Starta om ett apparatskåp remote
Starta om ett apparatskåp remote
Hej
Behöver ett bollplank. Har en utrustning som är monterad i ett apparatskåp utomhus.
Består av ett hopplock av industrikomponenter, IndustriPC, 3G-modem, PSU mm.
Problemet är att vid fel i utrustningen måste jag åka ut för att åtgärda fel i utrustningen
Oftast är det PC’n som bara behöver en omstart.
Jag behöver kunna starta om utrustningen remote via modemet.
En watchdog hade löst problemet. Och nu kommer begränsningen jag får inte tillföra en watchdog. Varför är en bra fråga men det får jag bara inte.
Hur skulle ni ha löst problemet?
Finns det modem med IO-portar som jag kan kontrollera remote?
Idéer förslag
Behöver ett bollplank. Har en utrustning som är monterad i ett apparatskåp utomhus.
Består av ett hopplock av industrikomponenter, IndustriPC, 3G-modem, PSU mm.
Problemet är att vid fel i utrustningen måste jag åka ut för att åtgärda fel i utrustningen
Oftast är det PC’n som bara behöver en omstart.
Jag behöver kunna starta om utrustningen remote via modemet.
En watchdog hade löst problemet. Och nu kommer begränsningen jag får inte tillföra en watchdog. Varför är en bra fråga men det får jag bara inte.
Hur skulle ni ha löst problemet?
Finns det modem med IO-portar som jag kan kontrollera remote?
Idéer förslag
Re: Starta om ett apparatskåp remote
Om du sätter 3G-modemet i en Dovado-router som har stöd för Tellstick? Och så en Tellstick och en fjärrströmbrytare till PCns strömförsörjning?
De flesta externa 3g/4g modem/gateways brukar ha någon I/O som går att styra via t.ex sms
Tyvärr brukar dessa kosta många tusenlappar men de gör vad de ska.
t.ex
http://www.induowireless.com/p/4g-routr ... te-router/
Tyvärr brukar dessa kosta många tusenlappar men de gör vad de ska.
t.ex
http://www.induowireless.com/p/4g-routr ... te-router/
- Jan Almqvist
Jag hade använt en liten PLC med Modbus/TCP.
Kostar nästan inget.
Kostar nästan inget.
Steg 1 lär ju i alla fall vara att inte ha 3G-modemet sitta direkt istoppat i datorn.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:

Du får inte tillföra en watchdog
men en fjärråterställning är ok?
Vad är anledningen till att PCn lägger av då?
Märkligt
Swech
Min gissning: PCn kör Windows:)
Påminner mig om Rick Falkvinge som berättade om när han satt med i WAP Forum (och tog fram WAP-standarden). Ett av kraven var att det i varje läge skulle vara förutsebart vad som kunde hända. Han tyckte "Det är bara att köra Windows så vet vi att det blir blåskärm."
Lite lustigt förresten hur WAP-standarden som togs fram så omsorgsfullt snabbt blev ifrånkörd av snabbare mobiler och snabbare mobilt internet. Finns väl ingen som använder WAP idag nästan?
Påminner mig om Rick Falkvinge som berättade om när han satt med i WAP Forum (och tog fram WAP-standarden). Ett av kraven var att det i varje läge skulle vara förutsebart vad som kunde hända. Han tyckte "Det är bara att köra Windows så vet vi att det blir blåskärm."
Lite lustigt förresten hur WAP-standarden som togs fram så omsorgsfullt snabbt blev ifrånkörd av snabbare mobiler och snabbare mobilt internet. Finns väl ingen som använder WAP idag nästan?
Att jag inte får tillföra watchdog har med gränssnitt att göra. Får inte ändra i konstruktionen men gärna bryta strömmen in till apparaten.
Gränsen går just vid modemet.
Och ja det körs windows på PC.
Har idag ett Sierra Wireless Modem med GPIO-portar men kommer bara åt dessa via AT-kommandon från IndustriPC'n och inte remote.
Gränsen går just vid modemet.
Och ja det körs windows på PC.
Har idag ett Sierra Wireless Modem med GPIO-portar men kommer bara åt dessa via AT-kommandon från IndustriPC'n och inte remote.
Kanske skulle fungera med
http://www.controlbyweb.com/webrelay/
går att styra via både web gränssnitt och modbus tcp.
http://www.controlbyweb.com/webrelay/
går att styra via både web gränssnitt och modbus tcp.
>GPIO-portar men kommer bara åt dessa via AT-kommandon från IndustriPC
En yttre "watchdog" som känner av periodiska signaler från "IndustriPC".
Vid för lång tid utan signal en till-från på strömaningen.
OM det är tillåtet att lägg till en sådan funtion i programvaran ?
En yttre "watchdog" som känner av periodiska signaler från "IndustriPC".
Vid för lång tid utan signal en till-från på strömaningen.
OM det är tillåtet att lägg till en sådan funtion i programvaran ?
Clas Ohlson/Kjell & Co mfl. har SMS-mojänger som man kan styra, dessa för värma/ljus/whatever till sommarstugan.
Som jag tolkar det är det inte tillåtet att vara inne och pilla i datorn alls.
Frågan är om det redan finns nån form av utsignal från datorn som skulle gå att använda, det framgår ju inte riktigt vad grejerna gör. Om datorn t.ex. bara samlar in data för vidarebefordran blir det nog svårt.
Frågan är om det redan finns nån form av utsignal från datorn som skulle gå att använda, det framgår ju inte riktigt vad grejerna gör. Om datorn t.ex. bara samlar in data för vidarebefordran blir det nog svårt.
Kolla på Telit GT863 och GT864.
Dom har inbyggd microcontroller som kan programmeras att agera oberoende av pcn.
Kan köpas riktigt billigt från olika säljare i England om man söker lite
Dom har inbyggd microcontroller som kan programmeras att agera oberoende av pcn.
Kan köpas riktigt billigt från olika säljare i England om man söker lite
- prototypen
Det finns ju ett brutalt sätt att lösa det hela och det är att ta (bra) betalt för varje utryckning till dess att man får implementera en watch dog.
Pengar brukar de flesta förstå sig på.
Protte
Pengar brukar de flesta förstå sig på.
Protte
- FormerMazda
Timer.
Brutalt ful lösning, men på ställen där inte pengar vill investeras i utrustningen och den beter sig illa så blir det timer på spagget eller vad man har. En omstart om dagen är bra för magen.
Brutalt ful lösning, men på ställen där inte pengar vill investeras i utrustningen och den beter sig illa så blir det timer på spagget eller vad man har. En omstart om dagen är bra för magen.