Nykomling har enkel fråga!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mrtnsko

Nykomling har enkel fråga!

Inlägg av mrtnsko »

Kul att det finns forum för detta :shock: :badgrin: :badgrin:

Jag är helt såld på elektronik, e.g musiker men jag har blivit sjukt intresserad av el och fysik och försöker göra mina små moddar. En djup inlärningskurva till att göra egna kretskort men nån dag...
Kom in på elektronik från mitt musikintresse där det helt enkelt måste lagas gitarrer, och lödas kablar...
sen har jag snöat in totalt.

Men jag kan inte mycket än, ikväll sågade till större hål i plåten till mitt billiga Labb-nätagg som jag driver min digitalomvandlare (musik) med då sjunk temperaturen till kondesatorn 10-20 grader ambient vilket borde ge den 20.000.30.000 timmar mer i livslängd om jag läst diagrammet rätt :)

Har i alla fall en fråga och det är vilka komponenter pajar ofta först i elektronik?
Kondesatorer och dioder?

Kommer säkert fråga mer dumma frågor framöver!

Tack för tålamodet :D

sen undrar jag vart man kan köpa finhålat galler som man kan täcka över hålen med så man inte får ned något i enheten? :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Nykomling har enkel fråga!

Inlägg av Glenn »

Jag skulle säga kondensatorer, men det beror väl enbart på att tillverkarna är så förbannat snåla.

Jag har förstärkare från 70talet som funakr fint, med elektrolyter och allt, men moderna prylar som är ett år gamla kan poppa kondensatorer pp löpande band..

Angående kretskort, lär dej ett elektronikcadprogram (eagle eller diptrace är väl det dom flesta använder men det finns ju många fler) så kan du ju bestaälla billiga kort från asien sen, mycket enklare och bättre än att slabba själv.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag skulle nog säga att generellt är det kondensatorer som dör först, sen har de en tendens att ta med sig en och annan halvledare i smällen om de dör med en kortslutning.
mrtnsko

Inlägg av mrtnsko »

Okej tack för svaren grabbar :)

bjuder på denna videon som tack! :)

Halvledare? Vad är en halvledare? :D

Glenn, vet du varför de dör, inte bara för de underspeccar, många asiatiska länder har dålig kontroll på returena av kondesatorer och andra komponenter, så företag köper "nya" kondesatorer som i själva verket är gamla... där har du en stor anledning till förfallet :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Snabbutbildning om elektrolytondensatorer "dödsorsaker".
Beroende på vad tillverkaren väljer att optimera mot så får kondensatorer olika lång livslängd, sedan så spelar konstruktören in rätt rejält.
Tillverkaren kan optimera mot lång eller kort livslängd (och det gäller alla parametrar nedan också (dvs avsiktligt eller oavsiktligt)).
Mot hög eller låg temperaturtålighet.
Mot högt eller lågt ESR.
Möt hög eller låg stötströmtålighet.
Mot liten eller stor volym.
Mot liten eller stor footprint.
Mot yt eller hålmontering.
Mot lågt eller högt produktionspris.
Mot liten eller stor värmeavgivning.
Mot låg eller hög induktans.
Mot låg eller hög bias spänning (spänningstålighet).
Mot stor eller liten täthet.

Många av ovanstående står i konflikt mot varandra man kan tänka sig varje parameter som en dragriktning på ett runt gummiband. Det går bara att dra en parameter viss sträcka sedan får någon annan parameter sämre prestanda.

Sedan så kan konstruktören välja hur nära gränssättande parametrar man skall lägga sig...
God konstruktionssed är att ALDRIG dimensionera för att ligga på mer än 50% av gränssättande parametrar och att hålla temperaturen låg till varje pris. En orutinerad konstruktör eller för en prisoptimerad produkt så lägger man sig på 95% av gränssättande parameter. Eller om man är kines och skiter i allt så labbar man fram hur mycket ÖVER man kan gå och dimensionerar därefter jag har sett konstruktioner i intervallet 120-180% av gränssättande parameterar...
mrtnsko

Inlägg av mrtnsko »

Oj oj oj oj oj vad mycket data.... härdsmälta i huvudet tror jag :P
Men tack för svaret, skönt att det finns folk med koll här.

Förstår principen hur som helst.

Tänkte bara kolla lite med er i tråden här
Jag mätte upp mitt linjära lab-agg till ca 20 watt utan last. (kanske en inbyggd dum-last iofs?)
sen när jag starta min DAC/ljudkort så drar den 100 watt.

enligt labaggets skärmar så drar den 1,21 ampere på 12 volt, vilket
stämmer enligt manuelen.

Då försvinner ca 85 watt vilket är helt idiotiskt mycket?
Nog för att det blir varmt, men med en effektivtet på 40%
borde det väl ändå snarare dra 14,52w x 0.60 = 8,712
14,52 + 8.71 (energifölusten i watt) = 23,23 watt
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

En halvledare är t.ex. transistorer, dioder, mosfet:ar, IC-kretsar o.s.v.

