Granulatkvarn för produktion av eget filament

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Pulgasari

Granulatkvarn för produktion av eget filament

Inlägg av Pulgasari »

Hej!

Jag ska snart påbörja mitt exjobb i produktutveckling. Iden är att tillsammans med ett företag som tillverkar granulatkvarnar, anpassa deras maskiner, egentligen avsedda för storskalig industri, till en framtida privat marknad. Tanken är att granulatet ska produceras av ”gammalt skräpp” eller gamla 3D utskrifter och användas vid extrudering av ny tråd.

Är det någon som har erfarenhet från att använda eget producerat granulat för extrudering? Om det t.ex finns problem med föroreningar, dam, jämnhet på granulatet osv? Eller om det orsakar en sämre kvalitet på filamentet jämfört med om det är producerat av köpta pellets?

Är det någon som vet/har erfarenhet av 3D skrivare som använder pellets som filament?
Användarvisningsbild
3uba296

Re: Granulatkvarn för produktion av eget filament

Inlägg av 3uba296 »

Den här snubben gör just det, och säljer kvarnar. https://www.youtube.com/user/thymark/vi ... el=thymark
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Du kan ju kika lite på detta kickstarter-projektet också:

Jag har gjort filament av plast jag blandat själv och det är inte så extremt känsligt med storlek och form på granulaten, så länge dom är mindre än utrymmet i skruven på extrudern.

Vad gäller föroreningar så är det bra om du kan ha ett filter inuti extrudern, typ detta: http://www.filastruder.com/collections/ ... elt-filter
Det fångar partiklarna i plasten precis innan den blir till ett filament, så även saker dom lossnat inuti extrudern fångas upp.
Om du ska tillverka plaster fyllda med partiklar så kan det vara svårt att få det att fungera med filter dock.

I princip så försämras plastens egenskaper varje gång den värms upp, så du kan inte återvinna den oändligt många gånger.
Jag har dock inte märkt någon avsevärd försämring när jag återvunnit saker, men plasten jag jobbat med var ganska speciell, så jag är osäker på hur mer normala plaster reagerar.
Det finns normalt antioxidanter i plasten som ska hjälpa den att överleva höga temperaturer. En plast med mycket antioxidanter överlever troligen fler cykler än en med lite antioxidanter.
qx5

Inlägg av qx5 »

Om det är oxidationen som är problemet borde man kunna komma runt det genom att 3D-skriva i syrefri miljö?
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"I princip så försämras plastens egenskaper varje gång den värms upp"

Nja är det inte snarare så att det är tiden den utsätts för hög temp. och hur hög temp. som har betydelse?
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Ett alternativ är att blanda med granulat.. men köper du granulat så kommer du ner betydligt i pris och då försvinner kanske iden med en kvarn, dock finns ju känslan att ha den :D
qx5

Inlägg av qx5 »

Oxidation kanske är orsaken?
Skriv svar