DipTrace gerber och N/C drill export - udda borrdiametrar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jorgen

DipTrace gerber och N/C drill export - udda borrdiametrar

Inlägg av jorgen »

Hej,

Jag har en fråga om export av gerberfiler och N/C drill i DipTrace. Saken är den att jag har gjort en mycket enkel design som består mestadels av anslutningar och mycket få komponenter, så jag valde att använda endast hålmonterade komponenter.

När jag exporterade gerberfiler och N/C drill-fil så blev jag lite förvånad över antalet håldiametrar (9 totalt). Kortet har förvisso fler kontaktdon än komponenter, men i toolslistan ser jag även några väldigt udda diametrar (se bild).
ncdrill.png
Vid kontroll visade det sig att de udda storlekarna kommer från komponenter (hålmonterade resistorer och LED bl.a) som följer med i DipTrace's standard libraries. Fråga: bör jag optimera bort de udda hålstorlekarna i designen, eller kan man obry sig om detta och utgå ifrån att tillverkaren automatiskt mappar till närmaste tillgängliga borrdiameter i sitt toolset?

Jag gillar spontant inte att överlåta till tillverkaren att tolka hur det ska vara, men samtidigt känns det lite "orka" att gå in och modifiera befintliga komponenter i DipTrace's standardbibliotek. Hur skulle ni ha gjort?

/jörgen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Re: DipTrace gerber och N/C drill export - udda borrdiametra

Inlägg av sodjan »

Det är komponenter som har diametrar angiva i tum eller "wire".
Fråga någon i USA och de förstår inte vad som är "udda" med dom. :-)

Se t.ex: http://bobmay.astronomy.net/misc/drillchart.htm
jorgen

Inlägg av jorgen »

Kanske är jag som är lite för metrisk-normativ. :mrgreen:

Icke desto mindre så ser det lite störande ut med med t.ex 0,7mm och 0,711 i toolslistan, det blir ju ett extra tool för samma hålstorlek. Fler specade borrstorlekar kan ju ev kan innebära högre kostnader för produktion, om tillverkaren utgår strikt från N/C drill-filen när kostnad skall beräknas.

/jörgen
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

att gå in och modifiera befintliga komponenter i DipTrace's standardbibliotek
Det behövs inte, gå in på 'felaktig' pad och editera till rätt storlek på borr, kryssa i alla likadana pads så är det enkelt löst på det kortet.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Det normala är att man anger önskad håldimension på ett färdigt hål.
Vanligtvis är det ca +- 0.1 mm tolerans i processerna för pläterade hål och +- 0.05 mm för opläterade.

Pläterade hål borras alltid större än önskat hål så att pläteringen plus tenn eller guld bygger på till önskad diameter.
Du begär vilken diameter du vill ha och tillverkaren anpassar borren till slutresultatet.
Castor

Inlägg av Castor »

Om du ska göra flera kort i framtiden är det väl lika bra att ändra i biblioteket så slipper du ändra varje gång du skickar underlag.
Skriv svar