AEG diskmaskin avbryter program trots nybytt styrenhet.
AEG diskmaskin avbryter program trots nybytt styrenhet.
Hej, min AEG diskmaskin anno 2007 har sedan ett halvår tillbaka börjat bete sig mer och mer konstigt för att nu i princip vara oanvändbar.
MOD: FAVORIT86080VI
PNC: 911937603
S.N: 64870488
Type: 911D93-3T
Problem i korthet:
* Program avbryts
* Resetfunktion fungerar ej
Maskinen avbryter diskprogrammet (oavsett vilket) och resettar sig själv. Oftast händer detta strax innan första vattenpåfyllningen sker men ibland mitt i programmet. Ibland står maskinen helt still, dock lyser LED:en som indikerar att program körs.
Ungefär samtidigt som konstigheter ovan började yttra sig upptäckte jag att det inte går att återställa maskinen. Jag kan t.ex inte avbryta ett program längre genom att trycka på knappkombinationen för reset, det spelar heller ingen roll om jag drar ur kontakten ur väggen en timme eller två: programmet avbryts ändå inte (förrän maskinen själv bestämmer sig för att göra det...). Knapparna fungerar annars som de ska.
Jag gissade att det var ett styrenhetsproblem och bytte men problemet ändå kvar.
I servicemenyn kan man manuellt starta vattenpåfyllningen och det funkar oftast. Detsamma gäller serviceprogrammet provkörning (16 minuter långt) som oftast fungerar.
Så utöver styrenheten, vad kan det vara för komponent som gör att maskinen avbryter program och inte kan återställas manuellt? För några år sedan hade jag problem med lite vattenläckage och fick då en felkod. Några felkoder har jag dock inte sett nu.
Bild på styrenheten (innan byte):
https://www.dropbox.com/s/7gl7qjnzsqqgl ... 8.jpg?dl=0
Edit: grammatiska fel
MOD: FAVORIT86080VI
PNC: 911937603
S.N: 64870488
Type: 911D93-3T
Problem i korthet:
* Program avbryts
* Resetfunktion fungerar ej
Maskinen avbryter diskprogrammet (oavsett vilket) och resettar sig själv. Oftast händer detta strax innan första vattenpåfyllningen sker men ibland mitt i programmet. Ibland står maskinen helt still, dock lyser LED:en som indikerar att program körs.
Ungefär samtidigt som konstigheter ovan började yttra sig upptäckte jag att det inte går att återställa maskinen. Jag kan t.ex inte avbryta ett program längre genom att trycka på knappkombinationen för reset, det spelar heller ingen roll om jag drar ur kontakten ur väggen en timme eller två: programmet avbryts ändå inte (förrän maskinen själv bestämmer sig för att göra det...). Knapparna fungerar annars som de ska.
Jag gissade att det var ett styrenhetsproblem och bytte men problemet ändå kvar.
I servicemenyn kan man manuellt starta vattenpåfyllningen och det funkar oftast. Detsamma gäller serviceprogrammet provkörning (16 minuter långt) som oftast fungerar.
Så utöver styrenheten, vad kan det vara för komponent som gör att maskinen avbryter program och inte kan återställas manuellt? För några år sedan hade jag problem med lite vattenläckage och fick då en felkod. Några felkoder har jag dock inte sett nu.
Bild på styrenheten (innan byte):
https://www.dropbox.com/s/7gl7qjnzsqqgl ... 8.jpg?dl=0
Edit: grammatiska fel
Re: AEG diskmaskin avbryter program trots nybytt styrenhet.
Hej Hybrid3. Long time no see
Kan vara så att du har överledning till jord i elementet.
Du kan testa att koppla bort jorden tillfälligt till elementet, och se om den går programmet.
Detta är dock förenat med livsfara. Görs på egen risk.
Fungerar fortfarande din ind.häll?

