Dina mini-projekt!
- Mizzarrogh
Re: Dina mini-projekt!
Vad är det för elmotor du kör och hur mycket väger ekipaget som motorn får skjutsa på?
Det är en vanlig "trolling"motor motsvarande denna http://outl1.se/billig-eldriven-utombordsmotor dock inte det märket. Skulle vilja slänga på något häftigt någon gång.. Har sparat en 10hk bensinare som inte går som den ska som ligger pyrt till den dagen jag får fatt i en lämplig truckmotor...
Vet inte vad båtarna väger, men båda är dubbelbottnade glasfiberbåtar där den ena är 4,8m lång och 1,8m bred och har med sig 2st 100Ah blybatterier och den andra är en 4,2m lång och 1,6m bred med ett 100Ah blybatteri. Båda är ilagda nu i helgen och vi var 3 pers som bar ner dem i vattnet..
Jag kör alltså inte elmotorn direkt från detta batteri utan laddar blybatterierna med en step-up som ska fixa laddning med Max 12A och skickar på 14,4V .. Lite lågt för mina AGM men solcellsladdaren är inställd på 14,7V så detta rör sig mest om bulkladdning som hjälp.
Den lilla båten har förstås en utombordare 10hk och den andra 28hk men det har hänt sent på hösten att vi kör enbart el.. Fiskar man så har man oftast ingen brådska ändå
Vet inte vad båtarna väger, men båda är dubbelbottnade glasfiberbåtar där den ena är 4,8m lång och 1,8m bred och har med sig 2st 100Ah blybatterier och den andra är en 4,2m lång och 1,6m bred med ett 100Ah blybatteri. Båda är ilagda nu i helgen och vi var 3 pers som bar ner dem i vattnet..
Jag kör alltså inte elmotorn direkt från detta batteri utan laddar blybatterierna med en step-up som ska fixa laddning med Max 12A och skickar på 14,4V .. Lite lågt för mina AGM men solcellsladdaren är inställd på 14,7V så detta rör sig mest om bulkladdning som hjälp.
Den lilla båten har förstås en utombordare 10hk och den andra 28hk men det har hänt sent på hösten att vi kör enbart el.. Fiskar man så har man oftast ingen brådska ändå

- Mizzarrogh
Riktigt intressant projekt!
Vad har du för drifttid i nuläget på den tyngsta?
Vad har du för drifttid i nuläget på den tyngsta?
Vet faktiskt inte men 3 timmar har vi tuffat runt med den när det blåste en del utan att batterierna gnällde, motvind påverkar strömförbrukningen mer än viktskillnaden mellan dem.
Har köpt en batterilogger så jag kan återkomma senare under året med lite vettig info
Har köpt en batterilogger så jag kan återkomma senare under året med lite vettig info
- Mizzarrogh
Det var ju helt ok tycker jag.
Måste forska vidare på detta, trollingmotorer kostar ju inte många spänn idag, men jag håller med om att det vore intressant att bygga en starkare motor, stod också och kände på en gammal vinkelaxel med skädda i brons på vår skrotbacke förut med samma tankar... Borde ju inte vara så komplicerad operation tycker man om man hittar en bra motor, om det inte varit så dyrt att frakta hade ju annars en gammal industrimotor med jänkarstandard kanske fungerat att bygga om om man kunde seriekoppla battericeller, tro...
Måste forska vidare på detta, trollingmotorer kostar ju inte många spänn idag, men jag håller med om att det vore intressant att bygga en starkare motor, stod också och kände på en gammal vinkelaxel med skädda i brons på vår skrotbacke förut med samma tankar... Borde ju inte vara så komplicerad operation tycker man om man hittar en bra motor, om det inte varit så dyrt att frakta hade ju annars en gammal industrimotor med jänkarstandard kanske fungerat att bygga om om man kunde seriekoppla battericeller, tro...

Borde väl vara bättre att börja fisketuren med att köra ut ditt portabla pack direkt till motorn.
Den som du länkade till drog ju "bara" 52 Ampere det borde ju bli mindre än 3 A per 18650 cell.
Det blir ju rätt mycket förluster att först ladda blyacken.
Den som du länkade till drog ju "bara" 52 Ampere det borde ju bli mindre än 3 A per 18650 cell.
Det blir ju rätt mycket förluster att först ladda blyacken.
- Mizzarrogh
Är väl mer att de är tysta och utan avgaser och att man vill ha en viss hastighet. 
Edit, jag trodde att han parallellkopplat dem eller växlade mellan den och blycellen?
Edit, parallellkopplat blycellerna.

