Hur fungerar kopplingen på denna display?
Hur fungerar kopplingen på denna display?
Håller på att laga en spinningcykeldator och har skruvat loss kretskortet för att komma åt undertill. När jag gjorde detta så lossnade dock displayen som satt på kretskortet. Grejen är att jag fattar inte vad det tidigare var för slags anslutning mellan dessa två. Så här ser de ut:
Det jag tycker är konstigt är att det inte syns några individuella ledningar på det rosa/svarta bandet, eller på displayen över huvud taget, därför jag undrar hur man ska veta exakt var/hur de ska sitta ihop. Eller har det inte med denna list att göra, utan det är den svarta pricken i mitten på kretskortet (vad är det för något?) som skickar information till displayen? Eller något annat? Någon som kan förklara hur detta fungerar?
Det till höger med två gummilister och en rosa/svart kant är alltså baksidan av displayen. Denna baksida satt ovanpå den sida av kretskortet som syns till vänster. Så här satt det tidigare:
Kan någon förklara vad det är för slags anslutning på displayen, som gör att den kan ta emot information från kretskortet? Jag antar att det är den rosa/svarta listen som utgör någon slags ledning som var i kontakt med det brun/silvriga bandet (nere till vänster) på kretskortet, för de två svarta sakerna verkar vara av gummi (det verkar iofs det rosa/svarta bandet vara också). Men det syns ju inte riktigt exakt var på kretskortet det har suttit. Tänk om man råkar sätta det lite mer till höger/vänster än det var tidigare, kommer det inte att fungera då?Det jag tycker är konstigt är att det inte syns några individuella ledningar på det rosa/svarta bandet, eller på displayen över huvud taget, därför jag undrar hur man ska veta exakt var/hur de ska sitta ihop. Eller har det inte med denna list att göra, utan det är den svarta pricken i mitten på kretskortet (vad är det för något?) som skickar information till displayen? Eller något annat? Någon som kan förklara hur detta fungerar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- olalofberg
Re: Hur fungerar kopplingen på denna display?
De gånger jag stött på nåt sånt har gummilisten bestått av ömsom ledande gummi och ömsom icke. Detta ligger emot kretskortet och filmen på lcd-glaset. Det är alltså viktigt att de är placerade rätt. Lådan brukar innehålla "klackar" för att hålla allt på rätt plats. Jag vet att jag har kunnat se skillnad på det ledande gummit och det andra i visst ljus med viss vinkel. Likaså på lcd:en brukar ju gå att se ytbeläggningen svagt. Men jag tror att kopparöarna på kretskortet har samma delning som det på lcd:en. Det sker nog sannolikt ingen förskjutning i gummit.
Jag gissar att noggrannheten på placering kan slå med ett par tiondelars millimeter iaf utan att det bör vara någon fara. Kanske mer, med tanke på kretskortet.
Jag gissar att noggrannheten på placering kan slå med ett par tiondelars millimeter iaf utan att det bör vara någon fara. Kanske mer, med tanke på kretskortet.
Den svarta delen i remsan är flera hundratals, kanske tusentals parallella (och isolerade) ledare. Eller... ja... Kanske något överdrivet, men något ditåt.
Så mellan varje kontakt på kretskortet och displayen kan kanske 3-5 ledare skapa förbindelse så länge kontakterna är mitt för varandra. Mellan kontakterna på kretskortet och mellan kontakterna på displayen är ganska breda isolerade områden för att motverka kortslutning om de skulle hamna lite snett.
Så mellan varje kontakt på kretskortet och displayen kan kanske 3-5 ledare skapa förbindelse så länge kontakterna är mitt för varandra. Mellan kontakterna på kretskortet och mellan kontakterna på displayen är ganska breda isolerade områden för att motverka kortslutning om de skulle hamna lite snett.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Som olalofberg säger så brukar lådan se till att displayen hamnar rätt. Enklast är att ha lådan upp-och-ned och först lägga displayen där den ska vara, och sen trycka dit kretskortet och skruva fast det. Då blir det tillräckligt rätt. 

Intressant, ja som tur är finns en låda här som displayen kan ligga i, vickar visserligen lite fram och tillbaka i den någon bråkdels millimeter, men förhoppningsvis är det tolererbart för kretsen.
Hundra, tusentals ledare minsann. Vad kallas denna typ av kontakt? Förstår fortfarande inte hur den fungerar, det ser ut som att "remsan" bara ligger direkt mot glaset på displayen, men glas är väl isolerande? Någon får gärna förklara.
Förresten märkte jag att det remsan inte sitter fast på glaset överallt heller, längst ut på kanterna sitter det lite löst, hoppas det fungerar ändå även om en del bara ligger löst mot glaset.
Hundra, tusentals ledare minsann. Vad kallas denna typ av kontakt? Förstår fortfarande inte hur den fungerar, det ser ut som att "remsan" bara ligger direkt mot glaset på displayen, men glas är väl isolerande? Någon får gärna förklara.
Förresten märkte jag att det remsan inte sitter fast på glaset överallt heller, längst ut på kanterna sitter det lite löst, hoppas det fungerar ändå även om en del bara ligger löst mot glaset.
Zebra connector.

Edit: Zebra är ett varumärke...men är synonym med dessa kontakter.

Edit: Zebra är ett varumärke...men är synonym med dessa kontakter.
Senast redigerad av Micke_s 19 april 2015, 22:05:35, redigerad totalt 1 gång.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Angående glaset så är det belagt med ett tunt tunt lager metall. Så tunt så det är genomskinligt. Sen är det etsat banor på det precis som på ett kretskort. Det går att se lite svagt i vissa ljusvinklar.
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Den svarta "pricken" på kretskortet är helt enkelt kretsen/chippet som får det hela att fungera.
Istället för en dyr kapsling med lödanslutna ben som på en vanlig IC-krets så har de satt själva kiselchippet direkt på kretskortet. Det hela har sen fått en droppe av det där svarta (epoxy?) över sig för att kapsla in den ömtåliga kretsen och dess mikroskopiskt tunna anslutningar.
Detta är en vanlig lösning i enklare elektronik som t.ex. miniräknare, spelande födelsedagskort, digitalklockor och färdiga LCD-moduler.
Istället för en dyr kapsling med lödanslutna ben som på en vanlig IC-krets så har de satt själva kiselchippet direkt på kretskortet. Det hela har sen fått en droppe av det där svarta (epoxy?) över sig för att kapsla in den ömtåliga kretsen och dess mikroskopiskt tunna anslutningar.
Detta är en vanlig lösning i enklare elektronik som t.ex. miniräknare, spelande födelsedagskort, digitalklockor och färdiga LCD-moduler.