Jag går och funderar på hur man bäst bygger drivningen till en skivspelare. Jag tänker mig en rem/gummibands-driven spelare där själva skivan är ca 300 mm i diameter. Drivhjulet på motorn är ca 10-20 mm i diameter.
Skivan ska gå att köra i traditionella 33,3 rpm och 45 rpm. Vilket innebär ett motorvarvtal i storleksordningen 500 - 1000 rpm.
Varvtalet ska både vara jämt och hålla det teoretiskt korrekta varvtalet mycket exakt.
Jag vill att lösningen ska vara enkel och robust. Jag har tänkt ut följande två angreppssätt.
1. Open-loop
- 48 stegs 2-fas stegmotor.
- 1/8 microsteppad för jämn och tyst gång.
- Allegro A4988 stegmotordrivare eller liknande, triggad av en astabil 555-krets.
- Frekvens på 555 trimmas in med 10-varvig trimpot.
- Valbart varvtal genom att man har två olika trimpotar till 555:an som man kan switcha mellan med en vippbrytare.
2. Closed-loop
- PWM:ad DC-motor.
- Reflexdetektor och strobe-matta monterad under den drivna skivan för att mäta varvtalet.
- PIC 12F638 som kollar hastigheten och regelerar PWM-signalen till motorn via en PI-algoritm.
- De valbara varvtalen styrs i mjukvaran genom signal från en vippbrytare.
Någon som har någon kommentar till dessa alternativ? Finns det andra, bättre, möjligheter? Vad är best practice helt enkelt?