vad innebär "Fuses"(?) på avr? (CKSEL,SUT osv)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ASTRX

vad innebär "Fuses"(?) på avr? (CKSEL,SUT osv)

Inlägg av ASTRX »

Leker med mina små avr:er och har hittils bara testat med den interna RC oscillatorn i standardutförande på 1 MHz (ATmega8).

dock vill jag ju ändra och leka med olika klockalternativ, och har lusläst databladet, där det står att man skall programmera CKSEL, SUT, CKOPT osv. det står att de är "Fuses"?
Först antog jag att de var vanliga kontrollregister men så verkar ju inte vara fallet.
min fråga är alltså, hur kommer jag åt dessa fuses, och vad är det för nåt?
Senast redigerad av ASTRX 4 mars 2006, 12:19:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Det finns ju tabeller i databladet om hur du ska sätta fuses för ett visst klockalternativ. Lusläst verkar vara en liten överdrift ;)
ASTRX

Inlägg av ASTRX »

du har nog missuppfattat. problemet ligger inte i hur jag skall programmera dom rätt (bitmönster osv). utan hur jag kommer åt dom från början. det jag frågar är vad är det för skillnad på fuses och ett register och hur kommer jag åt att programmera den med det bitvärde jag vill ha.

EDIT: Tittade lite mer i databladet och fick svar på min fråga :) så kan det vara ibland när man tror att man inte missat nåt. tack ändå.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

...och det du kom fram till var antagligen att dessa programmeras med hjälp av programmeraren och inte av ditt program som ligger i Flashminnet. :)
ASTRX

Inlägg av ASTRX »

hmmm...*harkl*...ehh...joo det var precis det jag fick fram :roll: :)

tack tack.
Skriv svar