Blandade frågor om PCB-design, Ny fråga/kort s5 - jordplan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Blandade frågor om PCB-design, Ny fråga/kort s5 - jordpl

Inlägg av Swech »

Tittar man på kortet så är det ju så att det
centrala är ICn , allt skall till den.
Men den har du satt i höger hörn istället för i mitten.
Om den suttit mer centrerad skulle det gå att få till ett bättre kort

Swech
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

tecno skrev:Jag hade behållit ditt första upplägg och modifierat dragningen under IC:n för att maximera kopparytan därunder, du vill ju ha mera 'kylning'.
Håller med dig. :tumupp: Vi får se vart det slutar med alla goda ideér!

superx skrev:Svårt att råda när man inte vet vad det är för krets det handlar om, men generellt så skulle jag ha fyllt båda sidorna med jord och satt vior mellan här och var. Dessutom skulle jag försökt placera avkopplingskondingen precis bredvid jord och matning till kretsen, för att minimera strömloopen. Beroende på vad kretsen gör kan detta naturligtvis vara helt meningslöst också. :D
Ber om ursäkt. Slarvigt att inte ge lite mer kött på benen.
Nedan blir en liten förklaring och försöker också ge Swech en anledning till varför IC:n sitter där den gör.

Det jag försöker göra är ett "drivar-kort" till en 4-siffrig 7-segmentare (bild LED).
Tanken är att detta lilla kort håller samma yttermått som displayen och trycks helt enkelt på.

Komponenterna går ganska lätt att förklara.
På topplagret (den med IC:n) så är hjärtat en PIC. Den enda kondingen på detta lager är matningen som kommer från header strax ovanför PIC:en, därav placeringen av avkopplingen C1. Dom 3 övriga pinnarna i denna header är SPI till PIC:en.
De övriga komponenterna på topplagret är 4 st PNP-trissor och dess basmotstånd för att driva dom gemensamma anoderna.
Header J3 är en ICSP-header för att mitt PicKit ska kunna pluggas rakt in.
Header J4 är en kontakt jag inte är klar med än. Enkelt förklarat så får jag ut +5V här som går till en flerlägesströmbrytare där positionen läses av genom att ta in positionerna på olika pinnar med olika resistorvärden (bottenlagret). Dessa går sen in till en ADC och passerar en avkoppling (C2) i bottenlagret.

Övriga motstånd på bottenlagret är strömbegränsare till de 7+1 katoderna.

Anledningen till att PIC:en inte sitter mitt i kortet är för att jag inte fick ordning på det. Eftersom headerna till LED:en inte kan flyttas så blev det för trångt att få till alla banor.

Vet inte om det blev mycket lättare nu...
LED.JPG
3D_7seg_top.JPG
5V_trace.JPG
3D_7seg_bottom.JPG
0V_trace.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nej, kommer inte på någon bättre lösning. Det får nog bli en fill på varje plan där ena är 5V-matningen och den andra 0V.
Ska fylla ut med lite mer koppar under IC:n också tecno :tumupp:

Tack för all hjälp!
Skriv svar