Nybörjarprojekt: Dynamodriven USB-laddare
Re: Nybörjarprojekt: Dynamodriven USB-laddare
Alla permanentmagnetiserade växelströmsgeneratorer beter sig på det här sättet. Normala bilgeneratorer är tex inte alls av den typen.
Det handlar alltså helt enkelt om hur generatorn är konstruerad.
Med en 12 Ohms motstånd (läs glödlampa på 6Volt, 3 Watt) över generatorns poler så blir inte spänningen mer än 6 Volt oavsett hur fort man trampar, byter man till 24 Ohms motstånd (12 Volt, 6 Watt) så kan spänningen nå 12 Volt och lampan lyser vitt om man trampar dubbelt så fort som 6 Volt men strömmen kommer fortfarande inte att bli mer än 500 mA då så fort det når 500 mA så höjs inte spänningen mer även om man trampa ännu mer fortare.
man kan göra så med en 24 V lampa 12 Watt o 500 mA (48 Ohm) men då får man cykla 4 ggr så fort för vitt ljus som med 6 Volt lampa.
man kan göra så med en 24 V lampa 12 Watt o 500 mA (48 Ohm) men då får man cykla 4 ggr så fort för vitt ljus som med 6 Volt lampa.
I en cykelgenerator som jag skruvade upp en gång hade lindningar
av aluminiumtråd i rotorn och en centrifugalregulator som kortslöt lindningen
vid för högt varvtal. Var nog från 60-talet skulle jag tro.
Det är den enda generator som jag har sett som var så "avancerad".
av aluminiumtråd i rotorn och en centrifugalregulator som kortslöt lindningen
vid för högt varvtal. Var nog från 60-talet skulle jag tro.
Det är den enda generator som jag har sett som var så "avancerad".
Är inte dynamos permanentmagnet generatorer, det har jag alltid trott
Permanentmagnetgeneratorer har ett max magnetiskt flöde och därför kan de inte ge mer än en viss ström som är i relation till magnetfältet. Enkelt uttryckt kan man säga att den inducerade strömmen ger ett motsatt magnetfält mot permanentmagneten och till slut tar de ut varandra.

Permanentmagnetgeneratorer har ett max magnetiskt flöde och därför kan de inte ge mer än en viss ström som är i relation till magnetfältet. Enkelt uttryckt kan man säga att den inducerade strömmen ger ett motsatt magnetfält mot permanentmagneten och till slut tar de ut varandra.
Cykel generatorer är permanentmagnet generatorer, som nämnts tidigare. Men de är inte en dynamo. En dynamo behöver inte vara en permanentmagnet generator, tex äldre bilgeneratorer var exempel på en separatmagnetiserad dynamo.
Är det kommutatorn som definierar en dynamo? Så en dynamo ger en "pulserande likspänning" utan likriktare?
Så i lekmannatermer kan man säga att en dynamo är en "likströmsgenerator"?
Nerre
>Så i lekmannatermer kan man säga att en dynamo är en "likströmsgenerator"?
"A dynamo is an electrical generator that produces direct current with the use of a commutator."
http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamo
Enligt detta är cykelgenerator utan kollektor ingen dynamo.
>Så i lekmannatermer kan man säga att en dynamo är en "likströmsgenerator"?
"A dynamo is an electrical generator that produces direct current with the use of a commutator."
http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamo
Enligt detta är cykelgenerator utan kollektor ingen dynamo.
Jag tror då att folk blir förvirrade av såna här saker som dynamoficklampa och dynamoradio (jag tror inte det sitter dynamo i dem, det sitter nog likriktare). Dynamo har för de flesta blivit en synonym till "generator".
Från samma wiki sida.

Så som vanligt är det svårt att hävda något som fel eller rätt när det gäller benämningarThe word dynamo (from the Greek word dynamis; meaning power) was originally another name for an electrical generator, and still has some regional usage as a replacement for the word generator. After the discovery of the AC Generator and that alternating current can be used as a power supply, the word dynamo became associated exclusively with the commutated direct current electric generator, while an AC electrical generator using either slip rings or rotor magnets would become known as an alternator.

Ganska logiskt att alla generatorer kallades dynamo när alla generatorer var dynamos.
-
Navgeneratorer på cyklar kallas väldigt ofta för "navdynamo" även av tillverkarna själva så det är inte så konstigt att folk (inklusive jag då...) inte har förstått att det inte är samma sak.
Men åter till trådens syfte, går det att ladda en telefon med en sån "dynamo" som man har på cyckeln?
Svaret blir JA det går men om man överskrider den ström den genererar så sjunker spänningen betydligt.
Från en tråd för en tid sedan så fanns det ett förslag om att ha ett fast batteri på cykeln som laddades av "dynamon" och att telefonen sedan laddades från detta. Denna omväg var för att komma runt den "intelligens" som finns i laddare att om spänningen sjunker så minskas laddströmmen men den ökas sedan inte igen. Så om man stannar vid rödlyse (jo, vissa cyklister gör det, mig själv inräknat!) så upphör laddningen.
Men om man hittar en laddare / telefon som inte beter sig så knasigt så kan man lämpligen använda det förslag som gavs tidigare i tråden med en 5,1v zener som tål hög effekt (Elfa 70-065-88) direkt efter en likriktarbrygga baserad på schotky dioder (Elfa 70-158-71) mot dynamon, förslagsvis parallellt med en lämplig konding, supercap kanske?
Den spänning man då får kan matas direkt till en USB kontakt och telefonen kan anslutas till denna.
Svaret blir JA det går men om man överskrider den ström den genererar så sjunker spänningen betydligt.
Från en tråd för en tid sedan så fanns det ett förslag om att ha ett fast batteri på cykeln som laddades av "dynamon" och att telefonen sedan laddades från detta. Denna omväg var för att komma runt den "intelligens" som finns i laddare att om spänningen sjunker så minskas laddströmmen men den ökas sedan inte igen. Så om man stannar vid rödlyse (jo, vissa cyklister gör det, mig själv inräknat!) så upphör laddningen.
Men om man hittar en laddare / telefon som inte beter sig så knasigt så kan man lämpligen använda det förslag som gavs tidigare i tråden med en 5,1v zener som tål hög effekt (Elfa 70-065-88) direkt efter en likriktarbrygga baserad på schotky dioder (Elfa 70-158-71) mot dynamon, förslagsvis parallellt med en lämplig konding, supercap kanske?
Den spänning man då får kan matas direkt till en USB kontakt och telefonen kan anslutas till denna.