Belysningstips för hall/korridor i lägenhet.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
thewho

Belysningstips för hall/korridor i lägenhet.

Inlägg av thewho »

Hejsan

Är relativt nyinflyttad men har fortfarande inte fixat någon belysning i hallen då jag inte kommer på hur jag vill ha det.
Lägger in en bild så ni ser vad det handlar om.
DSC01358.JPG
Taket består av vanliga 60*60 skivor, målade gipsskivor i det här fallet så jag måste byta alla om det ska tas hål i någon (högst troligt)
Totalt 10st på längden, men början och slutet är halvor. Så 9st helskivor långt.
Jag tänkte först använda 3st infällda downlights (lånad bild från ebay nedan), men det känns som det finns roligare/snyggare sätt att fixa belysningen.
$T2eC16JHJFsFFSQJ7RohBScyGMMB,g~~60_57.JPG
Jag skulle säga att det är en relativt modern design på hela lägenheten så det är led-lampor och snygg design som gäller ;)
Tanken är att använda rörelsesensorer, Arduino och självklart ska det gå att dimmra alla/enskilda lampor.
Jag jobbar som elektriker och har maskiner för både trä och metall, så speciallampor och andra detaljer är inga problem.
Det är en hyreslägenhet dock, så jag kan inte modifiera saker som jag inte relativt lätt kan återställa. Och jag tänker inte lägga stora pengar på armaturer heller då jag troligtvis inte kan använda dom när jag flyttar nästa gång.

Så kom med tips och funderingar nu! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Re: Belysningstips för hall/korridor i lägenhet.

Inlägg av Mindmapper »

Varför inte dra LED-strip längs efter aluminiumramen som håller uppe takplattorna?

Jag hade dragit varmvita på de två långa stråken mitt i taket. Runt takkanten hade jag lagt RGB-strip som jag kan färgjustera med. Endera köra dessa vitt eller förstärka med någon färg i vissa fall.

Ett annat alternativ, är att hänga en T-allist 10-15 mm under aluminiumramen i två längder längst med taket. I dessa monterar du två stycken LEDstrip, på varje längd, en på var sida så att de fungerar som uplight.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

En global-skena längs hela hallen? Det finns profilfästen som funkar med bärverket
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gillar ledstripptanken :tumupp:

har annvänt ledstrip för nattbelysning i två år nu och gillar det, gör man en styrning så kan man ha lite kul , ex nattbelysning, rörelsedetektor för fullt ljus
thewho

Inlägg av thewho »

Hade nästan glömt bort den här tråden :)

Jag tror att det finns plats mellan ramen och väggen för en led-slinga. Ca 10mm brett och ungefär lika djupt.
Men jag tror det skulle vara snyggt med frostad akryl för att dölja de enskilda led-arna. Frågan är hur jag ska få till 10mm breda bitar? Behöver ju 10-11m av det isf :D
Skriv svar