Köpa CNC fräs, stepcraft?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
rosen888

Köpa CNC fräs, stepcraft?

Inlägg av rosen888 »

Vi har äntligen bestämt oss på jobbet att införskaffa en CNC fräs! :D

Har kollat runt mycket på många olika lösningar, och kollat igenom en del här på forumet också efter info.

Har fastnat lite för Stepcraft's maskiner, verkar vara en bra storlek, och stabil konstruktion.
Men har inte läst så mycket om dom, speciellt inte om någon här i norden har någon, och kan ge lite insikt i hur dom är.

Vi funderar på Stepcraft 600, med deras egen 500W spindel..

Tanken med fräsen är främst att fräsa aluminium (upp till ca3-4mm) och kolfiber (upp till 3mm) plattor.
Men klarar den även av att fräsa ut detaljer i 40-50mm aluminiumgods så är ju det otroligt trevligt!

Denna lösning hos Stepcraft landar väl på 22-26´000:- (utan frakt och liknande)
Vad har ni för erfarenheter av CNC fräsar i dessa prisklasser? Och vad skall man tänka på?

/Christopher
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Köpa CNC fräs, stepcraft?

Inlägg av arvidb »

Hmm...
Torsional stiffness (20N) (X Y Z): 0,10 mm – 0,14 mm
Repeatability: +/- 0,04 mm
Programmable resolution: 0,005 mm
Backlash: approx. 0,08 mm (with software adjustable to 0,00 mm)
Speed: 1800 mm/min
Spindles: Round-Thread-Spindles
Linear guides: STEPCRAFT Aluminiumprofile (EN AW-6063 T66) with roller guides
Inga höjdarspecar direkt (men mycket bra och seriöst att de anger sådant som styvhet och glapp!). Du kommer nog inte att på ett bra sätt kunna bearbeta aluminium med denna, p.g.a. glappet. Medfräsning funkar inte eftersom verktyget kommer att greppa arbetsstycket, dra det till sig och genast gå av.

Men allt handlar ju om vad ni ska ha maskinen till. Om ni ska använda den i produktion för mer än någon enstaka prototyp så är det nog förspända lager och kulskruvar som gäller...

Andra kanske kan komma med mer/annan info. Jag har bara använt manuell fräs...

Edit: Skrev fel: motfräsning->medfräsning.
rosen888

Inlägg av rosen888 »

Hej Arvidb

Jag själv är lite ny med detta, men har varit intresserad en längre tid.
Kollegan äger och sköter flera lasermaskiner dagligen, så tillsammans har vi iaf lite kunskap, men inte så ingående..

Vad är det som gör att det inte skulle fungera bra med aluminium? Menar du tjockare objekt då?

Stepcraft har själva mycket videor och exempel på när dom bearbetar just aluminium och kolfiber, därför har det inte slagit mig tanken att det skulle vara några problem.

Tanken är att kunna använda maskinen för prototyper men även småskalig produktion.
persa

Inlägg av persa »

http://www.blocket.se/stockholm/CNC_Fra ... ?ca=17&w=3

Kolla in den här istället. Ser grymt intressant ut det man kan googla fram. En Japansk (vad jag fattar) kvalitetsbänkmaskin för prototypframtagning i många olika material. Är maskinen välvårdad och hamnar på den nivå den ligger nu på i auktionen måste det ju vara ett jättefynd

Man får ju normalt vad man betalar för. Med nypris 10 ggr högre än Stepcraft borde den ju vara minst dubbelt så bra i alla fall kan man tycka
rosen888

Inlägg av rosen888 »

Roland är en fin pjäs, även om vi inte riktigt har varit nöjda med tidigare Roland maskiner (helt annat område dock)..

Nu slutade dock denna som du länkade till på lite över 70´000:- utan frakt, och det är väl lite över vår budget.

Tycker jag ser många som verkar köpa kinafärsar på t.ex. eBay och verkar nöjda..
Hur är dessa maskiner?

T.ex. denna: Mach3 3axis 6040 1500W CNC ROUTER
Kan man få hem denna för under 20k så verkar det väl vara i rätt kaliber?

Vad tror ni erfarna? :)
elabbe

Inlägg av elabbe »

Kolla lite i Tråden om våra kina-fräsar. Jag har en CNC X6-1500GT från carving-cnc.com, vilket motsvarar den du länkade till.

Då hittade jag ingen av de nya modellerna billigt på eBay. De försökte mest sälja av versioner med den gamla blåa boxen. Med frakt är carving-cnc ca $100 dyrare, men då får du ER16 istället för ER11 collet, som klarar 10mm istället för 8mm.

Kontrollera med säljaren att angiven frakt verkligen stämmer, ibland är det bara ett "exempel".
rosen888

Inlägg av rosen888 »

elabbe skrev:Kolla lite i Tråden om våra kina-fräsar. Jag har en CNC X6-1500GT från carving-cnc.com, vilket motsvarar den du länkade till....
Tack elabbe!
Jag skall ta och läsa igenom tråden du tipsar om!
Kollade på carving-cnc.com, och det ser intressant ut!
Ska kolla närmare på den!
rosen888

Inlägg av rosen888 »

Efter mycket läsande och efter att ha hörit sig för, så insåg vi att vi behöver nog något bättre för att bli nöjda..

Den verkar just nu som att det blir en GERBER Sabre 404! :razz:
Skriv svar