Håller på med ett 3d skrivarprojekt för lite större utskrifter.
Vilken är den bästa extrudern, den pålitligaste?
Gärna hopbyggd med matningsmotor.
wiklis
Riktigt bra 3d extruder sökes (köptips)
Re: Riktigt bra 3d extruder sökes (köptips)
En fråga till:
vattenkyld extruder .. har det provats?
wiklis
vattenkyld extruder .. har det provats?
wiklis
Nu vet jag att Extruder är det vanligaste ordvalet i RepRap-världen, men jag föredrar själv sättet som Ultimaker benämner det, där den matande delen heter feeder så att det är lite tydligare vad man pratar om.
Är det vattenkyld cold-end på huvudet du tänker på eller är det att vattenkyla stegmotorn och axeln på feedern du tänker på?
En feeder som jag tycker ser rätt vettig ut (men inte har provat själv) är RepRapDiscount Bulldog XL: http://www.reprapdiscount.com/mechanics ... ruder.html
Är det vattenkyld cold-end på huvudet du tänker på eller är det att vattenkyla stegmotorn och axeln på feedern du tänker på?
En feeder som jag tycker ser rätt vettig ut (men inte har provat själv) är RepRapDiscount Bulldog XL: http://www.reprapdiscount.com/mechanics ... ruder.html
Det jag tänkte på är då en hopbyggd variant av feeder och Cold end,hot end
Vattenkylningen var för Cold end.
Jag tänket försöka skriva ut lite större grejor och då blir det långa gångtider.
Vattenkylningen var för Cold end.
Jag tänket försöka skriva ut lite större grejor och då blir det långa gångtider.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det har byggts en hel del olika varianter av huvuden med vattenkylda cold-ends, och det fungerar utmärkt, men de flesta orkar inte hålla på med vattenkylda grejor så det har väl aldrig blivit populärt då det går rätt bra att köra luftkylt, jag har själv designat ett vattenkylt huvud för en Ultimaker Orginal med påbyggd heated chamber (bild nedan)
Om du ändå ska ha allt ihopbyggt och vattenkyla cold-end skulle jag rekommendera att även vattenkyla stegmotorn, för varje grad varmare som axeln som matar plasten blir så blir plasten mjukare och du kan trycka på mindre innan plasten börjar grinda.
Bulldog XL som jag länkade till kan du hänga på valfri hotend på (E3D V6 kanske är en bra idé till dig om du inte ska bygga eget vattenkylt, då har du även möjlighet att uppgradera till deras "Volcano" hotend för högre utskriftshastighet) och använda helt ihopbyggd till ett extruderpaket.
Om du ändå ska ha allt ihopbyggt och vattenkyla cold-end skulle jag rekommendera att även vattenkyla stegmotorn, för varje grad varmare som axeln som matar plasten blir så blir plasten mjukare och du kan trycka på mindre innan plasten börjar grinda.
Bulldog XL som jag länkade till kan du hänga på valfri hotend på (E3D V6 kanske är en bra idé till dig om du inte ska bygga eget vattenkylt, då har du även möjlighet att uppgradera till deras "Volcano" hotend för högre utskriftshastighet) och använda helt ihopbyggd till ett extruderpaket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-