De består av kisel som leder ström sådär halvt bra. Men kan påverkas att leda bättre eller sämre.

Edit: Egentligen är det kisel och lite andra material som är en halvledare, en transistor med mera är uppbyggd av halvledarmaterial
och de har sedan kommits att kallas halvledare.

MVH: Mikael
Senast redigerad av adent 13 april 2015, 23:09:56, redigerad totalt 1 gång.
mrtnsko

Inlägg av mrtnsko »

Okej tack för svaret :bravo:

Nu jävlar slår det slint i huvve på mig, jag böt från min Supra dyra fina nätkabel som används till Jas-planen (jag fick den slängd i ryggen av en polare) till kabeln som följde med nätagget, och skiten drar 50% mindre ström med den. Så nu mäter jag 48-50 watt i drift på ljudkortet i stället.
Vad i helvete?

https://www.referenceaudio.se/produkter ... 5-cs-16-eu

denna kabeln är det
Senast redigerad av mrtnsko 13 april 2015, 23:13:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Hur mätte du upp de där Watt:en? Med en 230V effektmätare? De är nog inte bra nog på så små effekter.

MVH: Mikael
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nja, frågan är om du mäter rätt.
Det är svårare än man tror att mäta effektförbrukning på AC sidan.
Men siffrorna kan verka konstiga (om dom är korrekta) (i så fall har du ett djävligt stort och imponerande labb-aggregat).
Frågan är följande, vad är den maximala spänningen du kan få ut ur ditt linjära labb-aggregat?
Om det skulle vara 82V så skulle det stämma rätt bra...
(82-12)*1,21= ca 85W på ett linjärt aggregat så är förlusteffekten den maximala tomgångsspänningen minus utspänningen och resultatet gånger utströmen. Eller spänningsfallet gånger utströmmen.
mrtnsko

Inlägg av mrtnsko »

Jag mätte med en effektmätare som jag trodde mättefel, 230VAC, svar ja. kan se ampere och allting.
Mäter min vattenberedare perfekt (2000 watt), samt lampor och annat jag testade den med.

Hur som helst blev effekten 50watt med enkel vanlig nätsladd, och 100 med supra Lorad kabeln. WTF?

1-15VDC 0-3A 45W är agget speccat för = http://adapterexperten.se/labaggregat-m ... -0-3a-45w/
mrtnsko

Inlägg av mrtnsko »

Den här mätaren måste leva sitt eget liv, för nu mäter den samma som den andra kabeln, tänkte va i hevlete :P

måste förstå varför det blev så här, sorry för pms-utbrottet :bravo:

edit: har ingen aning och kan inte återskapa felet...

aja kan fråga en annan grej..

När man kopplar in DC ström, visst när man ska koppla in är det + först, och - sen.
och när man kopplar ur, bryta genom at dra - först, och sen plus?
Senast redigerad av mrtnsko 13 april 2015, 23:28:26, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du kan nog inte mäta riktig effekt på AC sidan med så enkla grejor...
Varmvattenberedare, lampor osv inget problem, men inte denna typ av utrustning deras lastprofil (sönderhackad toppvärdeslikriktad) på elnätet är ganska långt från en varmvattenberedares last profil (ren sinusformad effekt).
Men då kan vi nog räkna lite efter lite gissningar.
För att kunna leverera 15V vid 220V-20% och 3V som minsta spänningsfall över regulatorn så kommer du att vid 230V ha ungefär 23,4V.
23,4-12=11,4 11,4*1,21=13,78W förlusteffekt och det är nog ungefär vad du har också.

Om din nätsladd skulle ha en effektförlust över sig på 50W så skulle den smälta. Om den inte gör det så är din mätutrustning olämplig för mätningen.
Du mäter fel helt enkelt.
Troligen så har din dyra kabel hög induktans och det tillsammans med ditt labb-aggs beteende blir helt fel för din enkla effektmätare.
mrtnsko

Inlägg av mrtnsko »

Jo. Nu drar det i alla fall 47,8 watt ur väggen och 14,28 watt ur agget.
Vet i fan hur det knude mäta så snett och visa över 100 watt :D blev lite rädd där ett tag.

det blir en effektivitet på 30% om jag räknat rätt? :)
Senast redigerad av mrtnsko 13 april 2015, 23:34:32, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Så då har du ca 14W i labb-aggregatet och 15,5W i din last eller 28W. Du kan nog räkna med att resterande ca 18W är felmätning i din effektmätare, och det är inget att vara ledsen för det är avsevärt bättre än vad den påstår sig kunna mäta :)
Men om du MÅSTE veta så finns det bättre utrustning att mäta med...
Skriv svar