Kan vara så att du har överledning till jord i elementet.
Du kan testa att koppla bort jorden tillfälligt till elementet, och se om den går programmet.
Detta är dock förenat med livsfara. Görs på egen risk.
Fungerar fortfarande din ind.häll?
Hej Danny! Induktionshällen fungerar alldeles utmärkt bra och nu med förbättrad kylning hoppas jag att den håller några år till.
Intressant, jag ska ta en titt på element och prova. Jag återkommer. Tack för tips!
Intressant, jag ska ta en titt på element och prova. Jag återkommer. Tack för tips!
Minsann om du inte räddat familjefriden ytterligare en gång, Danny.
Jag drog jordkabeln till elementet och körde ett program, först testprogram under servicemenyn och därefter ett kortare vanligt program, bägge fungerade bra. Därefter provade jag att koppla in jorden igen och då fungerade den fortfarande, än så länge iaf. Det borde väl således vara läge att byta element?
Jag drog jordkabeln till elementet och körde ett program, först testprogram under servicemenyn och därefter ett kortare vanligt program, bägge fungerade bra. Därefter provade jag att koppla in jorden igen och då fungerade den fortfarande, än så länge iaf. Det borde väl således vara läge att byta element?
Kan vara att det ligger på gränsen för att programverket ska börja flippa.
Du kan ohmmäta mellan elementstift och jord. Jag brukar
mäta på 200MΩ området.
Du kan ohmmäta mellan elementstift och jord. Jag brukar
mäta på 200MΩ området.
Jag mätte idag, oavsett mätområde på min (billiga) multimeter (max mätområde 200K) visade den oändlig resistans. Å andra sidan är det rejäl skillnad på 200MOhm och 200kOhm så det kan säkert vara något vajsing på elementet ändå antar jag. Hur som helst så går diskmaskinen som en klocka nu efter att jag varit vid elementet och röjt, skulle den börja strula igen så blir det väl till att byta element bums.
Jättetack för hjälpen!
Jättetack för hjälpen!
Efter att ha fungerat prima sedan den 17:mars började diskmaskinen återigen bete sig konstigt, nu fungerar dock reset-funktionen. I övrigt är symptomen samma som tidigare: program avbryts, antingen i början, mitt i eller i slutet. Dessutom tar det ofta flera minuter innan vattenpåfyllningen börjar i början av programmen.
Jag har provat att ta bort både jord och strömkontakt till elementet men det verkar inte påverka beteendet. Jag funderar på att kanske någon kabel eller kontakt i utsatt läge glappar men i övrigt har jag inte så mycket ideer. Har Danny några mer ideer om vad som skulle kunna vara värt att titta närmare på?
Jag har provat att ta bort både jord och strömkontakt till elementet men det verkar inte påverka beteendet. Jag funderar på att kanske någon kabel eller kontakt i utsatt läge glappar men i övrigt har jag inte så mycket ideer. Har Danny några mer ideer om vad som skulle kunna vara värt att titta närmare på?
När jag rotade vidare i maskinen upptäckte jag att motorn till huvudpumpen är riktigt varm, trots att det gått en stund sedan jag körde ett program (med urkopplat element) brände jag mig lite lätt på järnkärnan/statorn/vad den nu heter. Ät det normalt?
Ett väldigt vanligt fel är läckage från stigröret pos145.
Både vid slangdelen och den gängade delen som går in i maskinen
till övre spolvingen(spricker i gängningen).
Läcker det från övre delen så rinner det längs kanten ner på element och pump,
och orsakar överledningar.
Oftast vid överledning i elementet, så går avloppspumpen konstant. Precis samma
symtom som när ÖF-skyddet utlöst vid vattenläckage.
Har du testat att koppla bort jorden till c-pumpen?

Både vid slangdelen och den gängade delen som går in i maskinen
till övre spolvingen(spricker i gängningen).
Läcker det från övre delen så rinner det längs kanten ner på element och pump,
och orsakar överledningar.
Oftast vid överledning i elementet, så går avloppspumpen konstant. Precis samma
symtom som när ÖF-skyddet utlöst vid vattenläckage.
Har du testat att koppla bort jorden till c-pumpen?

Så långt tänkte jag inte. Doh! Det blir till att undersöka vidare. Tack för tips igen!
Bästa elektronikforum,
Jag är en idiot! Jag trodde att jag hade bytt styrenhet men så var tydligen inte fallet, efter vidare grävande i vår j***a diskmaskin hittade jag något som liknande en styrenhet. Jag hade ju som sagt redan bytt styrenhet men det visade sig att jag istället bytt något kretskort som sköter display/knappar istället för kontrollverket.
Efter lite svordomar och en bytt styrenhet (rätt den här gången) går maskinen som en dröm. Tack för hjälpen och förhoppningsvis kan någon stackare läsa om mina dumheter och undvika samma misstag.
Styrenheten som inte var en styrenhet satt i luckan, i anslutning till knapparna. Den riktiga styrenheten sitter nere i botten, bredvid avhärdare.
Jag är en idiot! Jag trodde att jag hade bytt styrenhet men så var tydligen inte fallet, efter vidare grävande i vår j***a diskmaskin hittade jag något som liknande en styrenhet. Jag hade ju som sagt redan bytt styrenhet men det visade sig att jag istället bytt något kretskort som sköter display/knappar istället för kontrollverket.
Efter lite svordomar och en bytt styrenhet (rätt den här gången) går maskinen som en dröm. Tack för hjälpen och förhoppningsvis kan någon stackare läsa om mina dumheter och undvika samma misstag.
Styrenheten som inte var en styrenhet satt i luckan, i anslutning till knapparna. Den riktiga styrenheten sitter nere i botten, bredvid avhärdare.