Pumpstyrning m hj a nivågivare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xotoy

Pumpstyrning m hj a nivågivare

Inlägg av xotoy »

Lurar på att bygga en pumpstyrning som håller vätskenivån i ett kärl mellan två nivåer. Det tillförs alltså kontinuerligt vätska till kärlet och när den övre nivångivaren är nådd ska en pump starta och vara igång tills den nedre nivågivaren nåtts. Jag tänker mig att ett impulsrelä som styrs av en 12VDC krets i vilken nivågivarna är parallellkopplade och båda är brutna då vätskenivå är mellan givarna.

Jag har aldrig använt impulsrelä tidigare och undrar om det kommer att fungera som tänkt eller om det finns nån annan ansats som är bättre. Tanken är alltså att när t ex övre nivågivaren sluts ska pumpen dra igång varvid vätskenivån sjunker. Efter en kort stund bryts den övre nivågivaren igen och då väntar jag mig att pumpen ska fortsätta tills den nedre nivågivaren sluts. Kan man alltså ställa in ett impulsrelä att ignorera den andra impulsen då nivågivaren åter öppnas? Eller mao ställa in en viss tid då den är refraktär.

Tolkas förresten varje förändring som en impuls? Alltså både när en krets sluts och bryts.
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Pumpstyrning m hj a nivågivare

Inlägg av konig7070 »

Du behöver inget impulsrelä. Det räcker med ett "vanligt" relä. Gör en hållkrets där övre nivåvippan är start(slutande) och undre vippan är stopp(brytande).
http://pellets.soft.nu/pellets/hallkrets.jpg
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

OM inte pumpen startar vad händer då eller om pumpens utlopp sätts igen?

Att få till start/stopp är en sak men vad händer om det går på tok och vilken vätska är det? Lite skillnad på om det är ex. vatten i en tank utomhus eller 99% syra inomhus.

Lite övervakning:
Mini PLC, set med övre givaren, reset med nedre och en timer som kollar att övre givaren släpper inom rimlig tid efter aktivering och stänger tilloppet/larmar/öppnar en jättedump i behållaren.

EDIT
xLogic Micro PLC är väl en av dom billigare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eller också så tar man ytterligare en nivågivare till vilken man kopplar ett larm, då slipper man en massa elektronik.
xotoy

Inlägg av xotoy »

Grymt! Tack för alla tips! Speciellt tack till konig7070! Hållkrets är ju grejen.
Skriv svar