Hej alla
Skulle vilja veta vad ni anser om hur man skall mäta spänningen under laddning av ett blybatteri.
1) mäta medel spänning med ett RC-filter.
2) mäta topp-spänning.
3) mäta botten spänning.
4) djupare digital analys....
Håller på att renovera en batteriladdare, märkt med 20A electronic. Har rensat ur all gammal elektronik och annat skräp. En PIC18F2520 skall sättas som styrenhet.
Grunden till undran är att laddningen sker med pulserande likström. Spänningen över batteriet är också pulserande.
För att kunna ladda med lägre ström tänkte jag att man också skall kunna välja att ladda med halvvågslikriktad ström. Då blir det ännu större skillnad på högsta och lägsta spänning.
Vad anser ni?
Spänninsmätning under laddning av ett blybatteri.
Re: Spänninsmätning under laddning av ett blybatteri.
inte halvvågslikriktat, mättar trafokärnan på ett obehagligt sätt
mät medel, med ordentligt lågpassfilter
jag hadde ordnat variabel laddspänning, ex
steg 1, full laddström från enbart likriktare
steg 2 när spänningen är över 14v (ställbart) gå över till underhållsladdning 13.80v som är reglerad
mät medel, med ordentligt lågpassfilter
jag hadde ordnat variabel laddspänning, ex
steg 1, full laddström från enbart likriktare
steg 2 när spänningen är över 14v (ställbart) gå över till underhållsladdning 13.80v som är reglerad
"inte halvvågslikriktat, mättar trafokärnan på ett obehagligt sätt"
Hur då obehagligt?
Har använt truckladdare på det viset utan problem. Ger en viss avsulfatering.
Hur då obehagligt?
Har använt truckladdare på det viset utan problem. Ger en viss avsulfatering.
Ganska sannolikt med helvågslikriktning istället!
Det där med halvvågslikriktning ger visst en viss likströmsmagnetisering. Skall man använda det får man väl bränna bort lite effekt från den andra halvperioden i ett motstånd.
Anledningen är att laddaren är lite för kraftig för normal laddning.
Truck laddaren med halvvågslikriktning fungerade dock ganska bra. Bryggan hade bränt, så jag satte dit en bildiod i stället. Strömstyrkan gick att ställa med en omkopplare. Den fick ladda med lika hög ström som vanligt.
Anledningen är att laddaren är lite för kraftig för normal laddning.
Truck laddaren med halvvågslikriktning fungerade dock ganska bra. Bryggan hade bränt, så jag satte dit en bildiod i stället. Strömstyrkan gick att ställa med en omkopplare. Den fick ladda med lika hög ström som vanligt.