JimmyAndersson skrev:Tänk bara på att den ska ha bra balans.
Var det inte en av Hagströms gitarrer som var obalanserad? Fanns väl nått foto på Elvis med en Hagströmgitarr över halsen som halsen (tihi) hängde ner på
Kolla in denna länken, har själv läst igenom en del länkar och det är inte utan att man blir lite sugen på att börja linda lite koppartråd, både till mickar och utgångstrafo.
Bra början! På den 5-strängade varianten ser det ut som om det är en metallplatta i botten? Inte så bra val. Använd bara plast.
Det är en fördel om du kan göra plexiglas-plattorna så tunna som möjligt. Annars kan de inte sitta tillräckligt nära gitarsträngarna.
Kolla också så att skruvarna verkligen kan bli magnetiska. Använd skruvar som är max 5mm i diameter. Gärna mindre. (Sedan är det inte 'skruvskallarna' som ska vara närmast strängarna, men det har du nog redan koll på.)
kul idé att bygga en egen gitarr. Jag har också haft vissa funderingar åt det hållet men det får bli nån annan gång när jag har lite mer tid. Just nu försöker jag få byggt färdigt min crybaby-ripoff...
Tänkte bara tipsa om att det är nån som säljer lite gitarrritningar på tradera. Kolla http://www.tradera.com/category/auction ... gnr=387316 . Själv hade jag helt klart köpt SG-ritningen om jag hade haft pengar över.
Sedan så vill jag ytterligare understryka vikten av att ha en välbalanserad gitarr. Själv har jag en Epiphone G400 Vintage (billig kopia av Gibsons SG-reissue) som dyker så fort den får möjligheten, en egenskap som kan driva de flesta till vansinne...
JimmyAndersson: enligt sidan jag byggde från va det en metallplatta i botten...
Det verkar som att projektet får vänta, upptäckte i helgen att jag hade en halvrenoverad moped i källaren^^ Så jag lägger min energi på att få den klar istället.
Men om jag forstätter på gitarren kommer jag givetvis komma med bilder!
JimmyAndersson skrev:(Sedan är det inte 'skruvskallarna' som ska vara närmast strängarna, men det har du nog redan koll på.) !
Det verkar faktiskt gå ganska bra att ha skallarna närmast strängarna. http://europa.spaceports.com/%7Efishbak ... /part2.htm
Det låter ju inte precis dåligt om hans exempel och där är skallarna som du ser närmast strängarna.