Mach3 eller Linux cnc på Emco 120 CNC Svarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DAP

Mach3 eller Linux cnc på Emco 120 CNC Svarv

Inlägg av DAP »

Som frågan lyder så skall jag konvertera min Emco 120 cnc svarv.
Kommer sätta på nya AC servo på axlarna och en 5Kw servo motor som spindelmotor.

Det jag har hittat är att till växlaren finns det ett färdig styrkort som funkar med Mach3.
Är det någon som vet om detta funkar med Linux cnc med?
Har sett maskiner där man kör med Linux cnc men hur styr dom då växlaren?
http://www.barrowdynamics.com/etc/index.html

Sen nästa fråga som jag funderar på är vilket av systemen som hanterar gängsynkning bäst.
Antar att med Linux så använder jag Mesa kort och då kan jag ta in en encoder där.

Men hur gör jag med Mach3?
Behöver jag en extern motion kontroller då och kan jag då ansluta typ en spindelgivare in på den?

Ge gärna olika synpunkter på dom olika valen.

Tack
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mach3 eller Linux cnc på Emco 120 CNC Svarv

Inlägg av tecno »

Jag kör ju Mach3 via parallell port med step/dir och det fungerar, gängsynkning via 1-puls/varv.
Alternativet framöver är att jag kommer att 'modernisera' till AC servon i första hand X och Z axlarna och då kommer Kflop att implementeras.

Viktigast är att se till att ha stabilt varvtal på spindeln för gängning.

Mina 2 cent.
H.O

Inlägg av H.O »

Grejjen är ju att HAR man ett stabilt varvtal så behöver man ju egentligen ingen återföring alls 8)
Mach3's implementering av gängning har fått utstå en hel del kritik under årens lopp, det finns de som, likt tecno, får det att fungera men många som inte lyckas. Med en 5kW servo-spindel som, gissar jag, kan styras direkt med steg och riktning så borde det fungera alldeles utomordentligt men Mach3's standard 1 puls per varv återkoppling.

Ska du köra med en extern motion controller så får du kolla upp vad just den har för krav och möjligheter. Det finns nog dom som helt "tar över" gängcyckeln och kan köra med enkoder-feedback.

Med LinuxCNC så är loopen helt sluten via enkoder-feedback. Du kan stänga av spindeln och rotera den för hand medan Z-axeln snällt följer gängan.
ezz

Inlägg av ezz »

kör med csmio/ip-s på min fräs nu kopplat en magnetisk encoder på spindeln med deras encoder modul funkar gängning fint.
csmio var inte billig men man behöver inga BoB och 24V till allt samt differential utgångar till step / dir
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

så behöver man ju egentligen ingen återföring alls
Jo du behöver 1-puls/varv ;)
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, för om du har en servo-spindel som styrs från Mach3's steg och riktning och den inte sackar under last (=stabil) så skulle inte indexpulsen behövas eftersom du då hela tiden skulle kunna räkna ut "var på varvet" spindeln är.

Och eftersom det är samma "klocka" som styr både spindeln och axlarna så gör det inget om den klockan inte är exakt eller varierar lite (jitter) eftersom felet i matningen procentuellt sett skulle bli lika stort.

Men, nu är det ju inte så det är implementerat i Mach3 så det kvittar ju....
DAP

Inlägg av DAP »

H.O skrev:Nej, för om du har en servo-spindel som styrs från Mach3's steg och riktning och den inte sackar under last (=stabil) så skulle inte indexpulsen behövas eftersom du då hela tiden skulle kunna räkna ut "var på varvet" spindeln är.

Och eftersom det är samma "klocka" som styr både spindeln och axlarna så gör det inget om den klockan inte är exakt eller varierar lite (jitter) eftersom felet i matningen procentuellt sett skulle bli lika stort.

Men, nu är det ju inte så det är implementerat i Mach3 så det kvittar ju....
Ok så rent spontant skulle detta funka.
Sen är det så på dessa svarvar att spindeln drivs med remmar och dom är inte tandremmar så dom kan slira så det känns som index pulsen måste komma från en encoder som sitter på själva spindeln.
Orginal så ser där nån emco encoder som drivs med en tandrem från spindeln med 1:1 i utväxling.

