1000 V mellan glödande filament och annan elektrod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Louis de Broglie

1000 V mellan glödande filament och annan elektrod?

Inlägg av Louis de Broglie »

Okej, jag ska bygga en apparat med ett Wolfram-filament som värms upp (glödande) med 5 V likström ca, och sedan ska det ligga en spänning på 1000 V mellan detta glödande filament (som är katod) och en annan elektrod (som då är anod). Det är ungefär som ett klassiskt katodstrålerör, t.ex. ett röntgenrör. Allt sker i vakuum alltså.

Spänningen på 1000 V planerar jag att alstra med en step-up converter som jag ska köpa på eBay. Sök på "12V to DC1000V step up converter capacitance charge electro-magnetic accelerate" så kommer den upp.

Jag har ett labb-agg som ger 1-30 V. Ett Velleman PS3005D. Få se nu; kan man få ut två spänningar ur detta? +12 V och +5V?

Hur-som-helst; hur ska en säker och fungerande elektrisk "setup", se ut? Jag alstrar t.ex. 12 V DC med ett labb-agg och "step-up-ar" detta till 1000 V. Sedan har jag ett annat labb-agg (jag kanske inte behöver 2 labb-agg, eller?) som ger 5 V som värmer filamentet. Men hur fixar jag så att strömmen inte går baklänges och allt flyger i luften?

Folk som jag frågat om råd pratar om "floating transformer" och annat som jag inte riktigt förstår.

Är det bättre att utgå från 220 V växelström och ha en separat trafo för 1000 V och en annan för 5 V? Och likriktare som gör om till likström?

Jag har ännu inte köpt några grejer, så jag är öppen för många lösningar! Kan man köpa en mackapär som ger allt-i-ett, så att säga? Vad heter den? Var köper man? Kostnad?
Användarvisningsbild
Danny

Re: 1000 V mellan glödande filament och annan elektrod?

Inlägg av Danny »

En trafo från en micro.
Bild
Användarvisningsbild
Henry

Re: 1000 V mellan glödande filament och annan elektrod?

Inlägg av Henry »

Vilka strömmar handlar det om? En trafo från en mikro ger ut runt 1A vid några få KV och är förstås direkt livsfarlig men skall en sådana användas rakt av så får man biffa till grejerna hyfsat om det skall hålla.

Om det räcker med mindre strömmar så är annars det drivkortet som används till de tunna lysrören (kallas CCFL i dessa fall) som finns i tex bla lite äldre bärbara datorer något som kanske kan fungera. De ger ut någon till några få KV vid någon dryg watt eller så men kan dock vara lite småjobbiga att få igång i vissa fall. Finns dock kanske annars någon affär som har kvar det i detta fall enklare drivkortet till CCFL rör som används till datorer för bling, där är det bara att ge 12V in så har man några KV ut.

Sök annars på CCFL driver och dylikt på nätet eller bara CCFL borde det ge några sökresultat det med. CCFL inverter eller CCFL universal inverter var visst dock bra bättre ord på ebay.

Idag används LED överallt så industrin inom CCFL har minskar en hel del så inte lika lätt att komma över som för tex bara 5 år sedan.
Skriv svar