Reglera sekundärsidan av bilgenerator
Reglera sekundärsidan av bilgenerator
Hej!
Jag skulle vilja bygga en egen regulator för att reglera utspänningen från en generator _utan_ att koppla bort den befintliga regulatorn och utan att ha ett batteri direkt kopplat till generatorn.
Däremot kommer det sitta ett batteri efter min regulator.
Den lösning jag tänkt på involverar att PWMa utsignalen från generatorn(som ger 14,5v) till den spänning jag vill ha men detta leder till kraftiga
spänningsspikar iom att jag då förändrar strömmen genom generators induktiva lindningar med min PWM.
Hur brukar man lösa sådant? Sökt men utan att hitta eftersom det traditionella är att man reglerar strömmen genom fältlindningen istället.
//T
Jag skulle vilja bygga en egen regulator för att reglera utspänningen från en generator _utan_ att koppla bort den befintliga regulatorn och utan att ha ett batteri direkt kopplat till generatorn.
Däremot kommer det sitta ett batteri efter min regulator.
Den lösning jag tänkt på involverar att PWMa utsignalen från generatorn(som ger 14,5v) till den spänning jag vill ha men detta leder till kraftiga
spänningsspikar iom att jag då förändrar strömmen genom generators induktiva lindningar med min PWM.
Hur brukar man lösa sådant? Sökt men utan att hitta eftersom det traditionella är att man reglerar strömmen genom fältlindningen istället.
//T
Re: Reglera sekundärsidan av bilgenerator
Omedelbart känns det som att du har haft en lång tänkare om detta - och kommit till helt fel resultat.
Men om det nu finns extremt viktiga - och tydligen totalt hemliga - orsaker till detta felaktiga sätt att göra på är det väl bara en fråga om att låta generatorn ladda en kondensator i herrstorlek och sedan switcha till rätt spänning.
Men om det nu finns extremt viktiga - och tydligen totalt hemliga - orsaker till detta felaktiga sätt att göra på är det väl bara en fråga om att låta generatorn ladda en kondensator i herrstorlek och sedan switcha till rätt spänning.
Re: Reglera sekundärsidan av bilgenerator
Anledningen är att jag vill kunna ladda flera olika batterier helt oberoende av varandra (med olika laddström). Därför går det inte att enbart reglera fältströmmen för att få önskad reglering.Icecap skrev:Omedelbart känns det som att du har haft en lång tänkare om detta - och kommit till helt fel resultat.
Men om det nu finns extremt viktiga - och tydligen totalt hemliga - orsaker till detta felaktiga sätt att göra på är det väl bara en fråga om att låta generatorn ladda en kondensator i herrstorlek och sedan switcha till rätt spänning.
Vore kanske görbart med kombination av megakondensator + switchning och försöka reglera ner fältströmmen så mycket som möjligt indirekt via spänningsavkänningen på "original regulatorn".
Funderade mest om det var något grundläggande jag missat och som du säger - kommit till helt fel resultat.
Re: Reglera sekundärsidan av bilgenerator
jag hadde gått på normal koppling mot bilbatteri och sedan switchade agg mot vad man nu vill ladda
Re: Reglera sekundärsidan av bilgenerator
amfitony: är det samtidig du vill ladda dessa ackumulatorer eller är det "ett åt gången"?
Att ha en stor kondensator på utgången av generatorn ska inte vara något problem, då har du en relativ stabil spänning. Efter det kan du göra vad du vill.
Men om det är en "universalladdare" du vill göra är det viktiga:
* Vilken minimum spänning ska den ladda med?
* Är det fler olika samtidig eller är det bara en åt gången?
Att ha en stor kondensator på utgången av generatorn ska inte vara något problem, då har du en relativ stabil spänning. Efter det kan du göra vad du vill.
Men om det är en "universalladdare" du vill göra är det viktiga:
* Vilken minimum spänning ska den ladda med?
* Är det fler olika samtidig eller är det bara en åt gången?
Re: Reglera sekundärsidan av bilgenerator
Icecap, danei: Alla slags 12v ackumulatorer som har en laddningsalgoritm som baseras på konstant spänning / konstant ström i olika intervall. Sett att det nu finns Li-FePO ackar som enligt hörsägen ska gå att ladda som vanliga bly-syra celler om än med lägre float, vore kul om det också gick att ladda.
Alla dessa batterislag har en maximal laddspänning på 14,5v och ska sen när de är fulladdade ner till 13-13.6 beroende på typ. Detta innebär att om ett batteri av gel-typ är fulladdat och ett bly-syra är 70% laddat ska gel ha 13.05V och bly-syra 14.5v.
Eftersom maxspänningen är 14.5v skulle det vara trevligt att låta originalregulatorn sköta sitt vanliga jobb i att hålla spänningen i den nivån och sen sänka spänningen till de batterier som behöver sänkt spänning(om det då beror på att de ska ha konstant ström eller är i float kvittar).
grym: din metod är helt klart värd att fundera över, det kluriga med den är då detta "primära" batteri är fullt och ska ner i laddspänning samtidigt som andra batterier ska laddas med en högre spänning. Jag är inte insatt i step up-regulatorer, det är ganska stora strömmar det handlar om, låt säga 70A kontinuerligt som max. Dessutom behövs då en reglering på generatorns utgång för att sänka den till float istället för 14.5v.
