Utveckla till flera Arduino samtidigt från samma Windowsburk

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
MiaM

Utveckla till flera Arduino samtidigt från samma Windowsburk

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!

Jag har sökt runt på nätet, men inte hittat nåt riktigt bra.

Finns det något sätt att få Arduino-IDE:t att ha olika inställning för port (och ev. Arduino-typ) för olika kodfönster som är öppna samtidigt?

Det jag vill göra är alltså att ha flera Arduino anslutna samtidigt till samma windowsburk och kunna skriva kod för de olika arduinona i olika källkodsfönster, och när jag trycker på kompilera+programmera-knappen i respektive fönster så vill jag att det automatiskt går till rätt Arduino.

(Utvecklingsmiljön är väl iofs open source men jag vet inte riktigt om jag är rätt person att pilla i den källkoden)
bearing

Re: Utveckla till flera Arduino samtidigt från samma Windows

Inlägg av bearing »

Har du provat att installera två kopior av IDE:t i olika mappar?
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Det skulle kunna tänkas gå i Visual Micro (Atmel Studio plus tillägg).
http://www.visualmicro.com/page/Introdu ... duino.aspx
"Support for single or multiple solutions containing single or multiple sketches is included as standard. "
De visar även exempel på data från två serieportar i två olika fönster, vilket väl kan tolkas som att de klarar flera targets samtidigt.
Jag har inte själv möjlighet att testa det just nu.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

I mpide för uno32 som ju är kompatibelt med Arduinos IDE är det inga problem att ha två fönster med olika sketcher och olika portar valda för resp. kort. Jag kör just nu 2 st uno32 bredvid varandra på olika portar och olika sketcher laddas upp i i resp. uno32 utan problem.

Du måste starta 2 st instanser av mpide, det går inte att starta ett mpide och sedan öppna en ny sida då får man samma portnummer i båda fönstren. Jag startar upp första programmet och ställer in portnr och typ, sedan startar jag upp nästa program (samma program fast en gång till) och ställer in ett annat portnummer och ev. annan typ.

Edit, lade till texten : "(samma program fast en gång till)."
Skriv svar