Klippa ac/dc-omvandlare till mönsterkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
maestron

Klippa ac/dc-omvandlare till mönsterkort

Inlägg av maestron »

Hej!
Jag har i dagarna börjat "leka" lite med elektronik i utbildningssyfte, än så länge mest lysdioder och batterier. Jag följer boken "Make: Electronics", som jag gillar upplägget på! Nu har jag dock kommit till en punkt där jag ska klippa sladden från en ac/dc-omvandlare som ger 3-12 V precis innan kontakten, för att få de två lösa sladdarna att koppla till mitt mönsterkort. Vad jag förstått så är 12 V inget farligt, men mina instinkter vill inte gärna klippa i elsladdar! Kan jag göra det här utan att oroa mig?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Klippa ac/dc-omvandlare till mönsterkort

Inlägg av Klas-Kenny »

Så länge du klipper på sekundärsidan, när omvandlaren är urkopplad ifrån väggen, så är det ingen fara alls.
maestron

Inlägg av maestron »

Skönt att höra! En annan fundering jag haft är vad som skulle hända ifall jag råkar kortsluta omvandlaren. Givetvis ingenting jag planerar att göra, men just hur orolig bör jag vara?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Är det inte den absolut billigaste skitomvandlaren ifrån Kina är det nog inte mycket att oroa sig över. På sin höjd kan det kanske blixtra till något litet precis då man kortsluter, följt av att omvandlaren kanske slutar fungera då en säkring går eller så. Troligen inte ens så farligt, de flesta omvandlare av åtminstone lite kvalité lär överleva en kort kortslutning.

Så, du behöver inte oroa dig för livet i alla fall. :)
maestron

Inlägg av maestron »

Trevligt att höra. Lite förstörd materiel kan jag leva med, men jag vill gärna förbli hel själv!
Skriv svar