Hej på er!
Jag skulle bli otroligt glad om någon kan känna igen vad det kan vara för komponenter som har gått sönder i min förstärkare.
Det är en Sound Amplifier Basic (4F0 910 223B) till en Audi A6 -07.
Grunkan kostar ca 7000:- hos verkstaden så jag skruva isär den och kollade lite hur det såg ut i den.
Jag hittade då att 2st komponenter har brunnit eller nåt . (syns tydligt på en av dom bifogade bilderna)
Ni som håller till på detta forum kanske kan ge mig en hint om vad det kan tänkas vara för något.
Jag har letat efter ritningar men utan resultat, så detta får bli sista försöket.
Komponenterna är ca 3x1 mm lödda i ändarna och med något slags avskärmning eller värme avvisande midja som också
är lödd.
Förstärkare till Audi A6 med 2st trasiga komponenter=vilka?
Förstärkare till Audi A6 med 2st trasiga komponenter=vilka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Förstärkare till Audi A6 med 2st trasiga komponenter=vil
Det var inte lätt. Jag skulle kunna tänka mig små LC-filter, men det är ju flera parallella för strömtålighet antagligen.
Ser heller inte ut som att de har brunnit, utan korroderat bort. Börja med att rengöra ordentligt med IPA, och mät så du inte har kortis eller det är avbrott i dem. Kortfattat att de mäter likadant som de två hela mot mitten och över komponenten.
Ser heller inte ut som att de har brunnit, utan korroderat bort. Börja med att rengöra ordentligt med IPA, och mät så du inte har kortis eller det är avbrott i dem. Kortfattat att de mäter likadant som de två hela mot mitten och över komponenten.
Jag skulle gissa att korrosionsskadan går in under reläet, den vita 51ND06-W1, och att det därmed inte blir kontakt längre på en av pinnarna på reläet.
Går det att komma åt att se undersidan på kortet?
Går det att komma åt att se undersidan på kortet?
-
Googlar man så ser man snart att det här är ett standardfel-vattenläckage från spolaren bak.
Jag gissar på NFE31PT222Z1E9L från Murata
Hej och tack för alla svar!
Ni är grymt duktiga.
Den där prylen från Murata ser ju onekligen lik ut alltså!
Jag undrar om jag ska köpa hem en påse med sådana och pröva, så får vi se hur det går.
Borde väl finnas på Elfa tycker man.
Ska be våran elektriker på jobbet att beställa sådana imorgon.
Jag får löda dit dom efter jag har rengjort kortet ordentligt och eventuellt löda bort reläet för rengöring också.(reläet är kanske också kass?)
Det går att komma åt på undersidan om man drar ut kortet från lådan den sitter i och lossar på förstärkarna (sitter med klämmor och väldigt mycket kylpasta!)
Än än gång Super tack för alla svar
Jag återkommer med resultat.
Fortsättning följer......................
1# Började med den enkla vägen och rengjorde kretskortet och lite borstade lite extra på komponenterna + att jag brände till dom med lödkolven lite gran för att få kontakt igen?(kanske) drog på med lite kontaktspray och blåste sedan av ordentligt= Sen satte jag den i bilen och..............Men nä! inget liv iden ännu.
Ni är grymt duktiga.
Den där prylen från Murata ser ju onekligen lik ut alltså!
Jag undrar om jag ska köpa hem en påse med sådana och pröva, så får vi se hur det går.
Borde väl finnas på Elfa tycker man.
Ska be våran elektriker på jobbet att beställa sådana imorgon.
Jag får löda dit dom efter jag har rengjort kortet ordentligt och eventuellt löda bort reläet för rengöring också.(reläet är kanske också kass?)
Det går att komma åt på undersidan om man drar ut kortet från lådan den sitter i och lossar på förstärkarna (sitter med klämmor och väldigt mycket kylpasta!)
Än än gång Super tack för alla svar
Jag återkommer med resultat.
1# Började med den enkla vägen och rengjorde kretskortet och lite borstade lite extra på komponenterna + att jag brände till dom med lödkolven lite gran för att få kontakt igen?(kanske) drog på med lite kontaktspray och blåste sedan av ordentligt= Sen satte jag den i bilen och..............Men nä! inget liv iden ännu.