Hur mata Ericsson mobil utan batteri?
Hur mata Ericsson mobil utan batteri?
Jag har några Sony Ericsson som har PDU-gränsnitt som jag vill använda. (Skall skicka sms via dator, RPI) Tyvärr har jag inga fungerade batterier. Det går inte att köra mob med laddare utan fungerande batteri. Telefonerna har 3 terminaler. Vad den 3e- (mitt-) terminal gör vet jag inte. Trodde först att 3e terminal var en sense sedan fick jag för mig att det var ett sätt att indikera att batteri var installerat men det är bara gissningar. Mätt på ett fungerande batteri (på mob som inte kan PDU) där har 3e terminalen samma potential som GND (-). Nya batterier till gamla mob (T630) verkar inte gå att köpa inte alla fall inte hos Kjelle.
Hur driver man Sony /// mob utan fungerade bat?
Vag gör 3e-terminalen?
Hur driver man Sony /// mob utan fungerade bat?
Vag gör 3e-terminalen?
Re: Hur mata Ericsson mobil utan batteri?
Den tredje terminalen brukar vara T (d.v.s. övertempskydd). Mäter du jord där så är det antagligen en PTC eller liknande mellan T och jord.
Mm så ere nog. c:a 63-45Kohm (3 till 20C) mellen mittenterminal och GND på trasigt batt. (det blir väl NTC av detta) Oändligheten mellan + och GND på trasigt batt. Trasigt batt har badat i saltvatten i c:a 30min. Det verkar det inte ha klarat av.
PTC ökar resistans när det blir varmt.
NTC minskar resistans när det blir varmt.
PTC brukar alltså användas som övertemperaturskydd eller överlastskydd (det blir ju varmt av strömmen som går genom det).
NTC brukar användas som startströmsbegränsare.
Sen finns det väl en uppsjö andra användningsområden också.
NTC minskar resistans när det blir varmt.
PTC brukar alltså användas som övertemperaturskydd eller överlastskydd (det blir ju varmt av strömmen som går genom det).
NTC brukar användas som startströmsbegränsare.
Sen finns det väl en uppsjö andra användningsområden också.
T630 använder BST-25. Vill du helst köra utan batteri? Annars har jag nog liggande, och finns på eBay bl.a.
Nä jag har inte behov att köra utan batteri men det kan vara bra att veta hur man gör om inte annat för att jag är nyfiken. Ja det fanns massa BST-25 att köpta till olika priser. Tom fanns det gamla lurar att köpa tex 750i som kan PDU. Inte visste jag att det fortfarande fanns en marknad för dessa gamla enheter nu när alla har smartphones.
Om du törs så plocka isär skalet på ett trasigt batteri och se vad det innehåller. Du kanske kan ansluta nätagg direkt istället för batteriet, via skalet på trasigt batteri, och behålla vad som sitter för tredje pinnen.
Jag tror att det är bra att ha en hygglig elektrolyt över polerna direkt i det gamla batteriskalet. Toppströmmen är rätt mycket högre än snittströmmen hos en mobil.
Jag tror att det är bra att ha en hygglig elektrolyt över polerna direkt i det gamla batteriskalet. Toppströmmen är rätt mycket högre än snittströmmen hos en mobil.
Titta! Elektronik i batteriet. Kanske är den ok fortfarande. Pluspolens (högra) matning är avkorriderad. Hur gör man rent utan att förstöra? Röd etanol? Det är ganska ärgit på delar av kortet. Vilken som är termistorn är svårt att säga. allt är så smått.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
T29 och Hajfenan har det i alla fall inte varit några problem att köra utan batteri. Har matat med 3,8-3,9V.
Jag utryckte mig nog slarvigt tidigare. Det jag menade var att det inte fungerar med endast mobilens egen laddare utan batteri installerat. Jag hörde det från någon som använt SH888. Har prövat att köra T630 direkt på polerna där batteriet skall sitta. T630 blinkar till men inte mera. Vet inte om min matning har stora förluster eller mob trasig. Ja en ordentlig konding behövs. Helt klart.
Edit. "Sverige" jo det var nog så att jag trodde att det var någon specialare man måste gör med 3e terminalen. Men så verkar inte vara fallet. MiaMs förslag verkar vara smart men jag ser inte vilken terminal som är batteriets + respektive - . Allt är så dj-vla smått och jag tror att jag kan rädda elektroniken på batteri-PCBt. Jag vet inte vad den gör. Jag kan inte idenifiera vilka de 2 "kapsylerna" för att utröna polariteten. Smått smått ... Navit o envist. Ja kanske det... Telefonen verkar dra massa ström i startögonblicket (varför det?) så de dubbla piggarna på +/- verkar vara motiverade för att minska kontaktresistansen om de nu inte sitter där bara för att säkerställa funktionen genom redundans.
