Hej, har använt en samsung travel charger med en output på 700mA rätt länge och det har fungerat klockrent. Använder mig endast utav ssh och använder inte något usb uttag. Nu är det så att min gamle far har hört av en kollega som hade en power supply med för låg ström så att Pi:en började brinna pga för hög volt och för låg spänning! Jag misstänker att det är många gånger mer troligt att det är en defekt/pirat laddare som de använt som strömtillförsel och att det är denna som orsakat branden.
Det jag använder Pi:en till är att styra servon, motorer med GPIO-portarna och använder mig av extern strömtillförsel till dessa.
Vad tror ni?
Har inte sett eller hört talas om att en pi skulle börja brinna pga för låg ampere.
Skulle det vara smart att investera i en 2.0A strömförsörjningsapparatur istället?
Strömförsörjning till Raspberry Pi
Strömförsörjning till Raspberry Pi
Senast redigerad av ponken6 31 mars 2015, 12:13:59, redigerad totalt 1 gång.
-
Re: Strömförsörjning till Raspberry Pi
Du har väldigt konstiga alternativ i omröstningen....
Samt 2A är att rekomendera och såklart en bra nätdel
>började brinna pga för hög volt och för låg spänning!
Volt är enheten som spänning mäts i... Du tänker kanske på ström vs spänning?
Samt 2A är att rekomendera och såklart en bra nätdel
>började brinna pga för hög volt och för låg spänning!
Volt är enheten som spänning mäts i... Du tänker kanske på ström vs spänning?
Whoah...!?
Späninngen mäts i Volt, och kan inte vara för hög och för låg samtidigt. Och ifall det nu är så att strömförsörjningen inte klarar att ge tillräcklig ström så blir inte spänningen för hög då heller, utan för låg. Men visst kan en paj brinna när strömförsörjningen går på knäna, men då beror det troligast på att man kopplat fel nånstans och/eller överbelastat.
Vad gäller röstningsalternativen så kan det säkert fungera med 700 mA, men knappast med 1-2.
Späninngen mäts i Volt, och kan inte vara för hög och för låg samtidigt. Och ifall det nu är så att strömförsörjningen inte klarar att ge tillräcklig ström så blir inte spänningen för hög då heller, utan för låg. Men visst kan en paj brinna när strömförsörjningen går på knäna, men då beror det troligast på att man kopplat fel nånstans och/eller överbelastat.
Vad gäller röstningsalternativen så kan det säkert fungera med 700 mA, men knappast med 1-2.
Jag tror att det blivit mA på flera av alternativen istället för A.
Sen beror det ju helt på vilken version av pajen man har, jag vill minnas att nån av de tidigare versionerna så är det sagt nåt i stil med att 500 mA räcker inte riktigt men det behövs inte mer än 1 A. Så för dem är nog alternativet 700 mA tillräckligt.
Men sen beror det ju på hur man matar alla kringkretsar, matas de från pajen eller separat?
Vissa versioner av pajen har väl strömbegränsning i nån form (PTC?) på micro-USB-ingången men är "oavsäkrade" om man matar vi GPIO-kontaktens pinnar?
Sen beror det ju helt på vilken version av pajen man har, jag vill minnas att nån av de tidigare versionerna så är det sagt nåt i stil med att 500 mA räcker inte riktigt men det behövs inte mer än 1 A. Så för dem är nog alternativet 700 mA tillräckligt.
Men sen beror det ju på hur man matar alla kringkretsar, matas de från pajen eller separat?
Vissa versioner av pajen har väl strömbegränsning i nån form (PTC?) på micro-USB-ingången men är "oavsäkrade" om man matar vi GPIO-kontaktens pinnar?