SSD, defragmentera eller inte?
- lillahuset
- Gått bort
SSD, defragmentera eller inte?
Drog just igång en defragmentering av ett NTFS filsystem på en SSD och slogs genast av tanken att man kanske inte ska göra så.
Någon som vet?
Någon som vet?
- lillahuset
- Gått bort
-
- Kontakt:
Re: SSD, defragmentera eller inte?
Nej man ska inte defragmentera SSD's regelbundet, eftersom detta kan "motarbeta" wear-levelingen och därmed slita ut disken fortare. Det ger heller ingen större prestandavinst.
Däremot tycker jag personligen det är en vettig idé att defragmentera en SSD en (1) gång när man precis installerat eller formaterat om systemet och installerat allt man vill ha, för att få en bra "startstruktur" på disken så att man får höga prestanda genom "sekventiella läsningar".
När väl en "startstruktur" är etablerad på disken så sköter SSDn själv att bibehålla en bra struktur.
Däremot tycker jag personligen det är en vettig idé att defragmentera en SSD en (1) gång när man precis installerat eller formaterat om systemet och installerat allt man vill ha, för att få en bra "startstruktur" på disken så att man får höga prestanda genom "sekventiella läsningar".
När väl en "startstruktur" är etablerad på disken så sköter SSDn själv att bibehålla en bra struktur.
- Electricguy
Nej för helvete! Detfragmentera en SSD är bland det dummaste du kan göra.
En fragmentering kan i bästa fall bara förkorta diskens livslängd med ca ett halvår. Har du otur så startar inte ens datorn efteråt.
Och det finns verkligen ingen anledning, då SSDer inte alls blir fragmenterade på samma sätt som mekaniska diskar.
En fragmentering kan i bästa fall bara förkorta diskens livslängd med ca ett halvår. Har du otur så startar inte ens datorn efteråt.
Och det finns verkligen ingen anledning, då SSDer inte alls blir fragmenterade på samma sätt som mekaniska diskar.
fragmenterade blir dom ju, men det spelar ingen roll då dom är random access, man har alltså ingen nytta av att datat ligger sekvensiellt som man har på en riktig hårddisk.
Dock blir ju SSD'er ändå bara slöare och slöare när man använder dom, vad det beror på finns det många teorier på.
VARJE gång jag kör windows "user experience" testet sjunker min siffra, för att den går på sämsta testresultatet, och det är förstås min SSD, och den SSD'n blir långsammare för varje gång jag testar..
Dock blir ju SSD'er ändå bara slöare och slöare när man använder dom, vad det beror på finns det många teorier på.
VARJE gång jag kör windows "user experience" testet sjunker min siffra, för att den går på sämsta testresultatet, och det är förstås min SSD, och den SSD'n blir långsammare för varje gång jag testar..
Som sagt, de finns ingen anledning. Och de finns inga fall som det är bra att göra det. Inte ens vid en ny installation som sebastiannielsen tycker!
Diskarna har idag inbyggd intelligens/algoritmer för att sprida ut datan så att cellerna slits jämt och på så vis får man en längre hållbarhet på disken.
Så nej defragmentera inte!
Glenn: De har inte jag märkt av! jag gjorde Windows prestandatest nu igen, senaste var gjort för ganska exakt ett år sen. Disken är 70% full exakt fick samma resultat.
Diskarna har idag inbyggd intelligens/algoritmer för att sprida ut datan så att cellerna slits jämt och på så vis får man en längre hållbarhet på disken.
Så nej defragmentera inte!
Glenn: De har inte jag märkt av! jag gjorde Windows prestandatest nu igen, senaste var gjort för ganska exakt ett år sen. Disken är 70% full exakt fick samma resultat.
Senast redigerad av gOry 31 mars 2015, 12:50:14, redigerad totalt 1 gång.
Om man ska krympa en existerande partition kan det möjligen finnas anledning att defragmentera först för att få sammanhängande ledigt utrymme som kan tas bort. Fast det finns väl program som kan flytta endast de filer som behövs flyttas för att krympa partitionen (onödigt defragmentera allt utrymme om det bara är få filer som måste flyttas menar jag).
Men i dessa fall kanske det är bättre att ta en backup, sedan partitionera om hela disken?
Glenn: Du råkar inte ha en Samsung 840 EVO? Dessa SSDer har visst problem som gör att prestandan sjunker med tiden. Finns fix för det som ska kunna göra det bättre.
Men i dessa fall kanske det är bättre att ta en backup, sedan partitionera om hela disken?
Glenn: Du råkar inte ha en Samsung 840 EVO? Dessa SSDer har visst problem som gör att prestandan sjunker med tiden. Finns fix för det som ska kunna göra det bättre.
Nej, jag har en intel SSD 330, med intels egen mjukvara installerad också.
Googlar man på det verkar många ha sådana problem, lite surt..
Mina andra SSD'er sitter i linuxmaskiner och där har jag aldrig egentligen testat prestandan.
Googlar man på det verkar många ha sådana problem, lite surt..
Mina andra SSD'er sitter i linuxmaskiner och där har jag aldrig egentligen testat prestandan.
Föredrar dock en ssd som blir seg istället för att rasar tvärt...
Vanliga sd-kort och usb-minnen har jag erfarenhet att de har rasat. Samma sak med mekaniska.
Min gamla intel 80gb ssd blev väldigt slö, typ 30min starta windows. Smart:en hade massa fel. Fick en ny av intel.
Edit: största skillnaden mellan en ssd och ett sd-kort är hur wear level funkar. Visst dyrare sd-kort har även bättre wear level
Min gamla intel 80gb ssd blev väldigt slö, typ 30min starta windows. Smart:en hade massa fel. Fick en ny av intel.
Edit: största skillnaden mellan en ssd och ett sd-kort är hur wear level funkar. Visst dyrare sd-kort har även bättre wear level
Senast redigerad av Micke_s 31 mars 2015, 15:37:27, redigerad totalt 1 gång.
Nej, det finns ingen motiverad anledning att köra det. Tvärtom är det onödigt slitage.
En SSD är bra på just random-access, något en mekanisk hårddisk inte är och bör undvika att filsystemet blir för fragmenterat.
En SSD är bra på just random-access, något en mekanisk hårddisk inte är och bör undvika att filsystemet blir för fragmenterat.
Finns det något speciellt defrag som kan använda en annan disk som mellanlagring?
I så fall borde det ju gå att defragmentera med bara en skrivning på SSD:n
Det här med att dom blir slöa efter ett tag är intressant. Kan det vara något problem/bugg i "intelligent cashe" eller liknande?
I så fall borde det ju gå att defragmentera med bara en skrivning på SSD:n
Det här med att dom blir slöa efter ett tag är intressant. Kan det vara något problem/bugg i "intelligent cashe" eller liknande?
Ja de kallas kopiera och klistra in!
nä men jag kan inte se någon som helst anledning till att ens tänka tanken. Skulle de bli någon prestandavinnst så är den inte märkbar!