Edit. "Sverige" jo det var nog så att jag trodde att det var någon specialare man måste gör med 3e terminalen. Men så verkar inte vara fallet. MiaMs förslag verkar vara smart men jag ser inte vilken terminal som är batteriets + respektive - . Allt är så dj-vla smått och jag tror att jag kan rädda elektroniken på batteri-PCBt. Jag vet inte vad den gör. Jag kan inte idenifiera vilka de 2 "kapsylerna" för att utröna polariteten. Smått smått ... Navit o envist. Ja kanske det... Telefonen verkar dra massa ström i startögonblicket (varför det?) så de dubbla piggarna på +/- verkar vara motiverade för att minska kontaktresistansen om de nu inte sitter där bara för att säkerställa funktionen genom redundans.
Senast redigerad av Oltronix 3 april 2015, 09:16:23, redigerad totalt 1 gång.
Laddaren är ju till för att ladda batteriet.
(Den brukar väl ge en 5V, och den spänningen kan vara för hög för SIM-kort, telefon om man lägger in det direkt på batterianslutningarna.)
(Den brukar väl ge en 5V, och den spänningen kan vara för hög för SIM-kort, telefon om man lägger in det direkt på batterianslutningarna.)
Mm har insett det och fattar även att det kan ta någon minut innan man kan starta en urladdad mobil efter laddaren är ansluten. I och för sig tittade jag på en mob-laddare den var specad output: 450mA. Vilket tyder på att strömspiken vid start är mycket större. "Sverige" kör du direkt på bilbatt? Ingen spänningsregulator typ:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... tor-p87896
Jag köpte en dylig men den verkar trasig. Jag matar den med 5V med hjälp av en mob-laddare men ingen utspänning. Ibland kan jag dock få 5V ut. Jag vet inte om regulatorn måste vara belastad för att starta. Har inte så stor erfarenhet av switchade regulatorer.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... tor-p87896
Jag köpte en dylig men den verkar trasig. Jag matar den med 5V med hjälp av en mob-laddare men ingen utspänning. Ibland kan jag dock få 5V ut. Jag vet inte om regulatorn måste vara belastad för att starta. Har inte så stor erfarenhet av switchade regulatorer.
Jag hade en annan gammal telefon och den gicl inte igång fören jag anslöt ett motstånd där ntc/ptc-motståndet skulle sitta, kan vara värt att testa.
Vilken utspänning har du tänkt dig?
Som jag fattar det så är den regulatorn en Buck-regulator, dvs att den sänker endast spänningen och att inspänningen då måste vara visst mycket högre än utspänningen.
Som jag fattar det så är den regulatorn en Buck-regulator, dvs att den sänker endast spänningen och att inspänningen då måste vara visst mycket högre än utspänningen.
Jag fick igång regulatorn. Inget fel på den bara dålig kontakt när jag mätte tidigare antar jag. Jag behöver 3,7V. Och man tappar mellan 1,95 och 3V över regulatorn enligt "spec" hos Kjell&Co. Jag matar den med 5V. Vilket är för lite enligt spec. Dock fungerar regulatorn ändå men verkar lite känslig för momentana belastningar. Jag skall pröva att mata regulatorn med 10V istället och förbättra mitt kablage. Löda istället för billiga labbsladdar
Edit:
Nu snurrar telefonen iof med ett inaktivt simkort men den stänger inte av sig när den försöker kontakta basstaion. Jag antar att den dog då eftersom först kom staplarna med signalstyrka sen dog den ganska omgående. Nu kör jag med 8,26V in till regulatorn och 0.75mm2 lödda kablar mellan regulator o telefon dock ingen konding. Man kan aldrig undervärdera en bra kraftmatning. Dålig kraft skapar underliga o oförståliga fel som skapar massa frustation, Det är fantastigt att telefon fungerar efter 30min i saltvatten för 5-6år sedan. Den borde vara helt bortärgad. tom plasten
Jag får skaffa ett fungerande simkort och se om det även går att ringa.
Edit:
Nu snurrar telefonen iof med ett inaktivt simkort men den stänger inte av sig när den försöker kontakta basstaion. Jag antar att den dog då eftersom först kom staplarna med signalstyrka sen dog den ganska omgående. Nu kör jag med 8,26V in till regulatorn och 0.75mm2 lödda kablar mellan regulator o telefon dock ingen konding. Man kan aldrig undervärdera en bra kraftmatning. Dålig kraft skapar underliga o oförståliga fel som skapar massa frustation, Det är fantastigt att telefon fungerar efter 30min i saltvatten för 5-6år sedan. Den borde vara helt bortärgad. tom plasten