Jag har en skoluppgift som jag är osäker på hur jag ska lösa.
"redovisa kolletordiagram och överföringsdiagram för bioplartransistorn Q2N2222.
Bestäm strömförstärikningsfaktorerna hfe och hFE. Är det någon skillnad mellan dem?
Bestäm utkonduktansen, h22 eller hoe."
Det jag inte fått ordning på (på 15år) är hfe och hFE. Det handlar om redovisningen av en simuleringslab. I laborationsuppgiften har man tagit fram kollektordiagram och överföringsdiagram. Men då får man väl bara fram hFE?
Visserligen simuleras även ett GE steg med den transistorn i laben, men de resultaten ska redovisas i en annan punkt så jag uppfattar inte att det hör hit.
Laborationsredovisning.
Laborationsredovisning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Laborationsredovisning.
Inom elektroniken brukar man använda gemener och versaler på ett lite speciellt sätt. Tror inte jag stött på det inom andra områden av fysiken. Lilla i och u är inte samma som stora I och U, även om båda är ström resp. spänning. Hade något med arbetspunkt/förspänd bas att göra. Minns inte riktigt vad som avsågs måste jag erkänna. Samma nomenklatur gäller rimligtvis även h_fe/h_FE.
Googlade fram följande:
https://books.google.se/books?id=qm9QCv ... se&f=false
Se exempel 3.8. Kanske går det även att läsa mer ingående om detta i boken, om det inte är borttaget på Google Books.
Googlade fram följande:
https://books.google.se/books?id=qm9QCv ... se&f=false
Se exempel 3.8. Kanske går det även att läsa mer ingående om detta i boken, om det inte är borttaget på Google Books.
Strömförstärkningskurvan skiljer väl sig lite mellan olika (ube) fel jag menar ib, hfe med små bokstäver borde vara småsignalvarianten dvs. i din arbetspunkt. Får du välja den fritt eller har du några data på vad förstärkningen skall vara eller något annat att gå på?
Edit: Jag hade blandat ihop ib och ube
Edit: Jag hade blandat ihop ib och ube
Jag uppfattade det som att hFE är likströms förstärkningen och hfe är växelströms förstärkningen. Men jag får liksom inte ihop det riktigt.
Nu hittade jag det.
hFE är strömförstärkningsfaktorn räknat från noll till en tänkt arbetspunkt. "Medel"
Medan hfe är strömförstärkningsfaktorn just i arbetspunkten. "tangenten"
Nu ska det nog lösa sig. Ska sova på saken.
Nu hittade jag det.

hFE är strömförstärkningsfaktorn räknat från noll till en tänkt arbetspunkt. "Medel"
Medan hfe är strömförstärkningsfaktorn just i arbetspunkten. "tangenten"
Nu ska det nog lösa sig. Ska sova på saken.
Stor bokstav brukar vara DC liten ac. Lägg arbetspunkten med DC-parametrarna och jobba sedan runt den i din h-parametermodell eller vad du vill använda med ac-parametrarna.bearing skrev:Minns inte riktigt vad som avsågs måste jag erkänna.
Ja just det, I är likströmskomponenten, i är växelströmskomponenten. Vad kallas summan av dem?