3D-skrivare kvalitetskrav?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Guldplate

3D-skrivare kvalitetskrav?

Inlägg av Guldplate »

Jag och min bror funderar på att köpa oss en 3D-skrivare. Mestadels för eget bruk men vi har också några som är intresserade att beställa utskrifter av oss ifall vi köper en.

Frågan är bara vilken prisnivå vi bör lägga oss på om vi vill göra utskrifter åt andra, utskrifter de kan tänka sig visa upp i olika sammanhang.

Finns det tillräckligt bra skrivare under 10.000:- eller bör vi kolla på prisnivåer över detta?
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Re: 3D-skrivare kvalitetskrav?

Inlägg av Kulla »

Det berör på vad ni anser som bra kvalité.

Jag är riktig nöjd med K8400 som kostar runt 6000, Boris här på forumet bygger och säljer Prusa i3 som har superb utskrift kvalité för samma summan tror jag så ja, det går att få bra skrivare under 10k.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Det beror också lite på hur stor utskriftsvolym du behöver och vilka material du vill kunna skriva ut i.
Guldplate

Inlägg av Guldplate »

Kulla: Enda erfarenheten jag har av 3D skrivare är när de ligger i minimum 200.000-klassen. Förstår ju att kvaliten inte riktigt håller samma klass men i.o.m. att jag inte sett ngr utskrifter av maskiner för hemmabruk så känner jag att jag får lita på era omdömen.

Skulle du vara nöjd med din kvalité om du beställde den från någon annan för att typ visa upp den som protyp i ett affärssammanhang?

Hur svår var din KB400 att lära sig och hur lång tid tog det innan du kände dig bekväm att hantera den?

Har läst om folk som gett upp pga bristande tekniskt kunnande och även pratat med en som sa att det tog honom minst 4-6 månader innan han kände att han behärska sin maskin. Den låg då på runt 30.000:-.

Matteeee: Visst spelar även storleken roll men den är lättare att se i förväg. Hur bra kvalitén på utförandet är ju ngt du bara kan bedöma i efterhand.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

K8400 är kit skrivare, så du bygger den själv av färdiga delar. Detta är också inlärningsprocess.

Jag tycker den är enkelt att bygga och använda, finns inte många inställningar per-default och du kan skriva ut i riktig bra kvalite, så bra är den att folk har frågat att köpa visa utskrivna saker från mig.

Om du vill meka lite, förbättra osv. då kör på någon kit lösning eller bygg en egen skrivare, annars ultimaker är bara att rekommendera. Den är lite dyrare men då du får den färdigtbygg och det är bara att skriva ut på den.

Här är en utskrift på vilken ser hur bra kvalité av utskriften är.
Foto 2015-03-12 18 32 06.jpg
Jag tycker att kvalité kan förbättras lite till på Z axis men jag är nöjd just nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Man måste väl fundera på vad man kan och vill skriva ut som man annars inte kan få.
Men att starta med något behov är väl bra.
Se bara vad som händer på den regniga ön :
http://www.slotforum.com/forums/index.p ... t&p=939282
Skriv svar