Bygga en Wake Up lamp - Räcker det att tända taklampan?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bearing

Re: Bygga en Wake Up lamp - Räcker det att tända taklampan?

Inlägg av bearing »

Al_Bundy skrev:Okej!

Så man kanske inte behöver 10 tusen lux som Philips wake up lamp kräver?
Kanske räcker med en vanlig lampa t.ex. 20 watts lampa. Så länge den lyser på en när man sover?
Philips värde gäller lampans halvtransparenta yta, som sitter väldigt nära ljuskällan. Taklampans värde mäts vid dina ögon, och beror på hur långt ifrån lampan du sover utöver ljusstyrkan. Förstår du skillnaden?

Angående om 20W räcker. För att ta reda på det måste du så klart ta fram hur många lumen en 20W glödlampa ger. Sedan mäta hur långt ifrån dina ögon lampan lyser. Sedan beräkna hur många lux du ser, och jämföra med intervallet 100-300 lux. Menar du att någon annan ska göra det jobbet åt dig?

Annars kan du ju helt enkelt prova med 20W och se ifall du känner någon effekt. Men jag antar att du inte är intresserad av den metoden eftersom att du ställer frågan här.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Icecap skrev:Vänta nu lite...

Först: "Jo, jag vet vad en wake up är och fungerar."

Sedan: "Kanske räcker med en vanlig lampa t.ex. 20 watts lampa. Så länge den lyser på en när man sover?"

Att du inte är vassaste verktyget i lådan må vara som det är - men ljug inte!

Antingen vet du hur det fungerar och varför - eller inte. Vilket är det?
Det var en märklig slutsats att kunna dra allt över en kam. Jag vet hur en wake up lamp fungerar, men ljusstyrkan i lux har jag ingen aning om. Jag antar du heller inte vet hur en kolvbult kan produceras, dvs du vet inte hur en simpel 2-takts motor fungerar. Om jag ska göra en Icecap.

Men åter igen. Jag frågade bara om en vanlig lampa fungerar bra i wake up lamp, så länge den lyser starkt?
Det jag har gjort är att jag har plockat fram i RTC DS1307 som som jag ska hålla koll på tiden. Sen tänker jag använda mig av en vanlig 16x2 LCD.

För reglering av ljuset så tänkte jag använda mig av simpla stegmotorer som körs på 5 volt med ULN2003 som drivare.
Stegmotorn ska driva en enkel dimmer från Ohlssons. Jag vet att det är lite omständigt att göra så här, men jag tänkte passa på och använda lite reglerteknik + Simulink för att få det fungera :) Så mycket analogt som möjligt. Det är det bästa :tumupp:
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

bearing skrev:
Al_Bundy skrev:Okej!

Så man kanske inte behöver 10 tusen lux som Philips wake up lamp kräver?
Kanske räcker med en vanlig lampa t.ex. 20 watts lampa. Så länge den lyser på en när man sover?
Philips värde gäller lampans halvtransparenta yta, som sitter väldigt nära ljuskällan. Taklampans värde mäts vid dina ögon, och beror på hur långt ifrån lampan du sover utöver ljusstyrkan. Förstår du skillnaden?

Angående om 20W räcker. För att ta reda på det måste du så klart ta fram hur många lumen en 20W glödlampa ger. Sedan mäta hur långt ifrån dina ögon lampan lyser. Sedan beräkna hur många lux du ser, och jämföra med intervallet 100-300 lux. Menar du att någon annan ska göra det jobbet åt dig?

Annars kan du ju helt enkelt prova med 20W och se ifall du känner någon effekt. Men jag antar att du inte är intresserad av den metoden eftersom att du ställer frågan här.
Absolut inte. Jag är ny inom området. Det är därför jag frågar.

Jag hittade en formel här nu:
E = (L*S'cos a)/r^2
I = L*S

Där:
E = Belysning (enhet?)
L = lumminans (lux)
S = belysta arean (m^2)
a = vinkel i grader
r = avståndet (m)
I = ljusstyrka

Givet för mig är: a, S, L, r.
Men vad är E?
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Beteckning för den fysikaliska storheten energi...
bearing

Inlägg av bearing »

Använd formeln I = L*S
Om det gäller en glödlampa hängande i luften är S ytan på ett klot med samma radie som avståndet mellan lampan och dina ögon.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Al: du vet ju redan allt om wake-up light så för andras skull skriver jag vad som är viktigt:
- Ljusfärgen ska gärna vara kall-vit, det ger mer dagsljus-känsla. 6500K är bra.
- Det viktiga är att intensiteten är OK, hellre för mycket än för lite.
- Placeringen bör vara nära huvudet, t.ex. nattduksbordet.
- Det fungerar vid att "lyfta" de nivåer av sömndjup man har naturligt så att när kroppen märker att det är "dag" och man är på väg "upp" ur djupsömnen aktiveras lite hormoner så att man vaknar till om man inte är dödstrött.

