Stop motion med androidtelefon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jomany

Stop motion med androidtelefon

Inlägg av jomany »

Ohoj!
Jag funderar på att göra en stopmotionfilm på ett aquascape-akvarium. Dvs en liten film som illustrerar hela processen med installation av hårdvaran, rötter, stenar, värmare, pumpar och växter etc. Tanken är att ta enstaka bilder under de timmar jag drar igång och sedan ta en eller fler bilder om dagen under ca 4-6 månaders tid då det förhoppningsbvis växer som satan, för att sedan sätta ihop allt till en liten rulle. Den sista delen görs väl lämpligast i ngn programvara från Adobe.

Bekymmret är vad som är lämpligast för att ta bilderna. Eftersom jag inte vill ha någon mobil eller kamera sittandes konstant framför akvariet så behöver bildfångaren sitta så att jag inte har möjlighet att kolla på skärmen och knäppa manuellt. Dessutom kommer jag att vara bortrest emellanåt och behöver därför lite automatik.

Nu till frågan; känner någon här till någon lämplig programvara för att s a s fjärrstyra alt automatisera fotograferandet givet att kameran som används är en några år gammal androidlur. Finns det kaske bättre ideer? Jag att tänka mig att lägga en peng för att få till det.
Nerre

Re: Stop motion med androidtelefon

Inlägg av Nerre »

Verkar finnas en uppsjö med olika time lapse-appar för Android, sätt upp mobilen fast monterad med laddaren inkopplad så borde det funka. Risken är väl möjligen att du får slut på lagringsutrymme, men det är nog inte helt omöjligt att lösa det så bilderna automatiskt lagras på en nätverksresurs (via WiFi) istället för lokalt på mobilen.

Eftersom jag inte testat nån av apparna så vet jag inte vilken som är vettigast, men det är väl bara att testa några av de som fått bäst betyg.

Att sätta ihop bilderna till en film kan man sen göra med t.ex. ffmpeg (det har jag testat).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kolla på chdk. Det är ett mycket bra alternativ om du får tag på en lämplig kamera till rätt pris.
littos

Inlägg av littos »

Eller skaffa en RaspberryPi och en web kamera. (Alternativt. Pi:ens kameramodul, men då blir positionering knepigare)
Skriv svar