Rengöra microvågsugn med vått papper när den är på, farligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lesky

Rengöra microvågsugn med vått papper när den är på, farligt?

Inlägg av Lesky »

Hejsan.

Drog idag igång microvågsugnen på 360W och kände då att vredet var kladdigt, och tog då en bit blött hushållspapper och torkade rent vredet medan microvågsugnen fortfarande var igång.

Kan detta vara farligt på något sätt? Kan man få en stöt? Eller är vredet och utsidan så isolerade att man kan torka med blött papper utan problem?

Normalt rengör man ju när ugnen är avstängd naturligtvis, därav min fråga.

Bifogar en bild på microvågsugnen och vredet nedan utifall det behövs för bedömning:

http://imageshack.com/a/img661/9030/sTtpqc.jpg

Obs. Detta är inget trolleri, utan en allvarlig fråga.

Jag ber om ursäkt i förhand för min ignorans, men kan absolut ingenting microvågsugnar. fysik eller elektronik i huvudtaget.

Har som elektriska impulser i min vänstra arm, muskelryckningar och myrkryp, så jag blir orolig att något skedde....

Hur är det, om jag fått någon påverkan pga detta, bör det märkas EXTREMT som en elchock/stöt omedelbart eller kan det röra sig om mindre symptom som kommer eftersom?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Lesky 25 mars 2015, 14:23:41, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Biker

Re: Rengöra microvågsugn med vått papper när den är på, farl

Inlägg av Biker »

Jag ger dig en vecka högst,nån här kanske säger två men det tror jag inte.

Börja ta farväl
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nej, du har nog bara en infektion i närheten av en nervtråd som kom i kläm när du skurade micron...
Så städa lugnare nästa gång så ska det nog gå bra...

Eller kanske diskbråck efter det att du lastade in en för tung tallrik i micron?
Då bör du satsa på mindre portioner nästa gång...

Eller kanske har du börjat få in Radio Luxenburg i armen efter det att du lyckats trimma in armen som en antenn...
Effektivast då bör vara att klippa naglarna, det bör räcka för att missmatcha antennen/armen igen, annars är det bara att ta avbitaren och knipsa av en liten bit av långfingret åt gången tills det slutar...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det finns ingen risk att med blött papper torka ren en mikrovågsugn som är igång, såvida du inte har ett dyblött papper som det rinner om och du torkar ovanpå mikron. Det kan ju vara lite dumt. ;)
Inga mikrovågor läcker ut utanför den bur där man ställer maten. Och vredet är ju i plast, och direkt innanför detta finns ingen högspänning.
Jag har flertalet gånger torkat med disktrasa medans mikron varit igång på full effekt, vilket är 900W, och det hände inte något alls. Förutom att det blev rent. :D
bearing

Inlägg av bearing »

På gamla microvågsugnar där vredet var en mekanisk timer, fanns det möjligtvis en liten risk, eftersom att nätspänningen var ansluten bakom vredet. Om man hade lagt micron med luckan och vreden uppåt och torkat med en droppande våt trasa, skulle det kunnat hända något. På moderna ugnar är vredet digitalt, och givaren drivs med bara några volt.

Risken med vatten är nog större om det kommer ovanifrån, som MadModder skriver. I flera ugnar jag öppnat har ledningarna för högspänning (några kilovolt) legat ganska nära ventilationsöppningar på ovansidan.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Håller med Biker här, det kommer smygande. Du har blivit exponerad för kosmisk strålning och man dör så småningom.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Fenomenet med din vänstra arm har med all säkerhet inget med mikrovågsugnen att göra.
Låter mer som en nerv som kommit i kläm. Låt en läkare undersöka saken om det inte ger med sig eller återkommer.

Du måste i princip doppa ner hela micron i en balja vatten för att riskera få ström genom kroppen, och har din bostads elsystem en jordfelsbrytare så kommer den dessutom att bryta om strömmen tar "fel" väg.

