Effektreglera IR-värmare
-
Re: Effektreglera IR-värmare
Ok tack.
Har tidigare tittat på kopplingen nedan men misstänker att den inte funkar då det inte heller här går ström till gate på triacen vid nollgenomgång.
Kan jag lägga en 5V DC-spänning istället på pinne 6 på optokopplaren?
Har tidigare tittat på kopplingen nedan men misstänker att den inte funkar då det inte heller här går ström till gate på triacen vid nollgenomgång.
Kan jag lägga en 5V DC-spänning istället på pinne 6 på optokopplaren?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej, det ska du inte! Läs databladet och gör som det står där. Det fungerar!
-
Har lagt lite tid o testat både dimmerfuktion och on-off-funktion för att reglera uteffekten och helt klart är att dimmer-funktion är att föredra då det finns en mycket liten tröghet i ir-värmaren.Icecap skrev:klöver knekt: Med IR-värme har du en tröghet så att börja jiddra om varannan halvvåg är bara löjligt.
Det "vanliga" med effektreglering är att man anpassar regleringscykeln till det som ska regleras. Med en glödlampa är man tvungen att ha snabba pulser varför man dummer puls för puls.
Med värme brukar värmelementet att ha en termisk massa som gör att en cykeltid på ett par sekunder definitivt sällan är ett problem. Alltså räknar vi (i detta fall) inte en cykeltid på 20ms men istället 2 sekunder.
Så en effekt på 1% är på i 0,020 sek och av i 1,98 sek.
En effekt på 10% är på i 0,20 sek och av i 1,80 sek.
osv.
Reglerar man t.ex värmaren med on-off i 16,6Hz 50% uteffekt, 30ms on och 30ms off syns det att värmaren flimrar lite. Styr man ner uteffekten ännu mera blir flimret ännu tydligare.
Reglerar man värmaren t.ex 2hz 50% effekt (250ms on, 250ms off) så blinkar värmaren som om man tänder o släcker en glödlampa (glödtråden slocknar helt).
Så för att använda samma uttryck som dig 'Icecap'. Att börja jiddra om en cykel tid på två sekunder är bara löjligt.

En standard infravärmare har inte öppna glödtrådar och då fungerar en långsam reglering ypperligt.
Att du hemlighåller att det rör sig om nakna trådar får ligga på dig, vill du ha bra svar får du ge bra upplysningar. Så mitt svar: skärp dig!
Att du hemlighåller att det rör sig om nakna trådar får ligga på dig, vill du ha bra svar får du ge bra upplysningar. Så mitt svar: skärp dig!
-
Om du läser inlägg nr 16 framgår det exakt vilken IR-värmare det är fråga om.
Så vem är det som ska skärpa sig.
Så vem är det som ska skärpa sig.

Jag gissar att du menar inlägg 19.
Du skriver inte ett ord i det inlägget vad det är för typ av IR-värmare.klöver knekt skrev:Har köpt biltemas ir-värmare för att ha något att prova med, bredden på 340mm passar även bra i min tillämpning. Dom flesta jag hittat är betydligt bredare.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 0-W-14147/
Det är en enstycke-produkt som inte ska säljas, dock ska det hela implementeras i maskin på jobbet om det fungerar bra.
Nu är det väl värmen du vill reglera, inte ljusstyrkan? Så att den flimmrar blir ointressant, den flimmrar även när du matar den odimmat (eftersom du matar den med 50 Hz växelspänning).klöver knekt skrev: Har lagt lite tid o testat både dimmerfuktion och on-off-funktion för att reglera uteffekten och helt klart är att dimmer-funktion är att föredra då det finns en mycket liten tröghet i ir-värmaren.
Reglerar man t.ex värmaren med on-off i 16,6Hz 50% uteffekt, 30ms on och 30ms off syns det att värmaren flimrar lite. Styr man ner uteffekten ännu mera blir flimret ännu tydligare.
På 230V 50Hz växelspänningen. Passerar noll volt 2x50Hz = 100 ggr per sekund.danei skrev:Vad han menar är att man bara gör till eller frånslag när spänningen passerar noll.