Ljusfärgen gör ju att glödlampor inte är bästa val.
bearing

Inlägg av bearing »

Fast om lampan nu ska simulera gryning, borde väl ljuset börja med en låg färgtemperatur, sedan öka något. Men varför gå ända till kallvit? det skulle väl simulera att man sovit många timmar för länge i så fall. Är det meningen? d.v.s vaknar man snabbare om det känns som att klockan är 11?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Varför inte styra en motor som rullar upp rullgardinen? Då blir det solljus (i alla fall på sommaren) :)

Idén med Nexa var inte helt dum, Nexa har fjärrstyrda dimmrar. Då kan du hacka in dig på sändaren eller göra en egen app som styr dimmern. Men det kanske inte är vad du vill just nu. Allt Om Z-Wave Och Hemkontrol

Stegmotor och dimmer borde väl fungera utmärkt, fast motorn kommer antagligen att höras. Om dimmern fixar upp till 1000 watt tror jag nog du kan hitta en bra ljuskälla. Bäst vore förstås att ha ned LED-dimmer och LED-lampor. Då slipper du all onödig värmeutveckling.

Eller ännu bättre: Bygg LED-lampor för likström och för en reglerbar led-driver. Du driver den med ett nätaggregat. Fördel = du slipper pilla med 230 Volt.

Jag tror inte enbart lux är viktigt. Du kan få en massa lux med en liten spotlight, men det kommer att kännas extremt irriterande att ha en stark spot riktad mot ögonen. Antingen behöver man ha en ganska stor vit skärm som fördelar ljuset, eller så riktar man ljuset mot taket och låter taken reflektera ljuset ner. Ljuskällan bör inte vara direkt synlig. man kan sätta upp flera lampor utefter väggarna för att få bästa effekt = färre skuggor.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Byggde den här: till min syster för några år sedan och har även testat den själv. Trots att den inte lyser jättestarkt så fungerar det ändå, man känner sig piggare när man vaknar om det är ljust i rummet. Minns inte exakt vad det är för ljuskälla i den men tror det är antingen 1 st 1W LED, 1 st 3W LED eller 3 st 1W LED. Troligen det förstnämnda.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Al_Bundy skrev:Jag vet hur en wake up lamp fungerar, men ljusstyrkan i lux har jag ingen aning om.
Kanske beror på att ljusstyrkan mäts i candela och fortfarande inte i lux.
Al_Bundy skrev:Jag hittade en formel här nu:
E = (L*S'cos a)/r^2
I = L*S

Där:
E = Belysning (enhet?)
L = lumminans (lux)
S = belysta arean (m^2)
a = vinkel i grader
r = avståndet (m)
I = ljusstyrka

Givet för mig är: a, S, L, r.
Men vad är E?
E = Belysningsstyrka, mäts i lux.
Luminans är candela per m2, inte lux

Edit: Hade glömt lägga till "per m2"
Senast redigerad av LarryXz 27 mars 2015, 10:12:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Sverige skrev:Beteckning för den fysikaliska storheten energi...
Jo, misstänkte det men blev osäker då S angedes som area.
bearing skrev:Använd formeln I = L*S
Om det gäller en glödlampa hängande i luften är S ytan på ett klot med samma radie som avståndet mellan lampan och dina ögon.
Varför just I = L*S?
Icecap skrev:Al: du vet ju redan allt om wake-up light så för andras skull skriver jag vad som är viktigt:
- Ljusfärgen ska gärna vara kall-vit, det ger mer dagsljus-känsla. 6500K är bra.
- Det viktiga är att intensiteten är OK, hellre för mycket än för lite.
- Placeringen bör vara nära huvudet, t.ex. nattduksbordet.
- Det fungerar vid att "lyfta" de nivåer av sömndjup man har naturligt så att när kroppen märker att det är "dag" och man är på väg "upp" ur djupsömnen aktiveras lite hormoner så att man vaknar till om man inte är dödstrött.

Ljusfärgen gör ju att glödlampor inte är bästa val.
Men du kan inte allt heller om allt.
Hur vet du att ljusfärgen ska vara en viss färg? Finns det några rapporter på det?
Jag vet att man ska befinna sig nära den.