Edit, jag trodde att han parallellkopplat dem eller växlade mellan den och blycellen?
Edit, parallellkopplat blycellerna.
Ja det kanske inte vore dumt att köra på det direkt istället. Batteriet blev lite större än planerat från början.. så från början hade det inte varit så bra att köra på motorn direkt.. hade batteri till att göra en 8P3S cell, men jag jag talade om för teknikerna vad jag skulle göra med batterierna så verkade de tycka att det var en kul grej så jag fick betydligt många fler så det slutade med att jag slängde ihop så många som fick plats i lipo påsarna dvs 18P3S istället! Så nu är laddaren lite klen
laddar bara 800mA 3S ... men funkar det bra så köper jag en iMax till det.
Blybatterierna är parallellkopplade, jag behöver egentligen inte mer än 100Ah och har aldrig förbrukat 100Ah på någon tur, men batterierna var billiga så jag satte 2st för att vara snällare mot dem och inte djupurladda dem.
Tyst är det!
Det som låter när man åker för el är att det skvalpar mot båten med vattnet. Kanske inte blir lika tyst med en truckmotor men ack så kul att köra elbåt!

Blybatterierna är parallellkopplade, jag behöver egentligen inte mer än 100Ah och har aldrig förbrukat 100Ah på någon tur, men batterierna var billiga så jag satte 2st för att vara snällare mot dem och inte djupurladda dem.
Tyst är det!

- Mizzarrogh
De nya truckmotorerna är ganska tysta men gissar de är svindyra...
Men finns kanske alternativ?
Problemet med truckmotorer är att de ofta har ganska dålig kapslingsklassning om de är moderna, man bör nog göra en riktig kåpa över den med ordentylig fläkrkylning om man får tag på en.
Batteripackarna till dem är dock extremt dyra.
Men finns kanske alternativ?

Problemet med truckmotorer är att de ofta har ganska dålig kapslingsklassning om de är moderna, man bör nog göra en riktig kåpa över den med ordentylig fläkrkylning om man får tag på en.
Batteripackarna till dem är dock extremt dyra.
Ska jag ge mig på det så ska motorn vara på minst 2kw, helst 3kw upp till 5kw, sen börjar det bli lite besvärligt om man ska ligga på 36-48V , många truckmotorer ligger i detta spann så därför har jag fastnat lite på det.
Truckbatterier blir det aldrig, test skulle gå på blybatterier, funkar det bra med motorn så skulle jag gå på lifepo4 .. Ett par solceller till med en mppt laddare och den här typen av laddning kommer jag långt med i den lilla sjö jag har båten.
Truckbatterier blir det aldrig, test skulle gå på blybatterier, funkar det bra med motorn så skulle jag gå på lifepo4 .. Ett par solceller till med en mppt laddare och den här typen av laddning kommer jag långt med i den lilla sjö jag har båten.
- Mizzarrogh
Jag tror det men du får inte samma praktiska operationstid, men det borde gå tycker man.
Edit, det är inte så våldsam kylning det är fråga om heller för motorn, är inte särskilt stor fläkt på de nya, typ som en datafläkt så det kanske inte ens behövs ute till sjöss med den belastning den utsätts för till detta (blir nog annat än om den skall dra runt en hydraulmotor som skall lyfta flera ton menar jag).
Edit, det är inte så våldsam kylning det är fråga om heller för motorn, är inte särskilt stor fläkt på de nya, typ som en datafläkt så det kanske inte ens behövs ute till sjöss med den belastning den utsätts för till detta (blir nog annat än om den skall dra runt en hydraulmotor som skall lyfta flera ton menar jag).

Uppskattat i runda slängar i storlek med en startmotor till en stor lastbil, kanske tom lite större.
Jag undrar om inte golfbilsmotorer rent av är exakt samma som en lastbils startmotor, bara att utgående axel har en drivspline ist för ett bendix drev, samt att främre lagret är del av växellådan ist för del av motorn.