Men rent spontant så känns Linux CNC bättre.
Och skall man köpa en motion kontroller så kan man likaväl köpa Mesa kort.
Det som känns drygt är själva växlaren om jag skall köra Linux CNC.
Någon som har några idéer där?
H.O

Inlägg av H.O »

> Ok så rent spontant skulle detta funka.
Ja, om du styr din spindel med steg och riktning och har en puls per varv återkoppling till Mach3 så borde det absolut fungera - men som sagt, jag har ingen praktisk erfarenhet av vare sig Mach3 Lathe eller LinuxCNC.

> Sen är det så på dessa svarvar att spindeln drivs med remmar och dom är inte tandremmar så dom kan slira så det känns som index pulsen måste komma från en encoder som sitter på själva spindeln.
Japp, från spindeln och den måste vara tillräckligt "lång" så att Mach3 garanterat ser den så en flagga och en läsgaffel är sannolikt bättre än en indexpulsen från en riktig enkoder med hög upplösning men det går såklart att räkna fram.

>Orginal så ser där nån emco encoder som drivs med en tandrem från spindeln med 1:1 i utväxling.
Eftersom det är 1:1 så funkar det ju i princip men det hänger som sagt på enkoderns upplösning, spindelns varvtal och vilken kernel frequency du kör i Mach3 (förutsatt att vi pratar om att köra med LPT-porten alltså).

>Men rent spontant så känns Linux CNC bättre.
>Och skall man köpa en motion kontroller så kan man likaväl köpa Mesa kort.

Kanske, kanske inte. En csmio som ezz länkar till är en rätt trevlig just för att den är direkt anpassad för att anslutas till "verkligheten" och inte ett kretskort med ömtåliga TTL och CMOS in/utgångar till vilka du måste ha en massa extra prylar.

> Det som känns drygt är själva växlaren om jag skall köra Linux CNC.

Tyvärr, men det skulle förvåna mig mycket om inte någon har gjort en växlare för svarv i LinuxCNC Classic Ladder. Om inte annat får du väl programmera en liten extern PLC som sköter själva växlaren men, som sagt, det går garanterat att göra direkt i LinuxCNC.
DAP

Inlägg av DAP »

H.O skrev:
> Det som känns drygt är själva växlaren om jag skall köra Linux CNC.

Tyvärr, men det skulle förvåna mig mycket om inte någon har gjort en växlare för svarv i LinuxCNC Classic Ladder. Om inte annat får du väl programmera en liten extern PLC som sköter själva växlaren men, som sagt, det går garanterat att göra direkt i LinuxCNC.
Att göra en ladderkod är absolut inga konstigheter. Det som är suspekt är just det att växlaren först kör i en riktning till sden får en givar signal / mönster och då bakar man den och sen håller motorn med reducerad ström och då låser den växlaren.
Allt detta görs färdigt med nån USB driver på detta kortet till mach 3.
Så frågan är hur man gör den delen med ström reduceringen.
Får skriva lite på Linux forumet och se om nån svarar med en emco maskin ;-)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Borde det inte gå att ha ett egenskrivet skript/extern program som LinuxCNC anropar som skickar kommandon till verktygsväxlarkortet?
Är själv inte så insatt i hur LinuxCNC fungerar, men jag tycker det borde gå att lösa.

Edit: Det förutsätter att protokollet för att kommunicera mer verktygsväxlarkortet är dokumenterat, alternativt så borde man i värsta fall kunna sniffa trafiken på "serieporten" när man kör programmet på en windows dator.
Senast redigerad av LaRdA 31 mars 2015, 22:30:40, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Inlägg av H.O »

Hur du gör beror ju på hur och med vad du driver motorn.
Du kan t.ex styra motorn med relän och koppla så att motorn, när den reverseras, har ett motstånd i serie med lindningen (förutsätter att det är en DC-motor). Kommer bränna lite effekt i motståndet men det kanske är hanterbart (?).