Jag gjorde en PWM-modul tidigare och kondensatorn jag använde då blev överhettad av de ständiga strömmarna så vart lite avskräckt. Men då kanske det är i den riktningen jag ska fortsätta, och skaffa en kondensator som har lägre resistans.
Alla dessa batterislag har en maximal laddspänning på 14,5v och ska sen när de är fulladdade ner till 13-13.6 beroende på typ. Detta innebär att om ett batteri av gel-typ är fulladdat och ett bly-syra är 70% laddat ska gel ha 13.05V och bly-syra 14.5v.
Eftersom maxspänningen är 14.5v skulle det vara trevligt att låta originalregulatorn sköta sitt vanliga jobb i att hålla spänningen i den nivån och sen sänka spänningen till de batterier som behöver sänkt spänning(om det då beror på att de ska ha konstant ström eller är i float kvittar).
grym: din metod är helt klart värd att fundera över, det kluriga med den är då detta "primära" batteri är fullt och ska ner i laddspänning samtidigt som andra batterier ska laddas med en högre spänning. Jag är inte insatt i step up-regulatorer, det är ganska stora strömmar det handlar om, låt säga 70A kontinuerligt som max. Dessutom behövs då en reglering på generatorns utgång för att sänka den till float istället för 14.5v.
Jag gjorde en PWM-modul tidigare och kondensatorn jag använde då blev överhettad av de ständiga strömmarna så vart lite avskräckt. Men då kanske det är i den riktningen jag ska fortsätta, och skaffa en kondensator som har lägre resistans.
Re: Reglera sekundärsidan av bilgenerator
Ska du ha en bilgenerator som snurrar kontinuerligt?
Re: Reglera sekundärsidan av bilgenerator
ha då två laddregulatorer till generatorn
eller en man kan justera
bilgeneratorer är enkla att styra och det är halvidiotiskt att inte gå på den lösningen om man ska gå över ca 10A som det finns färdiga billiga switchregulatorer
eller en man kan justera
bilgeneratorer är enkla att styra och det är halvidiotiskt att inte gå på den lösningen om man ska gå över ca 10A som det finns färdiga billiga switchregulatorer
Re: Reglera sekundärsidan av bilgenerator
Kan man inte sätta i en primär laddregulator som ger 16V?
Sedan reducera detta med en diod?
Då får du tillgång till en högre spänning för dina andra regulatorer.
Sedan reducera detta med en diod?
Då får du tillgång till en högre spänning för dina andra regulatorer.
Re: Reglera sekundärsidan av bilgenerator
Hur menar du då?grym skrev:ha då två laddregulatorer till generatorn
Re: Reglera sekundärsidan av bilgenerator
en för normal bilbatteridrift
en för specialladdning, kanske styrd då på lite olika sätt
byt med strömbrytare
en för specialladdning, kanske styrd då på lite olika sätt
byt med strömbrytare

Re: Reglera sekundärsidan av bilgenerator
fulvariant
en krets som känner av när man laddat dom andra sorterna till toppspänning, så kopplar man in några dioder i serie och har då lagom spänning
en krets som känner av när man laddat dom andra sorterna till toppspänning, så kopplar man in några dioder i serie och har då lagom spänning
Re: Reglera sekundärsidan av bilgenerator
Batterierna ska laddas samtidigt för att utnyttja generatorn full ut, dock skulle man förstås kunna växla mellan de olika batterierna snabbt så att man har en PWM som fördelas över de olika batterierna likt:
b1-b2-b2-b1-b2-b2-b1
tid ->
Där b1 och b2 indikerar att batteri1 eller batteri2 laddas. I detta fall har b2 dubbelt så lång duty cycle. Men man kommer då förmodligen ändå få ett otrevligt rippel om de två batterierna har stor skillnad i laddström/mängd förbrukare i respektive krets.
Diodlösningen var det första jag kom att tänka på men tydligen så varierar framspänningsfallet med strömmen en hel del (kan vara 1volt i skillnad mellan 0-50A) se tex http://www.farnell.com/datasheets/1648166.pdf
Detta gör att när man lägger dioden i serie kan man få allt mellan strax under 14v till 13v beroende på laddström. Även ett batteri som är fulladdat och som i sig inte ska dra någon hög ström kan ändå belastas med de förbrukare som är anslutna till den kretsen.
b1-b2-b2-b1-b2-b2-b1
tid ->
Där b1 och b2 indikerar att batteri1 eller batteri2 laddas. I detta fall har b2 dubbelt så lång duty cycle. Men man kommer då förmodligen ändå få ett otrevligt rippel om de två batterierna har stor skillnad i laddström/mängd förbrukare i respektive krets.
Diodlösningen var det första jag kom att tänka på men tydligen så varierar framspänningsfallet med strömmen en hel del (kan vara 1volt i skillnad mellan 0-50A) se tex http://www.farnell.com/datasheets/1648166.pdf
Detta gör att när man lägger dioden i serie kan man få allt mellan strax under 14v till 13v beroende på laddström. Även ett batteri som är fulladdat och som i sig inte ska dra någon hög ström kan ändå belastas med de förbrukare som är anslutna till den kretsen.