Bästa/snabbaste 3D-printer designen?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
thewho

Bästa/snabbaste 3D-printer designen?

Inlägg av thewho »

Hejsan

En polare föreslog att vi skulle köpa och dela på en 3d printer, men jag har ju diverse linjärlager och elektronik som har blivit över från andra projekt. Så varför inte göra en själv :P
Jag funderade på att använda resterna av min första cnc fräs, men den är nog onödigt långsam med kulskruvar på x/y. Och tung framför allt.

Så hur gör man en snabb 3d-printer? (hastighet och acceleration)
Stationärt bord med xyz på extrudern?
Z på bordet och xy på extrudern ?
Z och x/y på bordet och x/y på extrudern?
Själva extrudern blir ju relativt tung när man ska ha bla. en matar-stegmotor på den.
"fast 3d printer design" ger bara en massa företag som påstår sig ha gjort den snabbaste skrivaren..

Så utan begränsning på material och maskiner, hur skulle ni bygga en snabb 3d-printer?

Och en till fråga, jag tänkte köra arduino och Ramps med display. Dvs. inget behov av en styrdator dator.
Är det en bra idé eller gör jag bort mig?
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Bästa/snabbaste 3D-printer designen?

Inlägg av konig7070 »

CoreXY med bowden-matning och ett bord som rör sig i Z-led. Eller en kopia på Ultimaker.
Delta-skrivare kan också komma upp i bra hastigheter.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hur du bygger en snabb 3D-printer...

Jag skulle säga X/Y på huvudet, Z på bädden och så lätt huvud du bara kan lyckas med i kombination med en stabil ram som även ska absorbera vibrationer, drivsystemet för X/Y skulle jag bygga antingen som Ultimaker (http://ultimaker.com/) eller baserat på CoreXY (http://corexy.com/), naturligtvis byggda av så lätta och styva material som möjligt (i CoreXY-fallet troligtvis en Openbeam-profil med en liten linjärgejder, tex MGN7)

För att hålla huvudet lätt så skulle jag inte alls ha en matar-stegmotor ute på huvudet, utan skulle personligen byggt det hela på Flex3Drive i dagsläget: http://mutley3d.com/Flex3Drive/, inte lika lätt som en bowden-lösning men klarar av att pumpa mer plast, har bättre retractions och fungerar bra med flex-material.

Sen krävs det en hotend som klarar av att pumpa ut plast, jag hade nog satt på en E3D V6 och även köpt till deras Volcano för att kunna hänga på när jag vill printa riktigt fort, dock hade jag nog bytt tempsensor till PT100 från termistor då jag är av åsikten att termistorer i 3D-skrivare är en dum ide från början till slut.

Ang displaytillsats och köra från SD-kort så är det en utmärkt idé.

Ultimaker Black Edition som en kille på Ultimakerforumet har börjat bygga är också en ide att titta på: http://umforum.ultimaker.com/index.php? ... k-edition/
thewho

Inlägg av thewho »

Mycket intressant läsning måste jag säga :tumupp:
Ang. bowden matning, blir det inte problem att få exakt matning?
X/Y designen på ultimaker var väldigt smart gjord! Men CoreXY går väl inte ihop med en enkel arduinostyrning utan modifikation? Eller kanske någon har löst det redan?
Aja, ska googla vidare :)

Edit: Varför inte termistor?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jodå det finns stöd i firmware att köra CoreXY numera, så det är inte ett problem. (sen hade jag visserligen tittat på ett ARM-baserat styrkort om jag verkligen var ute efter att bygga en snabb skrivare, då arduinon redan ligger rätt hårt pressad när man drar på hastigheten, speciellt om man vill köra med fler mikrosteg)

Sen på temat drivare så hade jag tittat på att köra med DRV8825 i stället för vanliga stepsticks på alla axlar, har visserligen en lite jobbigt ljudlig switchfrekvens men presterar klart mkt bättre än stepsticks.

Ang bowdenmatning, så nej exakt frammatning är inte det stora problemet, titta på utskrifter gjorda med Ultimakers så ser du att det kan fungera utmärkt då dom alla kör bowden-matning, däremot så får du ju ett lagg i retraction, friktion i slangen och när du börjar med flexibla filaments får du problem med att få till matningen då dom komprimeras mellan feeder och hotend, därför skulle jag basera det på Flex3Drive som har stora fördelar jämtemot både bowden och motor på huvudet.

EDIT: Varför inte termistor... inexakt, olinjär, varierar i tempkurva mellan modeller, ömtålig, helt ärligt är dom skräp som tempsensorer med enda fördel att dom är väldigt enkla att läsa in i en arduino. PT100 har hög precision, standardiserad kurva, är väldigt linjär, finns att köpa inkapslad, men har nackdelen att du behöver mer komplicerade kretsar för att interfaca mot styrkortet.