En såpass kraftig stöt att den kan ha någon betydelse är omöjligt att att missa. Hela kroppen rycker till, det känns inte alls trevligt.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

TS har antagligen planerat det här då han reggade sig 04-sep-2013 och detta är enda inlägget helt plötsligt.

Suget att utföra manövern blev för stort så till slut satte han på micron och gick fram me trasan och pilla på vredet och Lethal Microwave syndrome angrepp nervsystemet med fatala konsekvenser

R.I.P
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Biker, jag tycker inte att den där tonen passar här. Vad är det för sätt att driva med någon som inte råkar veta lika mycket om el som dig, och som är orolig för sin hälsa? Och vad är vitsen, får det dig att känna dig överlägsen? Särskilt illa när det är trådskaparens första inlägg här. En ursäkt vore nog på sin plats. :ajabaja:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Obs. Detta är inget trolleri, utan en allvarlig fråga.
För att bli kvitt det hela:
Tag ett stort glas ca 0,5l.
Fyll glaset till 2/3 med hett vatten.
Rör i ett par matskedar socker.
Fyll upp med konjak.
Drick medans det är varmt.
johano

Inlägg av johano »

arvidb skrev:Biker, jag tycker inte att den där tonen passar här. Vad är det för sätt att driva med någon som inte råkar veta lika mycket om el som dig, och som är orolig för sin hälsa? Och vad är vitsen, får det dig att känna dig överlägsen? Särskilt illa när det är trådskaparens första inlägg här. En ursäkt vore nog på sin plats. :ajabaja:
Kom igen, det fattar du väl att TS trollar/skojar?? Första inlägget efter 1 1/2 år är att hen startar micron på 360W och känner ett behov att torka av vredet med fuktigt papper och blir orolig att ha fått en stöt då hen känner konstiga stickningar.i armen... :roll:

/johan
bearing

Inlägg av bearing »

Tror inte han skojar/trollar. Han har väl registrerat sig p.g.a intresse för länge sedan, men inte skrivit något eftersom att han inte kan så mycket om el. Sen en dag fick han en otäck känsla medan han rengjorde mikron, och ställer frågan här eftersom att han vet att det finns kunniga personer här.

Tycker också att det är opassande att göra narr av honom, som flera gör.

Tror inte ett s.k. troll av den här typen registrerar användare lång tid i förväg för att ha någon sorts "plattform" att jobba med. I så fall skulle personen kommit med något mycket mer spektakulärt. Om den här tråden vore trollning vore den ju helt misslyckad. Någon sorts förstaförsök, i så fall. Kommer aldrig bli kul. Men vem vet, jag antar att allt är möjligt, och alla har väl någon gång stött på riktigt poänglösa försök till humor.

Jag tycker också att mikrovågsugnar kan vara obehagliga. Mina föräldrar har alltid sagt att jag inte får stå och titta in i mikron, "för det kommer ut strålning". Detta gör att jag tycker att det är väldigt obehagligt att titta in i en mikro, och jag börjar inbilla mig symptom.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Och om det nu är troll så är det bara korkat att mata det.

On topic: Stickningarna i armen har garanterat inget med micron att göra. Men människan försöker alltid hitta orsaker och se samband även där dom inte finns. Om stickningarna inte går över på ett par dagar så tycker jag du gott kan ringa sjukvårdsupplysningen och höra vad dom har att säga om det, men blanda inte in micron i det samtalet, det leder ingen vart.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Var det inte TS som skrev en massa inlägg om diverse pseudomedicinska apparater (frekvensterapi)?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ts har registrerat sig för 1.5 år sen och detta är första frågan...Så frågan är om han är hypkondriker deluxe edition och förutom snabbtelefoner till sos alarm,fn,jourhavande prälle även reggat sig i hundratals forum ang allt för att snabbt kunna få svar omnågot som kan ge han en potentiell dödlig sjukdom
Skriv svar