Hur är det med komponenter som man beställer från Ebay. Är det bara billiga/dåliga kopior eller brukar dom funka som dom ska?
Är nyfiken på en IR-temperatursensor MLX90614. Har lyckats hitta komponenten på digikey också men med frakten blir den betydligt dyrare än ebay.
Komponenter från Ebay
-
Komponenter från Ebay
Senast redigerad av klöver knekt 28 mars 2015, 23:27:12, redigerad totalt 1 gång.
-
Re: Komponenter från Ebay
Jag köpte två MLX90614ESF-DCI från en kinesisk ebaysäljare förra året. Jag kan inte avgöra om det är kopior eller inte.
Jag har ingen utrustning för att exakt mäta noggranheten men jämnfört med skolans FLIR-kamera låg dom +/- 1 grad och den noggranheten räcker för mig.
Var in på ebay och tänkte leta upp länken till den säljaren men han verkar ha slutat sälja MLX90614.
Jag har ingen utrustning för att exakt mäta noggranheten men jämnfört med skolans FLIR-kamera låg dom +/- 1 grad och den noggranheten räcker för mig.
Var in på ebay och tänkte leta upp länken till den säljaren men han verkar ha slutat sälja MLX90614.
det är väl ofta samples som säljs på ebay också, då är det ju bra grejer, men säljaren har inte rätt att sälja komponenterna.
Jag tror att man "känner" vad som är tveksamt eller vad som t.ex är
industri överskott. Jag säljer t.ex enbart överskott från kända källor.
industri överskott. Jag säljer t.ex enbart överskott från kända källor.
Finns även Kina-kopior som i princip är ekvivalent med originalet. Så länge det är privata projekt så funkar ebay-komponenter..
Du kan få vad som helst från eBay. Mitt bästa råd är att läsa säljarens omdömen. Alltså verkligen läsa text och inte bara se på siffrorna. Är det samma typ av vara som Du tänker köpa som säljaren har sin huvudsakliga verksamhet med? Om inte är det ett varningstecken.
De som säljer mycket under lång tid och har bra omdömen brukar sälja drägliga saker, men ingen regel utan undantag. Vissa fel tar tid innan de visar sig och då är omdömet redan lämnat. Har bl.a. köpt lysdioder som brunnit ut alldeles för snabbt.
De som säljer mycket under lång tid och har bra omdömen brukar sälja drägliga saker, men ingen regel utan undantag. Vissa fel tar tid innan de visar sig och då är omdömet redan lämnat. Har bl.a. köpt lysdioder som brunnit ut alldeles för snabbt.