Håller på med en grunka för att felsöka reläer och då är jag ute efter ett sexpoligt kontaktstycke, hane och hona, som skall vara bekvämt att ta isär och sätta ihop många gånger. Det skall alltså inte vara några herrejösses spärrar eller skruvar för att få isär och det skall lämpa sig för att tas isär och sättas ihop många gånger. Någon som vet något på rak arm eller kanske kan ge något länktips?
Tack på förhand!
EDIT:
Cirkus 1 A vid 12V men det är inte fel om det klarar 30A momentant.
Senast redigerad av Greensilver 5 mars 2006, 13:35:13, redigerad totalt 1 gång.
Gamla hederliga kontaktsycken för nakna flatstift tycker jag funkar bra när det skall vara tillförligtligt och enkelt. Den modellen jag tänker på är mycket vanlig i europeiska bilar från 70- och 80-talet. Jag hittade en bild på nätet, se nedan. Bilden är ungefär mitt på sidan.
Jag vet inte vad Sternhammar är för något företag och om det går bra att handla åfrån dom. Om du vill så kan jag få fram reservdelsnummer på prylarna från Mercedes Benz tills imorgonkväll. Då kan du bara lägga in en beställning hos din närmsta MB-åf.
Lindqvist:
Tack för mycket bra länkar! Översta firman hade en del intressant i övrigt också och den andra var precis vad jag letat efter! När det gäller MB don så ha jag funderat i de banorna också. Har skruvat en del med Volvo och har faktiskt en sortimentlåda med Volvo kontaktstycken. Problemet är att de egentligen inte är avsedda att plocka isär/ihop så mycket, lite överbra spärrar tex. Man skulle ju dock kunna skära bort spärrarna med brytkniv...
robjo:
Japp, den såg mycket fin ut - bara ett problem. Priset. Huvva!
Tack alle sammans för tipsen - jag fortsätter leta och postar här när jag bestämt mig!
Jag tror att det blir modularplugg. Sätter en kretskortsmonterad hona på kortet och plugg på kabeln - går ju snabbt och enkelt att montera då också eftersom jag slipper en massa kabelskalning.
Det som fick mig att välja just modularplugg var priset - upptäckte att det finns massor av häftiga kontaktstycken (och jag är kontaktstyckefetischist ) men tyvärr kostar de alldeles för mycket för att leka med på min nivå. Fasen vad kul det hade vart att vara konstruktör åt försvaret eller nåt där det får kosta lite bara det blir bra eller bäst!