Stegmotorprojekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
zook

Stegmotorprojekt

Inlägg av zook »

Hej!
Min första fråga på forumet, och det är nog en som inte avhandlats tidigare skulle jag tro.
Jag håller på att bygga något som kallas "string stretcher/twister". Det är en jigg för att tillverka strängar till pilbågar. Min nuvarande manuella jigg kräver en otrolig massa handgrepp och vevande innan man är klar. Det finns motoriserade jiggar att köpa som kostar en mindre förmögenhet. Har hittat en som jag mer eller mindre tänker kopiera, men av förklarliga skäl har inte tillverkaren direkt fläkt ut någon spec på jiggen.

Min fråga är helt enkelt, vilka stegmotorer och styrning tror ni skulle greja detta:

// Lennart
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Stegmotorprojekt

Inlägg av FormerMazda »

Hej och välkommen! :)

De flesta stegmotorer och drivare klarar den uppgiften, bara man köper i rätt storlek.

Det jag däremot tror du behöver bena ut först är hur du vill styra dom?
Ska du skriva ett eget program för PC eller nån mikrokontroller? Eller leja nån att göra det åt dig?
zook

Inlägg av zook »

Tack!
Om sanningen ska fram så behöver jag egentligen inte alla finesser som på klippet. Klarar mig lång med fram, back, "var sitt håll" och synkat.
Men annars så tänkte jag nog skriva ett program för pc och köra det från en windowsplatta. Optimalt skulle vara om det fanns nån möjlighet att använda trådlös överföring (BT).

Finns det någon vettig leverantör av stegmotorer/styrningar i Sverige? Har kikat på aliexpress och där finns ju allt, men är lite osäker på kvalitet osv.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det finns ett gäng svenska leverantörer av stegmotorer och drivare, och några som är poppis när man bygger egen CNC är JB CNC: Länk
(Nej, jag tjänar inget på reklamen)

Men som sagt var, bestäm din plattform först, och köp hårdvaran sen.
Funktionerna han visade är inte alls svårt att få till, så se inte det som avancerat.
zook

Inlägg av zook »

Ok, tack för tipsen.
Jag gräver vidare och när det börjar brännas får jag väl lägga upp några bilder.
Tar givetvis emot fler tips runt detta :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att börja med att styra det med platta/PC känns som att projektet blir onödigt avancerat.

Att styra ett par stegmotorer med en gemensam µC är inget problem alls.
Att låta samma µC styra ett display är inget problem alls.
Att montera lite knappar på detta är inte heller något problem.

Men att börja med BT eller liknande känns inte alls lika enkelt efter vad jag har läst här.
En seriell port? Javisst, nemas problemas - och då kan man skippa displayen.
svanted

Inlägg av svanted »

vad är vitsen med att båda måste snurra åt motsatt håll?
zook

Inlägg av zook »

De flesta av mina projekt har en tendens att bli en smula komplicerade :wink:
Jag kanske får sansa mig och börja klura på en µC istället. Har en del mekaniskt arbete att göra innan det blir dags för stegmotorer och styrning...
zook

Inlägg av zook »

svanted skrev:vad är vitsen med att båda måste snurra åt motsatt håll?
Det skulle nog funka med att bara låta den ena snurra, men det finns nån icke särskilt välgrundad teori bland strängmakare att tvinningen blir jämnare vid motrotation.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Det där med ogrundad teori låter lite intressant. Alla material har en elasticitet. Det innebär att när man virar den så sträcks den samtidigt ut lite och kan göra lite fler tvist per längdenhet. Att sträcka den kräver extra energi.

Det borde innebära att strängparet sträcks mindre och mindre ju längre ifrån vridkällan man kommer, eftersom friktionen ökar i början där den sträcks mest. Kontentan borde bli att strängen inte får lika många tvist per längdenhet längst bort från vridmotorn. När man däremot snurrar den i båda ändar så borde det bli en sträng som har något mindre tvist per längdenhet på mitten än i ändarna.

Det är så klart en ogrundad teori men det borde ju gå att mäta hur det blir i verkligheten. Sedan är ju frågan hur viktigt det är att i praktiken att strängen är exakt likformigt tvistad. :)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Oavsett teorin så krävs ju att bägge motorerna snurrar åt samma håll i sista momentet som gjordes.
Så sikta på att två motorer behövs.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rent teoretisk för enbart vridningens skull kan strängen inte "se" skillnad på om ena ändan står fast och andra roterar allting eller om var ända roterar var sitt håll!

Skulle det finnas en anledning var det att luftens friktion mot strängen vid det tillfälle var enorm!

Men till det sista moment behövs det en motor i vardera ände - eller en ganska komplicerat mekanik med någon växellåda, drivaxel och skit.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Fast jag tror att det gör skillnad om en ände eller bägge vrids.
De gånger jag har tvinnat långa längder FK med skruvdragaren så har ju änden närmast maskin tvinnats hårdare och först.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En FK är ganska mycket styvare än bågsträngen!
zook

Inlägg av zook »

Underbart forum!
Man är uppenbarligen inte den sista tekniknörden :D

Det är faktiskt ganska viktigt att strängen tvinnas tämligen uniformt (ca 2 varv per 3,5 cm brukar vara lagom). Det finns en uppsjö olika strängmaterial som har olika egenskaper vilket gör att olika antal varv i tvinningen har stor betydelse, men jag lämnar den utvikningen tills vidare...
Vitsen med pneumatiken i filmklippet är att kunna hålla en konstant spänning (inte el alltså...) under tvinningen.

Jag vill definitivt undvika drivaxlar remmar och annat jox, så två motorer är alternativet. Själva tidsbesparingen blir ju att man slipper linda på skyddslindningen för hand. De övriga momenten funkar att göra manuellt, men om jag nu ska bygga en motoriserad jigg så blir det "all in" så att säga.

Om någon har förslag på vilka motorer+styrning osv som skulle funka så tar jag tacksamt emot alla förslag :)
Skriv svar