EDIT2: Jag har själv använt dessa: http://www.ebay.com/itm/PT100-0-2-Class ... 2a20be7c2a
thewho

Inlägg av thewho »

Något speciellt styrkort du tänker på då Meduza?
Så om jag inte har tänkt printa mjuka plaster så borde bowdenmatning fungera bra?
hummel

Inlägg av hummel »

Med en modifierad feeder (från Robert på 3DVerkstan) så går det utmärkt (inga problem alls) med Ninjaflex på en UM 2.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

När du säger att du vill ha en snabb 3D-printer så får du fundera på några saker:

- Om du skriver ut komplexa saker, där skrivarhuvudet måste ändra riktning väldigt ofta och tvärt, så är det en fördel att huvudet väger så lite som möjligt (typ Ultimaker).
- Om du däremot skriver ut typ lådor med rundade hörn, så kan det vara en fördel att ha motorn på huvudet då du slipper friktionen i bowden-röret.

- Den enskilt viktigaste faktorn (för hög skrivhastighet) är dock diametern på munstycket.
Dels vill du inte skriva lager tjockare än halva munstyckets diameter, dels så tenderar plasten att rinna ut lättare genom ett större munstycke.
Så om du går upp från 0.4 mm till 0.8 mm skriver du utan vidare fyra gånger så snabbt.
Kvaliteten på utskriften blir förstås sämre, men om du bara ska ha grova saker så är det lätt värt att gå upp till större munstycke!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

thewho skrev:Något speciellt styrkort du tänker på då Meduza?
Tja, jag hade nog tittat på Azteeg X5 Mini: http://www.panucatt.com/azteeg_X5_mini_ ... x5mini.htm eller möjligtvis http://smoothieware.org/smoothieboard
thewho skrev:Så om jag inte har tänkt printa mjuka plaster så borde bowdenmatning fungera bra?
Finns många skrivare som fungerar utmärkt med bowdenmatning, så ja varför skulle inte din kunna fungera?
Anders Olsson skrev:...fördel att huvudet väger så lite som möjligt.
...fördel att ha motorn på huvudet då du slipper friktionen i bowden-röret.
Och här blir Flex3Drive en rätt bra kompromiss mellan vikt/prestanda från det jag har sett, har pratat med han som har designat den och han klarar utan problem att skriva ut i 20mm3/s med standard 0.4mm nozzle på sina prototyp-Flex3Drive-bestyckade UM2, tack vare att du slipper en stor del av friktionen i slangen och att den har hög nedväxling så att det inte är någon brist på motorstyrka.
Anders Olsson skrev:- Den enskilt viktigaste faktorn (för hög skrivhastighet) är dock diametern på munstycket.
...lätt värt att gå upp till större munstycke!
Håller fullkomligt med här, har själv nästan överanvänt min 0.8mm på sistone just pga hastigheten :)
hummel skrev:Med en modifierad feeder (från Robert på 3DVerkstan) så går det utmärkt (inga problem alls) med Ninjaflex på en UM 2.
Dock fortfarande bara på relativt låga hastigheter, med en feeder närmare munstycket kan man pusha mer plast.

Här är ett exempel på ett objekt printat med 0.8mm nozzle och 0.4mm tjocka lager, ett hörn till en kossel mini, visst det är grovt, men den är utskriven på minre än 1/3 av tiden mot vad det normalt tar och fungerar utmärkt.
kosseldelar.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thewho

Inlägg av thewho »

Kul med så här mycket input! :D

Snabbfråga, 3mm tråd (filament?) är att föredra va? Med tanke på priset.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Lättare att smälta 1.75mm än 3mm...

3mm har fördelen att den är styvare, vilket kan vara en fördel med bowden och flex filament..

Tycker det verkar som de flesta kör 1.75mm dock..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

3mm är bra dels för att den håller sig styvare i längre bowdenslangar och dels för att tillverkningsvariationer i filamentet inte visar sig lika tydligt på utskriften (0.01mm skillnad i diameter på 3mm gör mindre skillnad än motsvarande på 1.75mm filament), samt att du får en chans att köra med flexibla filament i bowden.

1.75mm däremot är lättare att smälta eftersom du snabbare kan få det genomvärmt pga den mindre tjockleken, och det är lättare att kalibrera och kontrollera volymen du matar fram eftersom varje linjär mm bara ger 1/3 så mycket plast som samma sträcka 3mm filament, samt att du inte behöver en lika stark feeder.

I praktiken fungerar nog vilket som bara du väljer ett och ser till att alla delar är tänkta för det :)

Jag hade personligen kört på 3mm, men det är i huvudsak för att jag har en UM2 som redan använder det och ett antal kilo filament liggande.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Är inte ett x/y -system mycket tyngre än ett delta system?

Det finns ju delta-system där man bara har hjul som ligger mot aluminiumprofiler. Resten är bara minimala delar av metall och resten plast.

x/y systemet måste ju släpa på en hel axel och en del linjärlager.
thewho

Inlägg av thewho »

De har du rätt i, så jag kommer troligtvis kopiera Ultimakers design :)
thewho

Inlägg av thewho »

Funderar vidare på hur jag ska designa x/y :humm:
Ultimaker 2 använder ju "linjäraxlarna" för drivning oxå (dom snurrar mao.) Vilket är smart, men om axlarna inte är helt raka kommer huvudet att åka i "vågor".
Bild

Så frågan är om jag ska köra på samma spår eller designa in axlar enbart för remdrivningen?

Edit:
Kombinerade lager och drivaxlar:
+Enklare konstruktion
-Axlarna måste vara grövre för att bära = större roterande massa
-Man kan inte använda "riktiga" linjärlager när axlarna ska snurra
Skriv svar