Kalibrera TMP36 analog temperaturmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Kalibrera TMP36 analog temperaturmätare

Inlägg av Al_Bundy »

Jag försöker kalibrera TMP36 som är en analog temperaturmätare. Jag har läst i databladet att funktionen är linjär, dvs räta linjens ekvation y = kx + m. Där k är skalfaktorn på 10 mV/C och m är skäraren på 50 mV. Spänninskällan som jag har över TMP36 är från USB och det är uppmät till 4.96 volt med en multimeter.

Just nu visar mitt analoga värde 164 ADC på en ADC 10 bit.
Problemet är att jag får det inte att stämma. Om jag mäter mellan GND och Vout på TMP36 så får jag 0.66 volt och mellan Vin och GND så blir det 6.20 volt.

Då räknar jag ut det så här:
((4.96/1024)*167-0.05)/0.01 = 75.890625
Även om jag skulle räkna med 5 volt så blir det så här:
((5/1024)*167-0.05)/0.01 = 76.54296875

Bästa jag har kommit till är:
(((164*5)/1024)-0.5)*100 = 30.

Enligt databladet så blir 0.66 volt ca 22-23 och det är ganska lovande.

Men det blir bara fel.

Hur ska jag göra?
Ska jag hitta på egen funktion igenom att kolla vad jag får för ADC när jag jämför med en vanlig temperaturmätare, trots att det finns ett datablad som ger klart och tydligt en skalfaktor?

http://dlnmh9ip6v2uc.cloudfront.net/dat ... _36_37.pdf
thomasloven
Kontakt:

Re: Kalibrera TMP36 analog temperaturmätare

Inlägg av thomasloven »

Hej.
Skäraren är 500 mV, dvs. 0,5 V.
Med det i dina formler borde du få ungefär 30 grader, vilket jag gissar är närmare rätt resultat.

Edit:
Ser nu att du hade kommit till precis samma resultat... Jag måste ha missat de två raderna första gången jag läste ditt meddelande.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Exakt. Jag ändrade i inlägget.
Men 30 grader är ju helt fel det också.

Vid 25 grader så ger tempgivaren 750 mV. Som det ska vara enligt databladet. Just nu ligger jag på 0.66 volt och är under 25 grader av ren känsla.

Skulle det fungera om man gjorde egen formel mef jämföra med annan tempmätare?

5/1024×164 ger ju över 0.75. Antar att min ADC är trasig?
thomasloven
Kontakt:

Inlägg av thomasloven »

Troligen skulle det fungera, ja.
Vad jag har hört (men utan säker källa) så är ADCn på arduino (vilket jag gissar att du använder) stabil, men dåligt kalibrerad.
M.a.o. kan du behöva kalibrera med ett par kända temperaturer för varje ny arduino du använder.
Förhållandet borde fortfarande vara linjärt, dock. Så två punkter borde räcka. Smältande is och kokande vatten är vanliga för termometerkalibrering.
Alternativt kan du använda en säker spänningskälla till Vref på arduinon.

Tänk också på att TMP36 har ett fel på upp till +/- 2 K enligt databladet.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

thomasloven skrev:Troligen skulle det fungera, ja.
Vad jag har hört (men utan säker källa) så är ADCn på arduino (vilket jag gissar att du använder) stabil, men dåligt kalibrerad.
M.a.o. kan du behöva kalibrera med ett par kända temperaturer för varje ny arduino du använder.
Förhållandet borde fortfarande vara linjärt, dock. Så två punkter borde räcka. Smältande is och kokande vatten är vanliga för termometerkalibrering.
Alternativt kan du använda en säker spänningskälla till Vref på arduinon.

Tänk också på att TMP36 har ett fel på upp till +/- 2 K enligt databladet.
Okej. Men om det går att kalibrera med smältande is och kokande vatten så gör jag det.

Jag vet att TMP36 har ett felvärde på 2 grader och att vatten kokar beroende på tryck och inte direkt temperatur.

ADC hos arduinon är inget vidare :) jag brukar oftadt köra med DS18B20 mätare. Rikitgt bra mätare :)
Skriv svar