Som jag tolkar uppgiften ska man inte använda avancerade saker utan ha det så simpelt som möjligt. Problemet är att jag inte lyckas få till 5-15v utan bara 0-15v.
Här är andra uppgiften:
Hoppas någon kan komma fram till något bra
Edit: Körde lite reg cleaner program som gjorde så att mitt photoshop inte vill fungera, så ni får leva med de stora bilderna
På A svarar jag B och på C vet jag inte...
Nä men i uppgift 1 får du tänka att 5V är en fjärdedel av 20 volt och 15 volt är 3 fjärdedelar. När potentiometern står i ena läget ska utspänningen vara en fjärdedel och när den står i andra läget tre fjärdedelar.
Din lösning på första uppgiften är nog inte rätt. Gör en koppling som din men ta bort motståndet på 75 ohm på potentiometerns högra sida.
Döp sedan den övre resistorn till R1 och den undre till R2. Tänk dig nu två olika kopplingar en där potten är 0 ohm och en där den är stääld på 10k ohm. i den med 0 ohm skall du ha 15 V över R1 och när potten är på 10kohm skall du ha 5 V över R1. Du kan nu få fram två olika ekvationer nämligen:
R1 = 3 * R2
R2 + P = 3 * R1
om du sätter in P1 = 10 k ohm och löser ut R1 och R2 har du svaret. (R1 3.75 kohm och R2 1,25 kohm)
Glömm inte kolla att max strömmen inte blir över 100 mA (Det blir den inte)
Den andra uppgiften får någon annan hjälpa dig med.
Gillar inte heller att göra folks läxor och tycker inte att vi ska lösa dem åt honom.
Men att ge en liten ledtråd på vägen som kräver att han tänker till och hittar lösningen ser jag inget fel i, tvärtom. Själv bad jag mina föräldrar om hjälp med läxorna, och när någon ber oss om hjälp här tycker jag de ska få den. Men inga färdiga lösningar, vad lär man sig på det?
Volny:
Den andra uppgiften är inte så svår som den verkar.
Fyll i vad som händer över varje motstånd, (dvs spänning och ström.)
Då är det mycket lättare att se vad som finns vid A och B.
Jag skulle nog ha vridit schemat så att Is är högst upp. Det är lite lättare att se när spänningmatningen är uppåt.
Var man sedan börjar är en smaksak. R5 eller spänningsdelaren med R1 och R3 kanske är en bra början.
Det som ClasseMan skrivit hjälper mig mycket. Det här med att göra uppgifter åt folk är alltid svårt och inte alltid bra. Men hjälp är aldrig fel, utan hjälp blir det oftast inget, vilket ger en nästan ingen kunskap vilket är lite dumt. Det kan också bidra till att man inte får fortsätta kursen och då inte kan lära sig mer...
netrunner - hur vet du att det är orginal?
Greensilver - Snarare en lat lärare som inte orkar renskriva uppgifterna utan scannar in och mailar ut till alla, alltså inte individuellt.