Gjuta in elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

HåkanO skrev:

... I skolan för (herregud) 30 år sen gjöt vi in en del kretsar i massa som vart stenhård och man kunde putsa upp ytan så den vart genomskinlig som glas.

mvh/Håkan Olsson

Vet att det var populärt att gjuta in saker på den tiden, även om det var ganska dyrt även då.

frågan är om det går att få tag på sådan plastmassa idag längre.

Håkan O:

nu är det inte så att smältlimmet liksom förenar och häfter sig vid sladdar och isolring likt vulktejp - fukt kan krypa in längs med sladdar och annat - skall det vara stänk och dränkbart under någon längre tid så kommer du nog inte undan nitor vulktejp ens här...
Användarvisningsbild
dar303

Re: Gjuta in elektronik

Inlägg av dar303 »

Ursäkta tråddödgrävningen! :)

Jag skulle behöva fuktskydda lite elektronik som ska sitta utomhus året runt men inte vara översköljt av vatten direkt.
Det är en liten låda med en ljudspelare (inga rörliga delar så klart) och en klass D-förstärkare.
Hur ska man tänka, en låda med epoxy-ingjutna kabelgenomföringar, luft i med avfuktarpåsar och packning vid locket eller ska man gjuta in hela kretsen i epoxy eller smältlim? eller något annat?
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Epoxy funkar bra.
Acryl är en annars rätt bra i allmänhet att gjuta in saker i.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag var inne på samma sak, vart kan man hitta glasklar ingjutnings polyester till rimligt pris numera?
Sist handlade jag på Bygg & båtplast i Segeltorp för ca 15 år sedan. Men dom har inte sånt längre (för plastning av vindsurfingbrädor).
Någon som vet?

Har hittat följande men det känns rejält mycket för dyrt...
http://www.slojd-detaljer.se/kategorier ... escription
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Finns mycket gjutgrejjor på hobby och konstbutiker som Dekorima, men det är kanske samma priser som i länken.
Dekorima har både klar akryl, olika silikon och andra gjutmaterial.
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Om gjotmassan krymper när den härdar kan den dra sönder det du gjuter in. Jag skulle inte försöka mixtra med detta utan kapsla med ett stort hål nedåt så att den kodens som uppstår kan rinna ut.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Öppet ut vill jag nog inte ha!
Det finns ju goretex-membran som håller ute fukten också, har sett detta i militärgrjejer som jag fått tag på, saker som flygfraktas mycket och ändrar temp drastiskt. Kanske det går att hitta?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Sade det för 8 år sedan och säger det igen: luktfri silikon på tub. Det är har jag kört med i flera år utan problem.

Genomföringar tätar jag alltid med silikon aldrig epoxi för att vara helt 100 och har alltid gjutit in egen elektronik i neutralhärdande silikon på tub och aldrig haft några problem. Gjöt in antennförstärkaren på antennen på sommarstugan för över 10 år sedan och det är helt korrosionsfritt än och detta ligger nära havet så det utsätts för saltdimma året runt.

Använder silikon och inte epoxi för att det skall vara tätt under alla förutsättningar men också för att ha möjligeten att kunna laga något om det skulle behövas då det är rätt lätt att ta bort härdad silikon men lite av ett helvete med epoxi. Elektronik har jag gjutit in i epoxi någon högst enstaka gång då det inte fanns något val pga olika anledningar men aldrig kabelgenomföringar för jag litar inte helt och fullt på epoxi.
qx5

Inlägg av qx5 »

HUr undviker du syra angrepp från silikonet?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Som jag skrev luktfri silikon som är det samma som neutralhärdande alltså inte innehållande ättika och således inte reagerar/fräter på metaller.
bearing

Inlägg av bearing »

Sån här?
http://www.ergofast.se/ergofast2/produk ... m/silikon/
http://www.ergofast.se/ergofast2/pdf/Silikon.pdf

Hur kommer det sig att det står "lukt: karakteristisk" i säkerhetsdatabladet?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det låter som ett bra tips! Har du något specifikt märke på silicon att rekommendera?
Henry skrev:Sade det för 8 år sedan och säger det igen: luktfri silikon på tub. Det är har jag kört med i flera år utan problem.

Genomföringar tätar jag alltid med silikon aldrig epoxi för att vara helt 100 och har alltid gjutit in egen elektronik i neutralhärdande silikon på tub och aldrig haft några problem. Gjöt in antennförstärkaren på antennen på sommarstugan för över 10 år sedan och det är helt korrosionsfritt än och detta ligger nära havet så det utsätts för saltdimma året runt.

Använder silikon och inte epoxi för att det skall vara tätt under alla förutsättningar men också för att ha möjligeten att kunna laga något om det skulle behövas då det är rätt lätt att ta bort härdad silikon men lite av ett helvete med epoxi. Elektronik har jag gjutit in i epoxi någon högst enstaka gång då det inte fanns något val pga olika anledningar men aldrig kabelgenomföringar för jag litar inte helt och fullt på epoxi.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej inte direkt det är exakt samma grejer i dessa tuber oavsett märke, köper mitt på Jem och Fix bara för att de är billigast där.

Kolla bara så det står neutralhärdande eller luktsvagt och att det är genomskinligt då dessa inte innehåller något fyllnadsmedel så blir det lite mjukare av sig. Dock är ju inte dessa silikontyper flytande som 2-komponents silikon är, som är ungefär som lite varm sirap, men just den genomskinliga är lite mjukare nästan som lite varmt smör i motsats till de som har fyllnadsmedel i sig som är rätt geggiga av sig.

Hur kommer det sig att det står "lukt: karakteristisk" i säkerhetsdatabladet?

För att det just har en karakteristisk lukt. :) Det har en speciell lukt även om det är rätt svagt men det luktar i alla fall inte ättika som är det sista man skall använda till elektronik.

Och visst den typen i länken hade säkert fungerat fint.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Digikey har flera sorters silikon som är specificerade just för inkapsling av elektronik.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tack! Rapporterar när jag testat!
Skriv svar