Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Volta
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 mars 2015, 09:58:52

Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Inlägg av Volta »

Hej

Hoppas någon kunnig på detta forum kan tipsa om lösning på mitt frysbox problem.

Frysboxen är ca 12-15 år och av märket Electrolux.

Upptäckte i helgen att innehållet i frysen börjat tina. Gjorde en då en mindre felsökning och ser att den gröna lampan som brukar lysa när frysen är i gång inte lyser. Inget bubbel eller ljud från kompressorn heller.

Men trycker jag på knappen snabb/superinfrysning så verkar kompressorn starta i gång och infrysningen startar.

Slängde in en termometer i går och då var tempen -11 gr och nu på morgonen hade tempen sjunkit till -20 gr. Så det är ju inget fel på kompressor, läckage mm.

Känns som om det inte behöver vara all för stort problem.

Mycket tacksam för tips på vad som kan vara defekt.
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Inlägg av sebastiannielsen »

Snabbinfrysning kör ju kompressorn på fullt utan att bry sig om termostaten. Så det låter som att termostaten (den som känner hur kallt/varmt det är i frysboxen) är trasig.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Inlägg av Micke_s »

Jag gissar på termostaten.
Snabbfrysläge så lär den strunta i termostaten
Volta
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 mars 2015, 09:58:52

Re: Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Inlägg av Volta »

Tack för tipsen.

Det låter ju inte allt för osannolikt att det är termostaten som strular.
Skulle ju vara toppen att slippa besväret med att få upp åbäket ur källaren och sedan ner med en ny box.

Jag ska försöka jaga rätt på en ny termostat.

Finns det några bra ställen med kort leveranstid att beställa vitvaru reservdelar i från ?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Inlägg av xxargs »

Kan också vara råttor som har smaskat på kablaget... kolla kring kompressorn och är det råttskit och råttpink så blir det att kolla kablaget också - ha munskydd och gummihandskar på dig vid rengöring av råttskit och framförallt pinket då det är mycket allergent (dvs. kan trigga allergier som man inte hade innan - ett vanligt problem bland de som sköter tex. labratorieråttor)

Dock räkna med pill att byta termostat eftersom bulben ofta går in i frysutrymmet med lång kapillär-rör i slingerkrok och halvt inplastat/inskummat då även denna måste bytas då det sitter ihop i ett paket sas. Mao. kolla alla andra felorsaker först.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Inlägg av mrfrenzy »

En snabb lösning är att bara lägga i en Universaltermostat klämd i luckan och koppla på stickproppen... Finns på conrad mfl siter
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Inlägg av Nerre »

Ja, den lösningen brukar t.ex. användas av ölbryggare som jäser lageröl i gamla frysar.

Man sätter alltså en plugin-termostat mellan stickpropp och vägguttag och det blir då den termostaten som styr när kompressorn ska gå och inte. Bör ju då vara en termostat som har givaren på sladd. Snyggaste lösningen är ju att borra ett hål genom frysens vägg för givaren och täta med silikon både på insida och utsida när den väl är på plats.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Inlägg av TomasL »

Nerre NEJ för jösse namn, borra INTE, risken är stor att man lyckas borra genom ett förångarrör.

Beträffande termostaten, så har väl närmaste vitvarufirma, typ ELON och liknande (dvs ej elgiganten mm) servicetermostater på hyllan.
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Inlägg av Nerre »

Det beror ju helt på hur frysen ser ut, de flesta frysar jag sett ser man klart och tydligt var det går rör och inte.

Är det just en frysbox så borde man ju i värsta fall kunna borra i locket (så givaren händer ner) och täta kring sladden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Inlägg av TomasL »

Varför krångla, när det är enklare att byta ut termostaten mot en likadan.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30160
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Inlägg av MadModder »

En frysBOX är ju toppmatad, och alla sådana jag sett har slingorna innanför plåtväggen och syns inte. Då det till synes är frost på alla väggar skulle jag gissa på att rören går runt alltihop. Så nej borra är ingen bra idé.
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Inlägg av bruka »

Jag har en gammal frysbox i garaget, borrade hål i den för en tempgivare för att ha koll på den. Gjorde hålet så nära locket som det gick för att undvika att något rör blev skadat och det gick bra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Inlägg av TomasL »

Vissa boxar har värmesnören i kanten mot locket.
Oavsett så är det ingen bra ide att borra i sidorna eller botten.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5792
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Inlägg av hcb »

Håller med TomasL om att det är dumt att borra i sidor eller botten. Dock har vår stora box en dräneringsplugg i botten. Finns en sådan kan man ju lätt gå igenom där.
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Defekt frysbox, fungerar bara på snabbinfrysning.

Inlägg av Nerre »

Det går ju att borra försiktigt. Ligger det kylslingor så lär ju de ligga innanför eventuell isolering. Borrar man igenom den yttre plasten med borr och sen tar sig igenom isoleringen försiktigt med t.ex. en skruvmejsel så lär man ju upptäcka om det finns nåt på vägen som kan ta skada.

(Sen är jag lite tveksam till att man skulle ha slingor i alla fyra väggarna, det blir ju oerhört mycket dyrare eftersom det blir krångligare att montera.)
Skriv svar