47 ohms motstånd mystifierar mig!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DerPiltz
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 juli 2005, 01:50:21

47 ohms motstånd mystifierar mig!

Inlägg av DerPiltz »

Jag undrar om någon kan förklara för mig varför den här kretsen inte fungerar utan de fyra 47 ohms motstånden på baserna till transingarna överst i diff-förstärkarna. Allt annat är solklart med s****s motstånden har jag inte en susning om.

Bild

Bilden skall föreställa en Gilbert-cell för övrigt.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Kan det vara så att man vill sänka råförstärkningen i diffsteget med dessa 47ohms motstånd?

Vad händer utan motstånden?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det finns en parasit kondensator mellan bas och emitter i transistorer och det kan mycket väl vara att 47 ohm'arna ser till att effekten av dessa parasitkondingar avkopplas så att steget inte börjar självsvänga.

Då du inte har skrivit med något om frekvenser håller jag mig till den förklaring.

Då jag lärde elektronik o militäret kallade man såna motstånd för "parasitstopp"
dannan
Inlägg: 55
Blev medlem: 19 september 2004, 23:58:49
Ort: Stockholm

Inlägg av dannan »

Utan vetskapen om frekvens osv. så gissar jag på att resistorena är till för att matcha kabeln eller någon ut-resistans där signalen kommer iftån. 47 Ohm är ruskgt nära den vanligaste koax-kabeln som ligger på 50 Ohm.

Dvs. utan dessa kan det bli reflektion och signalen kan till och med "studsa" tillbaka utan att gå in i diff-steget. Gäller dock bara vid höga frekvenser, från kanske 500MHz och uppåt.

/Danne
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

dannan: jupp, rätt! Jag hittade exakt samma schema och där förklarar de att en gilbert-cell ävan kallas 4'kvadrant modulator (googla på 'gilbert cell') och att den används till höga frekvenser så det är impedans-tillpassning.
DerPiltz
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 juli 2005, 01:50:21

Inlägg av DerPiltz »

Jag har inte kopplat upp kretsen på riktigt och jag använder den för audiofrekvenser men test i program så funkar inte kretsen även för audiofrekvenser utan motstånden.
dannan
Inlägg: 55
Blev medlem: 19 september 2004, 23:58:49
Ort: Stockholm

Inlägg av dannan »

Det var lite underligt...
Vid så låga frekvenser borde inte motstånden påverka steget.

Ärligt talat så är impedans anpassning det ända vettiga förklaringen som jag kan se. Men när du bygger ihop sen så kan du ju testa, först utan och sen med. Det bör inte vara nån skillnad om du kör på frekvenser under 20kHz med bra signalstyrka och utan (eller med) koax-kabel.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

*suck* ytterligare en som SEN klämmer fram att det är simuleringen som inte fungerar....

Hade jag visst det hade jag skitat i det. :evil:
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

DerPilz: Du har fortfarande inte sagt VAD det är som inte fungerar. Lättare att komma fram till nåt om man vet det.

dannan & Icecap: Om det vore för reflexens skull, borde inte motstånden vara kopplade parallelt med ingången mot jord och inte i serie?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

pagge: nej, pga. den parasitkapacitet som finns mellan bas och emitter kommer basen att "se ut" som en AC-mässig GND, att en bipolar transistor är strömstyrd är ytterligare en AC-_spänningsmässig_ GND. Basen beter sig alltså som en GND (reflektionsmässigt) och därför behövs motståndet till att höja impedansen till ca: 50 ohm.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Ah, okej. Trodde inte kapacitansen var så stor att det gjorde så mycket...
DerPiltz
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 juli 2005, 01:50:21

Inlägg av DerPiltz »

pagge skrev:DerPilz: Du har fortfarande inte sagt VAD det är som inte fungerar. Lättare att komma fram till nåt om man vet det.

dannan & Icecap: Om det vore för reflexens skull, borde inte motstånden vara kopplade parallelt med ingången mot jord och inte i serie?
I Multisim fungerar det som det skall med motstånden. Jag försöker mixa ner och upp en signal i frekvens med hjälp av två såna här mixrar. Och det fungerar som det skall i teorin med motstånden, utan så skiter det sig. Jag bara undrar varför. Sitter fyra s*****s motstånd där som jag inte vet varför de sitter där. Irriterar mig som bara attan. Kanske det skall jämna ut signalen om man tar den från samma källa var min första teori men eftersom det är transistorer i ett program så borde dess parametrar vara de samma, exakt och till nte decimalen. Alltså sket sig den teorin.
De mystifierar mig hårt. Snart måste jag nog kontakta en stödgrupp ;)
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Jag har simulerat kretsen och den fungerar både med och utan dessa motstånd och även högre värden. Som jag skrev tidigare påverkar dessa motsånd råförstärkningen något.

Vad har du använt för transistorer? Jag körde simuleringen med BC547 och dessa går till 1MHz innan signalen droppar.

I övrigt så stämmer det med vad IceCap skriver att de fungerar som impedansanpassning.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag tror inte motstånden är till för impedansanpassning, jag simulerade lite själv och inresistansen är inte i närheten av 50 ohm förän bra över 1GHz.

http://bart.sm.luth.se/~axeala-0/elek/inresistans.JPG
bearing
Inlägg: 11339
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Om de skulle va för att anpassa inresistansen skulle väl resistorn sitta mellan ingången och jord. Inresistansen blir då R_pi // R_in. Nu är det ju seriekopplat med R_pi. Förstår inte riktigt varför det är gjort så. Antagligen bara någon form av skydd.
Skriv svar