Enligt Arduinos hemsida så står det följande:
http://arduino.cc/en/Reference/ConstantsThe Atmega microcontroller on the Arduino has internal pull-up resistors (resistors that connect to power internally) that you can access. If you prefer to use these instead of external pull-up resistors, you can use the INPUT_PULLUP argument in pinMode().
Menar då skaparna till Arduino att det är ATmega processorn som har inbyggda resistorer eller är det själva arduinokortet dem syftar på?
Om jag använder mig av pinMode(3, INPUT_PULLUP); Måste jag då senare använda mig av digitalWrite(3, HIGH); för att det ska fungera?
En god vän till mig hävdar att man måste använda sig av digitalWrite(Pinne, HIGH); när man använder sig av pinMode(Pinne, INPUT_PULLUP); Annars fungerar det inte, dvs att det blir signalfel.
När jag använder mig av INPUT_PULLUP och ansluter den valda pinnens ingång till jorden GND så läser mitt program av en 0:a, annars en 1:a. Så jag hävdar att det fungerar att använda pinMode(Pinne, INPUT_PULLUP); utan att direkt skicka ut en spänning med hjälp av digitalWrite(Pinne, HIGH);