Försöker lista ut hur kugghjulen för längdsmatningen skall vara monterade på min EMCO compact 8 kopia.
Tycker det borde vara enkelt, men när jag monterar de som på bilden nedan så är axel-delen av skruvarna (17) längre än vad bussningen (14) är och när man drar åt dessa skruvar så tar det stopp mellan axel-delen och brickan (15) men lämnar en så stort glapp att de övre brickorna (18) som har urfräsning för de fyrkantiga skruvskallarna, faller av axeln/skruven.
Är det någon som har en sånhär svarv som har lust att ta bilder av hur detta ska sitta ihop?
Någon med en EMCO compact 8 svarv? (eller kopia)
Någon med en EMCO compact 8 svarv? (eller kopia)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Någon med en EMCO compact 8 svarv? (eller kopia)
Jo.
Den svarven har jag gjort mig av med för länge sedan, men minnet är gott.
Joseru, det är så / skall vara så. De där fyrkantsfrästa brickorna sitter bara där med hjälp av tyngdlagen. Häng dit dem med urspåringen nedåt. Resten av grejorna passar ihop med lite glapp så att det rör sig fritt. Iden med brickorna är väl lite att det är lätt att demontera / ändra uppsättning.
Så som syns i nedersta bilden.
Lite sisådär kasst kanske, men det är upp till dig att använda dem som dem är eller ändra på det du inte gillar.
.
Den svarven har jag gjort mig av med för länge sedan, men minnet är gott.
Joseru, det är så / skall vara så. De där fyrkantsfrästa brickorna sitter bara där med hjälp av tyngdlagen. Häng dit dem med urspåringen nedåt. Resten av grejorna passar ihop med lite glapp så att det rör sig fritt. Iden med brickorna är väl lite att det är lätt att demontera / ändra uppsättning.
Så som syns i nedersta bilden.
Lite sisådär kasst kanske, men det är upp till dig att använda dem som dem är eller ändra på det du inte gillar.
.
Ok, inte undra på att jag inte förstod
Nåväl, då är det ju bara att köra igång då!
Tack för infon!

Tack för infon!
Varsågod.
Den kanske inte har världens mesta bästa kugghjulsuppsättargrej, men den svarven lärde jag mig mycket, mycket på, i många år. Ha så roligt.
.
Den kanske inte har världens mesta bästa kugghjulsuppsättargrej, men den svarven lärde jag mig mycket, mycket på, i många år. Ha så roligt.
.