Eller bygger du en liten PWM-kontroller med två nivåer samt ett polväxlande relä. Eller bygger den en liten motorstyrning med en H-brygga och en mikrokontroller. Eller letar du upp lämplig servoförstärkare som du kör i torque mode med +/-10V från LinuxCNC. Eller....
nyhoyn

Inlägg av nyhoyn »

Verktygsväxlarkortet går att göra med en H-brygga L298N, finns färdiga moduler för robotstyrningar t ex etang electronics på ebay. Styrningen av motorn kan man programmera t ex med en PICAXE mikrocontroller, dvs mikrokontrollern kontrollerar verktygsväxlaren (kör framåt, reverse och hold), samt jämför verktygsväxlarens pulsgivarvärden med det begärda värdet från CNC-kontrollern.

Gjorde en sån här för någon månad sen till min egen PC-turn 120 och har nu kört utan problem. Min variant är inte lika förfinad som Barrow Dynamics men det fungerar. Min erfarenhet av programmering/elektronik var och är i stort sett noll.
DAP

Inlägg av DAP »

H.O skrev:Hur du gör beror ju på hur och med vad du driver motorn.
Du kan t.ex styra motorn med relän och koppla så att motorn, när den reverseras, har ett motstånd i serie med lindningen (förutsätter att det är en DC-motor). Kommer bränna lite effekt i motståndet men det kanske är hanterbart (?).

Eller bygger du en liten PWM-kontroller med två nivåer samt ett polväxlande relä. Eller bygger den en liten motorstyrning med en H-brygga och en mikrokontroller. Eller letar du upp lämplig servoförstärkare som du kör i torque mode med +/-10V från LinuxCNC. Eller....
Har funderat på en servomotor och momentstyra den men har tyvärr ingen sån liten.
Vad innebär en H-brygga för en som inte är elektronik freak :oops:
Antar att det är något sånt som typ är på det färdiga kortet som finns att köpa.
DAP

Inlägg av DAP »

nyhoyn skrev:Verktygsväxlarkortet går att göra med en H-brygga L298N, finns färdiga moduler för robotstyrningar t ex etang electronics på ebay. Styrningen av motorn kan man programmera t ex med en PICAXE mikrocontroller, dvs mikrokontrollern kontrollerar verktygsväxlaren (kör framåt, reverse och hold), samt jämför verktygsväxlarens pulsgivarvärden med det begärda värdet från CNC-kontrollern.

Gjorde en sån här för någon månad sen till min egen PC-turn 120 och har nu kört utan problem. Min variant är inte lika förfinad som Barrow Dynamics men det fungerar. Min erfarenhet av programmering/elektronik var och är i stort sett noll.
Hej

jag googlade lite på Ebay och hittade då massa stegmotor styrningar som hette H-brygga.
Är det en sån du har byggt din med?
Har du någon byggtråd eller vill du dela med dig av vilka komponenter du köpt, kod med mera för en som inte heller är ett elektronik freak.
Hur kommunicerar du sen med Mach 3 eller kör du Linux cnc?

Men när du växlar verktyg så snurrar växlaren åt ett hål och sen byter den hål för att låsa upp växlaren, och sen ligger du med spänning på hela tiden fast med ström reducering?
Vilken strömgräns har du ställt in då?

Mycket intressant detta.
H.O

Inlägg av H.O »

> Har funderat på en servomotor och momentstyra den men har tyvärr ingen sån liten.
Motorn har du väl redan, den sitter ju i växlaren! Om det är en PMDC så köp nått i stil med AMC 30A8 (brukar finnas på EBAY för en femhundring)

> Vad innebär en H-brygga för en som inte är elektronik freak :oops:
En H-brygga är i princip fyra transistorer i kopplade på ett specifikt sätt. Varenda servodrivsteg (för PMDC-motorer) på planeten innehåller en sådan och varenda stegmotordrivsteg för 2-fas bipolära stegmotorer innehåller två.

Det behövs lite data på motorn, som spänning och ström för att tipsa om nått konkret.
Skriv svar