up:en.

Sensorn har tre pinnar ut, matning jord och signal. Om en pull-up hade legat "utanför" kretsen hade jag haft 12v, gnd och 12v på stiften på kontakten som sitter i sensorn, vilket jag inte har. Där är 12v, 0v och 0v när jag mäter den.
Men det kan vara en pull-up resistor på kretsen som har gett upp, klart värt att undersöka!
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"ny sensor kostar 2513:-" Att bara byta själva kretsen går på någon krona. Värt att testa med någon standard hall.

http://www.ebay.com/itm/10pcs-New-A3144 ... 1e6e7a43f1
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Absolut, om man visste vad förväntad utsignal skulle vara så skulle man ju bygga nåt eget.. kruxxet är att man inte vet om den förväntar sig 12V hög när hallen triggar, koppling mot jord, 5V eller om det ska vara 0,63V som det är och prylen faktiskt är hel.. Drar man på fel signal och bränner instrumentpanelen så blir det gode mycket dyrare än så.. :(

[edit]
Ursäkta min tröghet, jag beställer och testar. ;)
Dock får jag körförbud 1/5, så jag tar och lagar bilen med den beställda enheten men mäter av den innan så att jag vet vad jag har för förväntade ut-värden från en fungerande enhet.
Är rätt lur på att det är själva sensorn som gett upp av någon anledning, klart värt att testa iallafall!
[/edit]
Skriv svar