Hej alla...
Jag har en lcd från en gammal Ericsson 318... Om det är möjligt så skulle jag vilja koppla in den till datorn... MEN, jag har ett problem. Jag hittar ingen info om den...
Det jag vet är att den är på 12*3 tecken och har 6st anslutnings pinnar... Jag har "googlat" i flera dagar nu men jag kan inte hitta nån info/datablad o sådant....
Så är det nån här som har använt en sån här display nån gång, eller vet hur man kopplar in den till datorn (om det överhuvudtaget är möjligt) så är jag tacksam för svar... (vill juh inte slänga den i onödan om man kan ha den till nått kul )
PS. om ni googlar på "ericsson 318 lcd" så får ni lite bilder på den iaf (om det nu är till nån hjälp ) DS.
Jag har mina gamla 388'a papper liggande någonstans från min tid på Ericsson...men allvar: spola skiten! Det är strecksegment och allt du skrivar blir skitfult.
Men den har I²C-bus kan jag berätta och det är i sig ganska svårt att greja från en PC. Om du absolut vill använda skiten kan jag kanske hitta papperna vid tillfälle men jag hade spolat det och gått på soptippen och kollat efter gamla faxer eller liknande, där finns ofta en riktigt LCD på dom och om man ber snällt kan allt hända...
HP Laserjet sprivarserien är värd att kolla på också, de flesta modellerna har en display, en 1x16 char HD44780 kompatibel sak, vissa har ett skiftregister på sej så det finns en möjlighet att de kan gå att styra seriellt.
Vill man styra paralellt sliter man bort skiftregisterkretsen, spårar kopparbanorna och sen löder på en printerkabel på paddarna, dessa går normalt i 4bit mode.
>Icecap
Så du tror inte det är nån ide?... okej, d va juh lite synd... du behöver inte rota efter några papper... D e lugnt... jag bara fånga upp farsan när han slängde 2 gamla ericsson o tänkte se om man kunda ha displayerna till nått... men okej... jag har annars en Nokia 3310 LCD liggandes, får gö nått kul me den ist...
Men tack för era svar ändå...
Förresten: Har ni nån kul grej man kan ha 3310 displayen till?? annas får det bli till PC'n på den ist..