Beräkna motstånd för samma ljusstyrka i LEDs?
Beräkna motstånd för samma ljusstyrka i LEDs?
Godagens!
Jag har en grej som jag länge haft i bakhuvudet och det är hur man ska välja motstånden till LEDs av olika färg så man uppfattar samma ljusstyrka.
Hur är det egentligen man ska räkna för att detta ska bli rätt?
Tex på KFly jag arbetar på, så lyser alla röda LEDs mycket startare än gröna då de har lika värde på motstånden och detta vill jag råda bot på utan att testa mig fram.
Måste finnas ett sätt hur man tar med ljusstyrka samt framspänningsfall i ekvationen för motståndet.
Tack på förhand!
Jag har en grej som jag länge haft i bakhuvudet och det är hur man ska välja motstånden till LEDs av olika färg så man uppfattar samma ljusstyrka.
Hur är det egentligen man ska räkna för att detta ska bli rätt?
Tex på KFly jag arbetar på, så lyser alla röda LEDs mycket startare än gröna då de har lika värde på motstånden och detta vill jag råda bot på utan att testa mig fram.
Måste finnas ett sätt hur man tar med ljusstyrka samt framspänningsfall i ekvationen för motståndet.
Tack på förhand!
- Klas-Kenny
Re: Beräkna motstånd för samma ljusstyrka i LEDs?
Tror tyvärr det är väldigt svårt att få någon särskilt bra "generell" formel, detta då det ju beror fullständigt på verkningsgraden i lysdioderna i fråga.
Men om någon kan överbevisa mig blir jag bara glad.
Men om någon kan överbevisa mig blir jag bara glad.

Detta är lite komplicerat. Först och främst kan du kolla i databladet efter hur mycket ljus då får ut, sen är så att kurvan med ljus ut och ström inte är linjär. Den kurvan vet jag inte om man kan få tag på. Sen är det mänskliga ögat olinjärt och uppfattar olika färger olika bra. Så det är ganska svårt att svara på.
För hållandet mellan ljus och ström är tämligen linjärt. I det här fallet kan man absolut räkna med det som linjärt. Det är sannolikt därför kurvorna sällan finns.
Okej nwm. Måste tänka fel, tänkte nog på kurvan volt vs ljus. Ska se om jag hittar någon annan kurva.
Så, om jag förstod rätt, har jag en led som har specifikationen 10 mcd och en som har 20 mcd, då ska den andra drivas med hälften så mycket ström dom den andra?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Inte nödvändigtvis. Du får kolla databladet för lysdioden och se vid vilken ström den lyser med 20mcd, och halvera denna.
Om 10mcd-lysdidoen exempelvis lyser så vid 15mA, och 20mcd-lysdioden vid 20mA, så kör du ju 10mA på den, och inte 7,5mA.
Om 10mcd-lysdidoen exempelvis lyser så vid 15mA, och 20mcd-lysdioden vid 20mA, så kör du ju 10mA på den, och inte 7,5mA.

Spridningsvinkeln kan även påverka (om det är olika)...
Tack för hjälpen!
Nästan så att trial and error metoden började bli ett lockande alternativ.
Nästan så att trial and error metoden började bli ett lockande alternativ.

- FormerMazda
Är inte ögat olika känsligt för olika våglängder också?
Alltså att man upplever 10mcd blått som starkare/svagare jämfört med 10mcd rött?
En testrigg med några vridpotar är ju snabbt ihopslängd, så är det bara att trimma in tills ljusen upplevs lika och mäta av vridpoten. Basic.
Alltså att man upplever 10mcd blått som starkare/svagare jämfört med 10mcd rött?
En testrigg med några vridpotar är ju snabbt ihopslängd, så är det bara att trimma in tills ljusen upplevs lika och mäta av vridpoten. Basic.

De hade jag glömt!
Blir nog som du säger att testa...
Blir nog som du säger att testa...

- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Ögats känslighet är starkt våglängdsberoende.
https://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy
https://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy