Hejsan.
Jag använder simulatorn Icircuit.
Jag försöker gå från 220v till att driva en 6v lampa på 30 w. I Kretsen finns bla triac och en transistor.
Jag får det inte att fungera.
Eftersom jag inte hittar triac i programmet har jag försökt att göra en egen mha 2 st tyristorer.
Hur kommer man vidare? Jag har bifogat min krets:
Jag försöker göra utgå från den här kretsen:
http://www.eleccircuit.com/ac-dimmer-for-lamp-63v/
Nybörjare och problem med enkel krets
Nybörjare och problem med enkel krets
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Nybörjare och problem med enkel krets
Eftersom transistorn bara fungerar ena halvperioden (såvitt jag kan se) så borde du väl kunna köra med enbart en tyristor.
Men sen verkar det som du försöker mäta likspänning i kretsen? Du bör nog mäta växelspänning för att se nåt.
Men ska du bara driva lampan? Kretsen som du länkar till är ju till för att kunna justera ljusstyrkan på lampan. Ska du bara driva den är det bara att koppla den direkt till transformatorn.
Men sen verkar det som du försöker mäta likspänning i kretsen? Du bör nog mäta växelspänning för att se nåt.
Men ska du bara driva lampan? Kretsen som du länkar till är ju till för att kunna justera ljusstyrkan på lampan. Ska du bara driva den är det bara att koppla den direkt till transformatorn.
Ambitionen är att dimmra lampan. Jag försöker också att lära mig använda det simulerade osciloskopet som finns i programmet. Där kan jag se växelström.
Förstår du hur kretsen fungerar?
För i princip går det att felsöka kretsen även utan triac/tyristor och lampa. Så börja med att ta bort tyristorer och lampa och ta sen och mät och se om du har förväntade spänningar.
Jag kan tyvärr inget om simulatorn i fråga.
För i princip går det att felsöka kretsen även utan triac/tyristor och lampa. Så börja med att ta bort tyristorer och lampa och ta sen och mät och se om du har förväntade spänningar.
Jag kan tyvärr inget om simulatorn i fråga.
- prototypen
Den där kretsen fungerar inte, det säger min inbyggda simulator direkt.
Den kan bara ge delar av den positiva halvperioden det ser dioden till.
Med så låg spänning som 6 V så är det inte så enkelt att få till det med vanliga dimmer-komponenter.
Protte
Den kan bara ge delar av den positiva halvperioden det ser dioden till.
Med så låg spänning som 6 V så är det inte så enkelt att få till det med vanliga dimmer-komponenter.
Protte