uP interface till lågohmig givare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Daniel Ahlin

uP interface till lågohmig givare.

Inlägg av Daniel Ahlin »

Jag har en givare i bensintanken på min bil. Den är 0 ohm tom och 100 ohm full.
Hur omvandlar man det lämpligast till en 0-5v signal för mätning med microprocessor.
Bränslemängden ändras långsamt och skvalp i tanken vill man ändå filtrera bort, så det blir någon form av medelvärdes beräkning för att få fram det riktiga värdet.
Upplösningen är inte heller kritisk, det intressanta att veta är om det är mycket eller lite bensin i tanken.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

bilda en spänningsdelare och koppla till en OP förstärkare?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En konstantströmsgenerator och sedan mäta spänningen. Kan kanske behöva förstärkas en aning men då kan man ju passa på att bygga ett förfilter på samma gång.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Antar att du skall ha in det på nån A/D omvandlare i prollen. Vad har du för spänningsreferens och hur mkt orkar den driva?
Daniel Ahlin

Inlägg av Daniel Ahlin »

Det är en atmega128, den har en förstärkare på ingången ställbar i tre lägen (0, 10 eller 200 om jag minns rätt).

Referensspänningen är en öppen fråga eftersom allt fortfarande sitter på ett utvecklingskort.

Konstantströmsgenerator känns bättre än en spänningsdelning. Jag får prova.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag skulle göra en spänningsdelning med typ 500 ohm och din 100 ohms givare och koppla in på ADn (givaren mot jord, 500 ohms mot AVCC mittpunkten mot AD). Sen skulle jag koppla en spänningsdelning på samma 500 och 100 som referensdelning och koppla in på AREF. På så sätt kommer ADn att ge max utslag vid givare på 100 ohm och 0 vid givare på 0 ohm.

Se till att avkoppla AVCC ordentligt bara, gärna med en liten spole eller annan avstörningspryl (i serie) utöver den obligatoriska stora keramiska kondensatorn. Vill du sen ha lågpassfiltrering som skvalpskydd skulle jag använda ett vanligt RC mellar givardelningen och ADn med tidskonstant (R*C) på några sekunder typ R=100k och C=1uF för en tidskonstant på 10s.

Nackdelen med konstantströmsgeneratorer är att det kan vara lite knivigt att få den exakt och tempraturstabil. Spänningsdelningen gör dig immun mot matningsspänningsvariationer.
Skriv svar