Brännt 2 st Nexa dimmrar, vad använda istället?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Brännt 2 st Nexa dimmrar, vad använda istället?

Inlägg av danei »

Jo det finns ett flertal fel i den. Det räckte för mig att läsa enbart den för att inse att den som skrev den antagligen inte vet vad det handlar om så att beskrivningen nog inte är att lita på.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Glycol79 skrev:Jag kan inte se att det är fel i beskrivningen hos Jula.
Det är ett solklart fel av installatören att försöka dimma en vanlig elektronisk trafo. Det går illa. Lika illa som att försöka dimma en konventionell trafo med en dimmer som inte klarar induktiv last. Tyvärr ser jag dessa felen åtskilliga gånger per månad pga folk som inte kan eller vill läsa manualer. En del förstår inte skillnad på elektronisk vs vanlig trafo. Det är ytterst viktigt att använda rätt produkter.
Det du får göra är att byta trafon till dina lampor och sedan välja rätt dimmer.

Kan påpeka att jag jobbar på en av landets största elfirmor och ser dessa fel alldeles för ofta och det beror sällan på fel i beskrivningen.
Till mina kära kollegor brukar jag säga såhär.

Vanlig trafo = tung klump
Elektronisk = lätt, switchad enhet

Skillnaden för dem verkar endast vara lätt eller tung. Switchad vet de inte vad det är.
Har svårt att förstå hur jula kan speca nått som inte ens nämnts i bruksanvisningen.
Borde ha ställt mig kritisk till beskrivningen, men det är lätt att vara efter klok
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Ok ber om ursäkt, jag läste endast Julas beskrivning. Jag hängde däremot inte upp mig på att de skrev elektrisk trafo. Jag fattade att det var elektronisk de menade. Hur klarar ni er annars när ni läser manualer, hakar ni upp er på varenda felskrivning? eller tänker ni själva?
Om man läser Julas beskrivning är det vad jag hänger upp mig lite på.
När jag kom hem läste jag dock på Nexa´s sida. Och då är det en annan sak. Då är effekter osv helt fel också. Det är riktigt illa.

Men man kan dock inte komma ifrån felet att dimma en ej dimmbar produkt. Det är fel hur man än läser manualer.
Det hade varit en helt annan sak om Orvar hade överbelastat dimmern med 50W LED när den bara tål 24W enligt Nexa. Då hade man
kunnat skylla på manualen. Sen står det även i manualen att man ej kan dimma ej dimmbara produkter då det kan förstöra enheten.

Observera att jag inte försöker vara otrevlig på något sätt, utan vill bara få fram att folk skall sluta försöka dimma saker som inte är gjorda för det.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Hej

Jag ska installera belysning till vår bystuga, men de mottagare som saluförs på ex jula är för klena (WMR-252).
Det är elektroniska transformatorer på sammanlagd effekt av 160 watt som skall drivas, men jag är osäker på (ECMR-250) kommer att hålla.
Vad säger ni vilken mottagare ska jag använda mig av?

En sak till.
Jula beskrivning på era produkter är missvisande. Där står det att WMR-252 ska klara att belastas med 20 – 180W av elektroniska transformator. Men
Dessa uppgifter finns inte i manualen för nämnda produkt. Jag har egen erfarenhet då jag bränt en WMR-252 efter att ha dumt nog gått efter julas produktet beskrivning
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... er-408070/

Med vänlig hälsning/Peter
Svar från nexa
Hej,

ECMR-250 klarar elektronisk transformator på 160W utan problem och är bästa alternativet för den typen av last.

Vi ska ta ett snack med Jula ;)

Med vänliga hälsningar / Best regards

NEXA Support
Då är det bara att höra av sig till ikea för att ta reda på om lampan är dimringsbar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Installerade ECMR-250 igår, solklar framgång. :tumupp:
Skriv svar