Bensinnivå i tanken på en jetski - Dioder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tax
Inlägg: 57
Blev medlem: 3 mars 2006, 15:48:04
Ort: Växjö

Bensinnivå i tanken på en jetski - Dioder

Inlägg av tax »

Hej

Vore toppen om jag kunde få en hint här vad som skulle kunna behövas till mitt lilla projekt.

Det hela går ut på att få en bensinmätare till en vattenskoter med exempelvis dioder. Tänkte hitta en rörgivare på en bilskrot att sätta in i tanken, därifrån får man ett variabelt motstånd.

Lek med tanken att motstådet är från 0-20K. Detta skulle då återspeglas av tex. 5 dioder, som var och en stog för 20% av bränslet till full tank (50L).

Finns det något enkelt sätt att löda ihop dethär eller kräver det någon typ av chip?

Tack på förhand
Daniel Ahlin
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 januari 2006, 21:36:14

Inlägg av Daniel Ahlin »

Rörgivare till bilar är snarare 0-100ohm.
Användarvisningsbild
tax
Inlägg: 57
Blev medlem: 3 mars 2006, 15:48:04
Ort: Växjö

Inlägg av tax »

Ok, bra att veta. Men hur ska man bygga ihop så den kan visa hur det ligger till i tanken?
bearing
Inlägg: 11339
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Du borde kunna använda en LM 3914.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 224401.htm

Den här sidan beskriver en smalbandslambdamätare för bil, kanske kan va till hjälp.
http://www.lukesandel.com/auto/delorean ... O-bar.html
Användarvisningsbild
tax
Inlägg: 57
Blev medlem: 3 mars 2006, 15:48:04
Ort: Växjö

Inlägg av tax »

Behövs LM3934 programmeras?
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 224401.htm

Skulle man kunna använda sig av denna eller är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om du menar LM3914 så behöver den inte programmeras. Bara att bygga och köra. :)
Den passar nog perfekt, så du är inte ute och cyklar.

bearing's länk (lukesandel.com) innehöll ett bra schema.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

hmm.. blir ju fint som sljuseffekt när det skvalpar runt i tanken..
RC- filter på ingången rekomenderas, Det är ofta det svåra att mäta det faktiska nivån och inte skvalpet.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jetski är ett jävla otyg som det borde vara skottpeng på... Finns inga som förstör så mycket dom de. Bara ett planlöst irrande på fjärder och omdömes löst körande.
bearing
Inlägg: 11339
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Johan.o skrev:hmm.. blir ju fint som sljuseffekt när det skvalpar runt i tanken..
RC- filter på ingången rekomenderas, Det är ofta det svåra att mäta det faktiska nivån och inte skvalpet.
Det är en bra ide. Ett filter med tidskonstanten 1 minut eller mer lär väl krävas.
gvs skrev:Jetski är ett jävla otyg som det borde vara skottpeng på... Finns inga som förstör så mycket dom de. Bara ett planlöst irrande på fjärder och omdömes löst körande.
Det bästa vore om alla människor skulle ha ett jobb där de befinner sig 8-17. Efter jobbet åker de direkt hem, där de roar sig i det lilla, utan risker. Sedan sover de, knappt 8 timmar, och beger sig till arbetet igen.
Samot
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 november 2004, 18:32:13

Inlägg av Samot »

Håller helt med dig Bearing. :wink:
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Var väl inte rikgit så jag menade. Men om man har en sommarstuga där det hela tiden finns en vattenskoter snurrande på vattnet utanför så blir man lite sur på dem. Det händer även att det kör nära stränderna där det finns badande...
Detta körande utan att det finns ett mål med mig stör mig, låter illa gör det oxå.
Användarvisningsbild
tax
Inlägg: 57
Blev medlem: 3 mars 2006, 15:48:04
Ort: Växjö

Inlägg av tax »

gvs skrev:Var väl inte rikgit så jag menade. Men om man har en sommarstuga där det hela tiden finns en vattenskoter snurrande på vattnet utanför så blir man lite sur på dem. Det händer även att det kör nära stränderna där det finns badande...
Detta körande utan att det finns ett mål med mig stör mig, låter illa gör det oxå.
Förstår din frustration. Men som vanligt är det bara en bråkdel som beter sig så (djävla bortskämda rikemans15-åringar).

Att fortsätta förbjuda det ger alltid extra energi till att bryta förbud och gör det mer spännande. Enda chansen är att bara godkänna det så att det blir "vanligt", då kommer det inte vara så spännande längre. Vad gäller ljudet så är 4-taktarna på ingång, (pga. att 2takt är förbjudet numera i usa) och då kommer de bli tystare än andra båtar. När folk inser att det är skitdyrt (bara en säsong kan resultera i 30000 i reperationer utan olycka) kommer det oxå lugna sig haha

Själv är jag äventyrare och håller inte på med lek i insjö. Nej, i sommar blir det gotland runt, och då vill man ha stenkoll på bensinen! :D
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

"Detta körande utan att det finns ett mål med mig stör mig, låter illa gör det oxå."

Målet är ju rekreation. Det är ju roligt att köra. Varför åker man slalom, surfar, kör folkrace osv.
Användarvisningsbild
tax
Inlägg: 57
Blev medlem: 3 mars 2006, 15:48:04
Ort: Växjö

Inlägg av tax »

Kanske bäst att stryka ett streck över politiken här nu, och gå in i elektroniken.

Jag jobbar vidare på detta spåret på LM3934. Får säkert följdfrågor framåt, hör av mig igen då.

Tack för hjälpen såhär långt :D
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

gvs skrev:Jetski är ett jävla otyg som det borde vara skottpeng på... Finns inga som förstör så mycket dom de. Bara ett planlöst irrande på fjärder och omdömes löst körande.
Kan inte låta bli att kommentera..

Visst om folk kör massa timmar om dagen fram och tillbaka 30 meter ifrån där man bor så kan det väl vara irriterande.. Men man får väl vara lite tolerant.

Samma som 15åriga ungar som kör moppe i ett villaområde... vissa gnäller men va tusan de är ju unga.. låt dem ha kul.


I somras så kom det ~15st till min sluss.. de hade åkt med vattenskoter från lidköping till mig. tvärs över hela Vänern å en bit in i Dalslands Kanal..

De va väl sådär glada när de fick veta att de inte fick slussa.. så jag körde dem dit de skulle 3km härifrån.

Tycker det är bra att det är tillåtet numera i allmäna farleder. Är emot förbud hela tiden.. blir väldigt trist tillvaro då.


ONTopic:
En sådan nivågivare som finns i div kokböcker för elektronik kanske kan vara nåt. Lägg till en dämpning av något slag för att ta bort skvalp problemet.
Skriv svar