Definiera bästa val? :=)
jesse skrev:Varför inte styra en motor som rullar upp rullgardinen? Då blir det solljus (i alla fall på sommaren) :)
Ork int! ;)
Nä, men det har med tidsbrist att göra. :=)
Idén med Nexa var inte helt dum, Nexa har fjärrstyrda dimmrar. Då kan du hacka in dig på sändaren eller göra en egen app som styr dimmern. Men det kanske inte är vad du vill just nu. Allt Om Z-Wave Och Hemkontrol
Lite för avancerad för mig att hacka mig in på fjärrstyrda dimmrar :) Tror jag håller mig så mycket till analogt som möjligt.
Stegmotor och dimmer borde väl fungera utmärkt, fast motorn kommer antagligen att höras. Om dimmern fixar upp till 1000 watt tror jag nog du kan hitta en bra ljuskälla. Bäst vore förstås att ha ned LED-dimmer och LED-lampor. Då slipper du all onödig värmeutveckling.
Jag har stegmotorer som hörs inte.
Jag har en dimmer på 300 W som kan styra en lågwattslampa på 20 W som lyser starkt och ljust.
Eller ännu bättre: Bygg LED-lampor för likström och för en reglerbar led-driver. Du driver den med ett nätaggregat. Fördel = du slipper pilla med 230 Volt.
Jag köper bara en dimmer bara som jag monterar en motor på :)
Jag tror inte enbart lux är viktigt. Du kan få en massa lux med en liten spotlight, men det kommer att kännas extremt irriterande att ha en stark spot riktad mot ögonen. Antingen behöver man ha en ganska stor vit skärm som fördelar ljuset, eller så riktar man ljuset mot taket och låter taken reflektera ljuset ner. Ljuskällan bör inte vara direkt synlig. man kan sätta upp flera lampor utefter väggarna för att få bästa effekt = färre skuggor.
Jag hade mest bara tänkt att ha en sänglampa som tänds sakta och säkert. Man kan i alla fall inte bli tröttare med det.
Jag hade inte förväntat mig superhardcore soluppgångssimulering.
90kar08 skrev:Byggde den här: till min syster för några år sedan och har även testat den själv. Trots att den inte lyser jättestarkt så fungerar det ändå, man känner sig piggare när man vaknar om det är ljust i rummet. Minns inte exakt vad det är för ljuskälla i den men tror det är antingen 1 st 1W LED, 1 st 3W LED eller 3 st 1W LED. Troligen det förstnämnda.
Jag tänker använda mig av en sänglampa som fungerar som en pelare som går att böja lite över sängen.
bearing

Inlägg av bearing »

Varför just I = L*S?
Jag försökte bara förenkla för dig. Om det är en lampa utan reflektor blir det enkelt att räkna. Men det verkar som att jag hade fel angående formeln, även om den skulle kunnat se ut sådär, fast med andra storheter. Sen låter det som att din lampa har reflektor. LarryXz verkar veta vad han pratar om.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Al_Bundy skrev:
bearing skrev:Använd formeln I = L*S
Varför just I = L*S?
Formeln ska väl egentligen vara:
\(I = \frac{E Ay}{\omega}\)
E = Belysningsstyrka
Ay = Arean av den flata yta som belyses
ω = Rymdvinkel
Mycket lättare med rätt symboler och rätt beräkningar.
http://www.fluxio.se/artiklar/10-kompri ... laera.html
Denna hade du med största sannolikhet hittat om du använt Google.

Och för att förtydliga yttligare, I = Ljusstyrka, mätt i candela (cd) inte lux.
Al_Bundy skrev:
jesse skrev:Varför inte styra en motor som rullar upp rullgardinen? Då blir det solljus (i alla fall på sommaren) :)
Ork int! ;)
Nä, men det har med tidsbrist att göra. :=)
Som med allting annat då.. Du har tid att sitta och skriva massa skit här, men inte ta två minuter för att använda Google för att hitta det du söker efter.
Al_Bundy skrev:
Lite för avancerad för mig att hacka mig in på fjärrstyrda dimmrar :) Tror jag håller mig så mycket till analogt som möjligt.
Återigen, om du hade använt Google så hade du vetat att det finns färdiga bibliotek till Arduino (och kanske fler) för att styra Nexas dimmrar (även kompatibla med Anslut/Proove)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Men det är inte bara komma in på dimmern via någon 433 MHz sändare för att kontrollera ljuset från lampan.
Krävs många timmars kodande och många timmar tänk.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Lika många timmars kodande och tänkande oavsett om du kör nexa trådlös dom mer eller stegmotor som styr en dimmer. Men men valet är ditt.
Skriv svar